Kashiwa Russell O15 komt voor de 5e keer naar Groenlo

24-03-2017

In 2013 kwam het amateur-jeugdteam Kashiwa Russell O15 (C1) uit Japan voor de eerste keer naar Groenlo voor een trainingskamp. Kort daarop gevolgd door de deelname van Kashiwa Reysol O15 aan het Internationaal Marveldtoernooi. Komende week (25 maart t/m 2 april) komt Kashiwa Russell al weer voor de 5e keer naar Groenlo. Aankomst is zaterdagavond 25 maart.

Kashiwa Russell is een voetbalclub uit Kashiwa City dat 15 km van Tokyo ligt. De club heeft 1000 leden in de leeftijd van 3 tot 15 jaar. Als ze 16 worden gaan ze naar een andere club. Het is een amateurclub maar ze trainen 5x in de week en spelen ongeveer om de week een wedstrijd. Als toetje op het seizoen, dat van april t/m maart loopt krijgen ze de mogelijkheid tot een trainingsweek in Nederland. Dit wordt georganiseerd door het bedrijf van Kaz Kaneko en wordt betaald door de ouders zelf. De organisatie wordt ondersteund door Ad Derks van de KNVB en Marco Frank van de s.v. Grol. Het bevalt Russell zo goed dat ze nu dus al weer voor de vijfde keer naar Groenlo komen en dat bijna het volledige team meegaat: 16 spelers en 2 begeleiders.

Ze verblijven de gehele week op Marveld Recreatie en het is een trainingsweek met een vol en zeer interessant programma. In totaal hebben ze drie trainingen, waarvan twee verzorgd door de KNVB, op de sportvelden van de s.v. Grol. Ook  spelen ze vier wedstrijden: s.v. Grol, De Graafschap, HHC Hardenberg en FC Kleef zijn de tegenstanders. De wedstrijd tegen Grol O15-1 is op maandag 27 maart om 18.00 uur in Groenlo. De overige wedstrijden worden buiten Groenlo gespeeld.

Samen met Grol O15-1 op de foto. (Archief maart 2016).

Maar het is niet alleen voetbal dat de klok slaat. Na afloop van de wedstrijd tegen Grol, is er een gezamenlijke BBQ in de serre van het sportcafé, waar beide teams elkaar beter kunnen leren kennen. Ook is er een mini-uitwisseling met 16 leerlingen van het Marianum. Dit bestaat uit een rondleiding op het Marianum met een gezamenlijke muziekles, gezamenlijk een Japanse maaltijd bereiden in de bungalows van Marveld Recreatie en een activiteitenmiddag afgesloten met een Hollandse pot bij de leerlingen thuis. Bij deze activiteiten wordt indien nodig de vertaling verzorgd door Claudia Markerink. Daarnaast brengen ze nog een bezoek aan Dortmund, Köln, Amsterdam, VVV Venlo, NEC Nijmegen en De Zaanse Schans. Een bezoek aan de vriendschappelijke wedstrijd Nederland – Italie mag natuurlijk ook niet ontbreken. De begeleiding heeft tussendoor nog een rondleiding op basisschool Willibrordus.

Naast de Hollandse pot, zullen ze ook leren pannenkoeken eten bij Erve Kots en zullen ze bij Restaurant Wissink en Wun Tung een maaltijd nuttigen. Het ontbijt, de lunches en overige maaltijden worden verzorgd door Marveld Recreatie en Sportcafé den Elshof. Het busvervoer wordt wederom verzorgd door Gelderesch Reizen.

Kortom, een uitdagend en leerzaam programma voor onze Japanse gasten. En misschien kom je ze de komende week wel tegen.