Jeugdige Grolploeg mentaal weerbaar

Scheidsrechter: Dhr. P.H.N. Voogsgeerd uit Haaksbergen
Ruststand: 0-0
Eindstand: 1-1
Scoreverloop: 0-1, 49e min. Wesley Mortier, 1-1, 51e min.Sander Nijhoff.
Gele kaarten: Simon Dibbets, Grol.
Rode kaarten: n.v.t.
Pupillen van de week: Simon Broshuis en Vince Brummelaar, beide Grol F5.
Sponsor wedstrijdbal: Wegdam Mode in Groenlo.
Bijzonderheden: Fancy Fair traditie blijft in stand door gelijkspel; Tim Peters uit B1 maakt debuut.

Gelet op de behaalde resultaten in de laatste wedstrijden kan men voorzichtig concluderen dat het vlaggenschip van de s.v. Grol het ritme te pakken krijgt. Geleidelijk aan ziet trainer Bokma de trainingsijver vertaald in resultaat, hoewel het een zaak is van blijven schaven en slijpen aan het spel dat hem voor ogen staat. Dat daarbij een frisse en blessurevrije selectie een ideale uitgangspositie is, daarover bestaat bij vriend en vijand geen twijfel. Ook in het treffen met DVV moest de oefenmeester de nodige aanpassingen binnen zijn team doorvoeren, deels door schorsing en door kwetsuren. Daardoor uit nood terugvallend op de jeugd, getuigt van een flink portie vertrouwen dat hij in deze spelers stelt. Een geruststellende gedachte vooraf was dan wel het gegeven dat Grol tijdens de befaamde Fancy Fairs van de V.S.V.G. nimmer als verliezer van het veld was gekomen. Alhoewel, behaalde resultaten uit het verleden nimmer een garantie voor succes zijn in de toekomst.

Ook afgelopen seizoen had Grol de nodige moeite met DVV. Met vijf punten uit de twee ontmoetingen wist de ploeg uit Duiven op de vlucht te slaan. Grol wist destijds thuis nog een gelijkspel te bewerkstelligen (2-2), maar uit op het Horsterpark moest het team een bloedeloze 2-0 nederlaag incasseren. Vooraf zou elke Grol aanhanger ditmaal getekend hebben voor een puntendeling, gelet op de personele bezetting waarvoor Grol zich gesteld zag.

De jeugdige ploeg toonde echter geen plankenkoorts en nam na een fase van aftasten aanvankelijk het initiatief. Dit leidde in de 15e min. tot een uitstekende mogelijkheid om reeds vroeg in de wedstrijd afstand te nemen van de gasten. Op een strakke voorzet van Bjorn Koldeweij zag Sander Nijhoff kans om het leder naast het doel te prikken, terwijl de Grol supporters al opveerden. Hierna creëerden de Duivenaren geleidelijk aan het overwicht, die zou uitmondden in een aantal gevaarlijke situaties voor het doel van Dennis Dibbets. Zonder dat met name Wesley Mortier, Michel Ensing en o.a. Kevin Plasmans daar middels hun acties munt uit konden slaan.

Vlak voor de rust wist de Grolgoalie met zijn vingertoppen nog een gevaarlijke diagonale inzet van Kelvin Lenselink onschadelijk te maken, terwijl een kopbal van Michel Kamphuis te zacht was om aan de overzijde keeper Thomas Haans te verschalken. Grol had het zichzelf makkelijk kunnen maken om tenminste een van deze twee reële kansen voor de rust te benutten. Nu moest het na de thee zwaar aan de bak.

De gasten kwamen met duidelijke bedoelingen uit de kleedkamer en maakten dit al na slechts vier minuten waar. In eerste instantie wist Dennis Dibbets alert te reageren om onheil via Kevin Plasmans te voorkomen. Het bleek aansluitend echter uitstel van executie, Wesley Mortier richtte wederom op de lange hoek en nu moest Dennis in de 49ste min. wel capituleren, 0-1.

Lang kreeg de ploeg van de continu staande trainer Wil Beijer niet om van de voorsprong te genieten. Nauwelijks twee minuten later zond Michel Kamphuis een puike dieptepass op Sander Nijhoff. De hard werkende spits verzilverde de fraaie actie door keeper Haans het nakijken te geven, 1-1.

Na de gelijkmaker verzuimde Grol rustiger te voetballen en gebruik te maken van de ruimtes die er geregeld ontstonden door het aandringen van de gasten. Door hard te werken verbloemde het team dat het door alle omzettingen niet ingespeeld is. Met vereende krachten wist men de gasten van scoren af te houden, al hadden deze daar in de tweede helft wel de mogelijkheden voor. Zoals in een situatie een kwartier voor tijd waarin Kelvin Lenselink aan zijn shirt werd getrokken binnen de beruchte lijnen. De eveneens jeugdige scheidsrechter Voogsgeerd ontging dit. In zijn ijver wist de speler toch nog uit te halen, maar zonder succes. Dennis keerde met uiterste moeite zijn inzet door het met de punt van zijn linkerschoen te verijdelen.

Eveneens in de soms benarde situaties die nadien volgden bleef Grol verdedigend de situatie meester, mede door een gezonde dosis werklust en mentale weerbaarheid.

a.s. Zondag speelt Grol uit tegen promovendus Concordia Wehl.

Uitslagen zondag 6 nov. j.l.:
Leones - Varsseveld 0-0
Grol - DVV 1-1
Rood Wit - Concordia Wehl 3-1
Quick 1888 - DIO'30 1-2
SC Bemmel - FC Presikhaaf 0-2
Silvolde - Orion 10-1
DCS - Albatross 1-1

Programma zondag 13 nov. a.s.:
DVV - Leones
Concordia Wehl - Grol
DIO'30 - Rood Wit