12 vrijwilligers op reanimatiecursus

23-01-2017

S.v. Grol vindt het belangrijk dat er bij ongevallen op het sportpark zo snel en goed mogelijke hulp aanwezig is. Zo is er zoveel mogelijk op elke zaterdag iemand van de EHBO vereniging van Groenlo aanwezig. En zijn er tijdens trainingen en wedstrijddagen veelvuldig mensen van de PMB  aanwezig. Ook zijn er in de medische ruimte diverse materiele zaken aanwezig zoals verbanddozen, brancard en ijs.

In 2006 heeft de VSVG een AED aangeschaft die momenteel in de hal van het sportcafe hangt. In 2008 werd hier een leven mee gered. Een voetballer kreeg op het hoofdveld van SV Grol te Groenlo een acute hartstilstand tijdens de competitiewedstrijd. Door het snel inzetten van de AED was de persoon bij het arriveren van de ambulance weer bij bewustzijn. Ca 20 personen hebben in dat jaar een cursus AED gevolgd.

De s.v. Grol verzorgt nog steeds jaarlijks een cursus AED, of eigenlijk een cursus basale reanimatie, waarvan de AED onderdeel uitmaakt. Zo ook dit jaar. 12 personen doen of voor het eerst de cursus of zijn op herhaling. Afgelopen zaterdag 21 januari kreeg de eerste groep van zes (Mark Baten, Jos Froeling, Paul Mittelmeijer, Rita Arink, Marco Frank en Jeroen Gerretsen) een training van 4 uur door Rene Fielt in De Molenberg. Op woensdag 1 februari volgt de tweede groep van zes (Frank Walterbos, Carry Walterbos, Twan Temminghoff, Gert te Lintum, Hennie Schovers en Mark van Uem).

Tijdens de training werd de cursisten uitgelegd hoe bloedcirculatie stilstand kan worden vastgesteld, hoe te handelen met het bellen van 112, hoe te handelen bij het zelf of laten ophalen van de AED, het uitvoeren van de borstcompressies, hoe effectief te beademen en hoe de AED te gebruiken. de training was niet alleen theoretisch maar moest ook meerdere malen door de cursisten in de praktijk worden gebracht. Verschillende uitvoeringsvormen van AED apparaten passeerden hierbij de revue. Een verhelderend inzicht was dat de AED niet bedoeld was om een schok te geven aan het hart om op gang te komen, maar juist bedoeld is om een fibrillerend hart stil te leggen, zodat via borstcompressies het hart weer op gang kan worden gebracht. Met een AED ter ondersteuning van de reanimatie wordt de kans op overleving enorm vergroot. Ook werd uitgelegd hoe te handelen bij nat weer en bij een behaard bovenlijf. De kinlift bij de beademing bleek nog niet zo gemakkelijk en dus goed om geoefend te hebben.

Kortom een zeer nuttige cursus, op een zeer kundige wijze gegeven door Rene Fielt. Waarvoor dank! De cursisten zijn nu officieel geregisteerd en kunnen zich bijvoorbeeld ook opgeven voor Hartveilig Wonen, een geregistreerde groep AED-ers, die opgeroepn kunnen worden door de 112 meldkamer bij een melding van een hartstilstand.

Met het organiseren van deze (herhalings)cursus voor leden, vrijwilligers en bezoekers van het sportpark hoopt de s.v. Grol de kans op overleven bij een hartstilstand op het sportpark te vergroten.