Strijdlustig, wilskrachtig Grol brengt punt over de streep

31-10-2011

Speelronde: 8
Scheidsrechter: de heer: R.C.F.C. Kroesen uit Nijmegen
Eindstand: 1-1
Ruststand: 1-1
Scoreverloop: 19e min.1-0, Senaid Jukic, 44e min. 1-1, Sander Nijhoff.
Gele kaarten: Tim Hubers, Grol
Bijzonderheden: Gastheren grijpen met gelijkspel naast 1e periodetitel.

Enkele beelden van de wedstrijd zijn te bekijken via de volgende link: beelden wedstrijd.

Het vlaggenschip van de s.v. Grol en haar trouwe supporters aanhang hadden afgelopen zondag een lange reis voor de boeg en uiteraard ook terug voor het competitieduel in Beneden-Leeuwen, tegen de plaatselijke trots Leones. Ook in het seizoen 2007-2008 trof Grol in competitieverband de Betuwse ploeg en moest daarin vooral thuis haar meerdere erkennen.

Op het vertrouwde Den Elshof, met natuurgras, werd in een inhaalwedstrijd een ruime 1-4 nederlaag geïncasseerd. Op het nog immer knusse “Sportpark Het Zijvond” in het hart van het dorp werd het destijds 1-1, een eindstand dat ook in de recente ontmoeting te noteren viel. Dit tot grote teleurstelling van de thuisploeg dat afgelopen seizoen kans zag te promoveren naar de 2e klasse en bij een goed resultaat uit het duel met Grol een eventuele periodetitel binnen bereik had. Overigens was hier wel de medewerking van Silvolde voor nodig om titelkandidaat FC Presikhaaf in eigen huis te kloppen. Ook daar bleef de teller echter op 1-1 steken, hetgeen inhield dat de Arnhemmers het eerste succesje in dit lopende seizoen wisten te boeken.

Terug naar de wedstrijd van Leones contra Grol. Beide ploegen legden een vlotte openingsfase op de mat, waarin de gastheren aanvankelijk dominanter waren. Hun handelingssnelheid lag ruim hoger dan bij de Grolequipe dat de thuisploeg veelal te veel ruimte bood om te combineren en de vrije man te zoeken. Toch had Grol maar zo vroeg aan de leiding kunnen gaan bij een situatie waarin aanvoerder en laatste man Max de Wijze opzichtig schutterde met een verkeerde terugkopbal naar zijn eigen doelman. De laatste kon dit misverstand op het allerlaatste moment tot corner verwerken. Tussen de openingstreffer door werd Groltrainer Bokma reeds vroeg genoodzaakt twee noodzakelijk wissels toe te passen door blessures van Tom Kaak (13e min.) en Christiaan Pillen (21e min.). Vooral de blessure van Christiaan baarde de nodige zorgen, maar na een bezoek van de pechvogel aan het ziekenhuis te Winterswijk bleek het volgens ingewijden gelukkig mee te vallen.

Zoals reeds gememoreerd viel tussentijds de openingstreffer. Om precies te zijn, in de 19e minuut kreeg met name Senaid Jukic een zee van ruimte in het hart van de aanval en kon derhalve vrij en verwoestend uithalen, 1-0. Een fase brak aan waarin Grol alle zeilen bij moest zetten en door het snelle combinatiespel van de gastheren dikwijls overlopen dreigde te worden. Michael Michels mocht op een gegeven moment vrij vertrekken, maar de snelle nummer 10 struikelde in zijn ijver over een polletje en bespaarde daarmee Grol waarschijnlijk een grotere achterstand. Dennis Dibbets wist vervolgens met een ogenschijnlijk late reactie een verdere tegentreffer te voorkomen bij een verdekt afstandschot van Niels Last. Een speler die zijn naam in positieve zin eer aan deed. Ondanks de druk kwam Grol niettemin vlak voor de thee op gelijke hoogte.
Uit een voorzet over links van invaller Bjorn Koldeweij kopte Sander Nijhoff de gelijkmaker buiten bereik van keeper Tip binnen.

In de tweede helft had Grol meer grip op de tegenstander, dat onder de vermoedelijk druk van een eventuele periodetitel niet meer zo dominant kon zijn dan voorheen. Niet dat het voor Grol een makkie werd om te overleven. Ofschoon dat de thuisploeg er namelijk bij fasen behoorlijk in klapte, wist Grol er regelmatig uit te komen. Over en weer deden zich mogelijkheden voor en wist met name Grol met doortastendheid te verdedigen. Dat men hiervoor niet altijd de schoonheidsprijs verdiende, maar wel effectief was bleek na afloop.

Beide ploegen werkten zich het apenzuur en knokten zich tot op het tandvlees naar het eindsignaal. Het gejuich bij een treffer, vlak voor tijd voor Leones, bleek voorbarig. Tot opluchting van Grol en haar verontrustte aanhang nam de goed leidende scheidsrechter Kroesen het enige juiste besluit en keurde de treffer voor Leones af.

Sluitpost Dennis Dibbets wist in de hectische situatie in de doelmond de bal voor de lijn te stoppen, maar werd daarna met bal en al in het doel gelopen. Grol pakte al strijdend en op wilskracht een uiterst belangrijk punt en bouwde hiermee verder aan de mogelijkheden en de moraal binnen het team. Zeker na de vroege blessures toonde het team uiterste veerkracht.

A.s. Zondag 6 november kan het thuis weer aan de bak tegen subtopper DVV uit Duiven.

Uitslagen zondag 30 oktober j.l.:
Leones - Grol 1-1
DVV - Rood Wit 1-0
Concordia Wehl - Quick 1888 1-1
DIO'30 - SC Bemmel 1-2
FC Presikhaaf - Silvolde 1-1
Orion - DCS 1-1
Varsseveld - Albatross 2-1

Programma zondag 6 nov. a.s.:
Leones - Varsseveld
Grol - DVV
Rood Wit - Concordia Wehl