Meiden s.v. Grol krijgen voetbaltechniekles van Oranje-internationals

28-04-2017

Op dinsdag 25 april vond bij Sportclub Varsseveld de eerste Achterhoekse Meidenvoetbal Techniekdag plaats. Zo’n 80 meiden uit de hele regio deden mee aan de diverse trainingsvormen die werden aangeboden. Zij konden hierbij een balletje trappen met Oranje-internationals Renate Jansen en Siri Worm en Twente aanvoerster Maud Roetgerink. Ook de meiden van s.v. Grol MO13-1 en enkele speelsters van andere jeugdteams namen hier aan deel.

De thema’s voor deze dag waren o.a. Balcontrole, Passeerbewegingen, Afronden en Looptraining. In de rust was er gelegenheid tot het stellen van vragen aan de internationals en met hen op de foto te gaan of een handtekening te scoren.

De komst van deze drie bekende professionals zorgde voor enthousiasme en een grote opkomst. Zoals organisator Geke Schuurmans van SC Varsseveld laat weten: “Ik denk dat het heel gaaf is voor hun om die meiden een keer in het echt te zien en een beetje met ze te voetballen.” De deelneemsters vinden het vooral leuk om samen op het veld te staan met de FC Twente-speelsters. “Heel leuk, je leert allerlei dingen van ze, zoals technieken die ze ook gebruiken in hun eigen wedstrijden”, vertelt een deelnemer.

“Ik denk dat het voor iedere vereniging heel belangrijks is om mannen én vrouwen binnen de club te hebben”, aldus Schuurman. “Dat geeft gewoon een bepaalde sfeer en ook dames willen gewoon graag voetballen.” De deelnemers zijn het daar zeker mee eens. “Vrouwen kunnen ook gewoon voetballen, ze zijn alleen fysiek wat anders”, zegt één van de meiden. “Vrouwen hebben natuurlijk net zoveel recht om een balletje te trappen als de mannen”, zegt FC Twente-speelster Siri Worm. “Ik vind het alleen maar mooi dat je daar een stijging in ziet en dat het vrouwenvoetbal steeds populairder wordt.” (bron: meiden-voetbal.nl en regio8.nl)

Al met al een zeer geslaagde dag. Een tweede editie in 2018 staat op de planning!