Eindstand geeft juiste krachtsverhouding weer

24-10-2011

Scheidsrechter: Dhr. R.P.B.M. Wegman uit Enschede
Ruststand: 0-2
Eindstand: 0-5
Scoreverloop: 0-1, 20e min. Abdullha Alltunbas, 0-2, 37e min. Sven Weustink, 0-3, 57e min. Stef Ottink, 0-4,     81e min. Abdullha Alltunbas, 0-5, 86e min. Mirko Weustink.
Pupillen van de week: Rien Wellink en Senna klein Gunnewiek, uit s.v. Grol mini pubs.
Sponsor wedstrijdbal: Supportersclub s.v. Grol.

Na de groepsfase voor de KNVB beker, dat door het vlaggenschip van de s.v. Grol met een overtuigende eerste plek werd afgesloten, rolde voor Grol op het bondsbureau een tegenstander van enige potentie uit de koker. Met de topklasser HSC’21 uit het naburige Haaksbergen had men geen zwaardere tegenstander kunnen treffen in de eerste wedstrijd van de knock-out fase.

Hoewel de bal rond is, om er maar eens een cliché uit te gooien, waren de illusies daarom vooraf op een positief resultaat niet al te groot. De Twentse ploeg gold in het verleden in de aanloop naar een nieuwe competitie dikwijls als sparringpartner in oefenduels en was in het bekerduel van afgelopen seizoen eveneens de tegenstander. Doorgaans werden deze onderlinge wedstrijden door Grol met genoegen en beleving gespeeld. Juist dit soort wedstrijden zijn nu van eminent belang voor het jonge team van trainer Bokma.
Ongeacht de uiteindelijke uitslag, levert het een goede bijdrage aan het leerproces van het team en is hierin juist de winst te behalen.

De gasten lieten in de openingsminuten toe dat Grol een paar plaagstootjes richting het doel van keeper Melvin Koetsier kon plaatsen, maar namen daarna gelijk het initiatief in handen om dit eigenlijk het gehele duel niet meer uit handen te geven. De eerste grote mogelijkheid was al in de 4e minuut dat Abdullha Alltunbas, bij zijn koosnaam Appie genoemd, keeper Bram Wolters op zijn weg vond en de rebound door Stef Ottink op de paal zag belanden. Het begin van talrijke mogelijkheden en doelrijpe kansen die de gasten zich wisten te creëren, door hun voortdurende dreiging en overwicht. Niettemin bleef de Groldefensie, met een uitstekend keepende Bram Wolters lang overeind in dit duel van ongelijk krachtsverschil.

De reeds genoemde Abdullha Alltunbas brak in de 20e min. de ban met een schot in de benedenhoek. Grol zag zelden kans om onder de aanvalsgolven uit te komen. Het middenveld werd regelmatig prijs gegeven en hanteerde bij mogelijkheden teveel de lange bal, waardoor er te weinig opbouwende spelsituaties vanuit de combinatie te bewonderen waren. Met een z.g. spectaculaire “fallrückzieher” trok “Appie” na ruim een half uur spelen de bewondering, maar doeltreffend was het overigens niet. Enkele minuten later was uitblinker en aanvoerder Sven Weustink dat wel met een geplaatste kopbal uit een corner, 0-2.
In de slotfase van de eerste helft had een kopbal van Tom Kaak, uit een voorzet van invaller Thomas Porskamp, te weinig kracht om de aansluittreffer te realiseren.

De spelhervatting na de rust toonde een identiek beeld van de eerste helft, al werd de schijn gewekt dat de gasten puur op hun routine enigszins freewheelend de eindstreep wilden halen. Zonder tot op de bodem van hun kunnen te gaan, wisten zij niettemin de score verder uit bouwen.

Stef Ottink schoot via de binnenkant van de paal de 0-3 binnen. Vervolgens hadden zowel Sander Nijhoff als Bjorn Koldeweij de mogelijkheid om het net te vinden. De eerste aarzelde met zijn uitgespeelde actie te lang, terwijl de tweede in vrije positie met een lob de HSC keeper dacht te kunnen verrassen.

In de slotfase waarin de laatste krachten aangesproken werden, de wedstrijd kende een behoorlijk tempo, schroefden de gasten de score verder op. De snelle en behendige Abdullha Alltunbas kon op aangeven van Cuneyt Avsar vrij eenvoudig binnentikken. Met een geweldige uithaal van Mirko Weustink, keeper Bram Wolters stond verrast aan de grond genageld, werd de eindstand op 0-5 bepaald.

Een verdiende overwinning voor HSC’21, terwijl een hardwerkend Grol terug kan zien op een nuttig, fair en sportief (oefen)duel.

A.s zondag staat de uitwedstrijd tegen Leones in Beneden-Leeuwen op het programma. In tegenstelling tot eerdere informatie is de aanvang om 14.30 uur, i.p.v. 14.00 uur.