Grol wint fysiek duel op karakter.

17-10-2011

Speelronde: 7
Scheidsrechter: Dhr. B.A.M. ten Dam uit Hengevelde
Ruststand: 0-1
Eindstand: 2-1
Scoreverloop: 0-1, 45+4 min, Cas Kemperman, 1-1, 61e min. Wouter Pillen (pen.) 2-1, 81e min. Tom Kaak.
Gele kaarten: Job Wissink, Varsseveld en Tom Meulenbeek, s.v. Grol.
Rode kaarten: n.v.t.
Pupillen van de week: Tim Bomers en Mees Ueffing beide Grol F4
Sponsor wedstrijdbal: City Lido uit Groenlo.

De gasten van afgelopen zondag, SC Varsseveld, boezemden in het verleden veel ontzag en respect in de onderlinge wedstrijden tegen s.v.Grol. Ook dit lopende seizoen is deze altijd stugge en fysiek sterke tegenstander niet te onderschatten, omdat het verrassend sterk uit de startblokken is gekomen deze competitie en vooraf een keurige vijfde stek op de ranglijst innam. Grol kon dus wederom vol aan de bak om een goed resultaat uit het onderlinge treffen te boeken.

Van meet af aan dus geen onderschatting voor de ploeg van trainer Bokma, die ook in dit duel met enige creativiteit een team het veld in zond dat op een aantal posities wederom afweek van de formatie die wellicht zijn voorkeur geniet. Desalniettemin begon Grol verdienstelijk aan de wedstrijd door gelijk het initiatief te nemen.

De gasten lieten de thuisploeg hoofdzakelijk het spel maken en hadden veel spelers achter de bal. Vanuit een stevige vier mans verdediging en een compact middenveld trachtten zij het spel te controleren. Grol was bij tijd en wijle de bovenliggende partij omdat de bezoekers, leunend en vertrouwend op hun solide laatste linie, loerden op een doorslaggevende counter.

Daar waar Grol in de eerste helft regelmatig stuitte op keeper Martijn Besselink, wist ook Dennis Dibbets aan de overzijde elk gevaar in de kiem te smoren. Van scoren leek lange tijd geen sprake, tot ver in de blessuretijd voor de rust. In eerste instantie had Tom Kaak de pech dat hij zijn kopbal uit een voorzet van Simon Dibbets langs een aan de grond genageld doelman Besselink net voorbij gekopt zag gaan. Aansluitend in de counter waren de gasten wel succesvol en scoorden geheel tegen de verhouding in de openingstreffer. Na een misverstand op het middenveld en miscommunicatie in de Grol verdediging wist Cas Kemperman de 0-1 voor zijn ploeg op het bord te laten prijken.

Na de thee kwam Grol met lef en flair uit de startblokken, hetgeen bij een vrije trap een minuut na de hervatting al bekroond had kunnen worden. Vanaf ca. 25 meter mocht Wouter Pillen aanleggen. Keeper Martijn Besselink moest zich tot het uiterste strekken om de bal uit de benedenhoek te ranselen. Even later had de thuisploeg enig fortuin bij een drietal uitgespeelde mogelijkheden van de gasten, waarbij tenslotte Robbin Giezen net over mikte.

Tot in de 61e min. moesten de aanwezige Grolsupporters wachten om met gejuich de gelijkmaker te kunnen begroeten. De snelle Michel Kamphuis ging in het strafschopgebied over de knie van Bjorn Heezen, met een toegekende penalty als gevolg.
Na uitvoerige protesten en blessurebehandeling kon tenslotte Wouter Pillen vanaf elfmeter aanleggen en doeltreffend uithalen, 1-1. Slechts enkele minuten later had de juist ingevallen Thomas Porskamp zijn debuut met een doelpunt kunnen bekronen, maar zijn goede actie ging rakelings over.

Inmiddels sloop bij de gasten de nodige frustratie in de ploeg, dat men met enige regelmaat botvierde op de ledematen van hun opponenten. De niet altijd consequente arbiter floot van te grote afstand en was  in zijn beslissingen regelmatig vrij tolerant door veel toe te laten. Lange tijd zag het er naar uit dat Grol genoegen moest nemen met een puntendeling en daarvoor nog de nodige zeilen bij moest zetten. Tot negen minuten voor het verstrijken van de officiële speeltijd. Op aangeven van Thomas Porskamp wist de uiteindelijke matchwinnaar Tom Kaak de bevrijdende 2-1 aan te tekenen.

Waar vriend en vijand verwachtte dat de bal hoog over zou vliegen, zakte het leder met een fraaie curve over de doelman onder de lat in het doel, 2-1. Het sein voor de gasten om in de slotminuten alles op de aanval te gooien. Grol liet zich niet in het spel van de tegenstander meeslepen, bleef voetballen en gaf in het slotakkoord geen krimp meer.

A.s. zondag staat het bekerduel tegen HSC’21 op Den Elshof op het programma.

Uitslagen zondag 16 okt. j.l.:
Grol - Varsseveld 2-1
Rood Wit - Leones 2-3
Quick 1888 - DVV 1-2
SC Bemmel - Concordia Wehl 3-1
Silvolde  - DIO'30 4-1
DCS - FC Presikhaaf 0-2
Albatross - Orion 5-2

Programma zondag 23 okt. a.s.:
Grol 1 - HSC'21 1, beker

Programma zondag 30 okt. a.s.:
Leones - Grol