Grol en Longa gaan samenwerking aan in G-voetbal

28-06-2017

Als het binnen de gelederen van zowel sv Grol als Longa bekend wordt dat de Achterhoekse voetbalverenigingen intensief gaan samenwerken op het gebied van G-voetbal, dan klinkt er toch af en toe gemor. "Hoe kun je dat nou doen?" wordt in beide kampen gehoord, zij het mondjesmaat. Bij Ben Meuleman (sv Grol) en Johan van Zanten (Longa '30), beiden trainer/leider bij het G-voetbal van hun club gaan die geluiden het ene oor in en het andere weer uit. Zij zijn vooral enorm blij voor het G-voetbal in de gemeente Oost Gelre, in de Oost-Achterhoek zelfs, want er komen ook spelers met een geestelijke beperking uit andere gemeenten naar Lichtenvoorde en Groenlo om hun geliefde spelletje te beoefenen. Beiden spreken van een 'win-win-win'-situatie, voor sv Grol, voor Longa '30, en - belangrijker nog - voor de G-voetballers. "De spelers zijn er helemaal niet mee bezig of een speler van Grol of Longa is. Daar kunnen anderen nog een voorbeeld aan nemen", is van Zanten helder over de rivaliteit tussen Grol en Longa, die voor sommige diehard-Grollenaren en Lichtenvoordenaren ook een issue is als het om het G-voetbal gaat.

Leegloop en groei
"Grol heeft al lang een groot elftal met G-voetballers en bij ons is een beetje een leegloop. De senioren zijn al gestopt maar we hebben nog wel paar senioren en in de jeugd hebben we een aantal spelers die eigenlijk te oud zijn voor de jeugd. Ja, en dan kom je elkaar regelmatig tegen bij wedstrijden of toernooitjes en dan heb je het er over met elkaar. Ben was al direct snel enthousiast over een samenwerking, zodat spelers van Grol dan ook in competitieverband kunnen gaan voetballen. Zo is het balletje aan het rollen gekomen," schetst van Zanten in het kort het ontstaan vanuit Longazijde. Meuleman knikt instemmend en vertelt over het vervolg en de verdere totstandkoming van de samenwerking. "We zijn september 2016 voor het eerst bij elkaar geweest, onder leiding van Paul Bonnes, jeugdvoorzitter van Longa. Hij zei: 'Regel het maar jongens. Maakt mij niet uit hoe, als de spelers maar lekker aan het voetballen komen.' We zijn misschien wel vijftien keer bij elkaar geweest. Grol staat er hetzelfde in als Longa. Nu kunnen we samen wel mooi twee teams in competitieverband uit laten komen", is Meuleman zichtbaar blij.

Projectplan
Een en ander over de samenwerking op het gebied van G-voetbal is geformuleerd in het 'Projectplan samenwerking Longa en Grol', dat opent met een korte terugblik over de totstandkoming van G-voetbal bij beide verenigingen. 'Het G-team van s.v. Grol heeft zowel leden die bij de junioren als senioren kunnen voetballen, maar te weinig spelers van beide elftallen om een competitief team op te kunnen zetten. Er zijn niet genoeg leden bij de twee verenigingen om zowel voor s.v. Longa '30 als s.v. Grol met een apart team competitief, zowel voor de junioren als senioren, mee te kunnen doen aan de G-competitie,' aldus het Projectplan en er werd een doelstelling neergelegd; 'Het opzetten van een samenwerking tussen het G-elftal van de s.v. Grol en s.v. Longa'30 zodat er zowel voor de junioren als senioren competitief kan worden gevoetbald.'

Ieder op eigen niveau
"Het mooie is dat als je zoveel mogelijk spelers hebt je ze ook nog op hun eigen niveau kunt indelen", gaat Meuleman verder. "We kunnen nu een team in de eerste klasse indelen en een team in de derde klasse. En er is een kleiner verschil tussen de betere en iets minder goede spelers per team. Dat is een groot voordeel." Onder welke naam de teams ingeschreven gaan worden voor de competitie is nog niet geheel duidelijk. "Mij is het om het even", begint van Zanten. "Of het nu Combinatie Grol-Longa of Longa-Grol wordt maakt mij niet uit. We vallen beiden onder de vlag van Oost Gelre. We gaan spelen in paarse shirts met witte broeken en paarse kousen, de kleuren van Oost Gelre." De sponsoren die aan het G-voetbal van Grol en Longa verbonden waren blijven verbonden aan 'de fusieclub'. "Dat zijn de gebroeders Lurving van het stukadoorsbedrijf en Michel Hoffman van Gamp Ebiz, ook nog eens neven van elkaar", aldus Meuleman. "We hebben ook een aanvraag ingediend bij de gemeente Oost Gelre voor een stuk sponsoring. Het logo van de gemeente komt sowieso al op de shirts te staan. Niet van Grol en Longa. Daarnaast zijn het de firma Engelbarts uit Lichtenvoorde en kinderdagverblijf Pindakaas die ons tegemoet komen in het gebruik van busjes voor vervoer naar uitwedstrijden. We zoeken nog wel sponsoren voor de brandstof. Om de twee weken hebben we twee busjes nodig."

Trainigen/wedstrijden
De training van het G2-team van de jongere kinderen tot 16/17 jaar, zal op woensdagavond plaatsvinden in Lichtenvoorde van 19.00 tot 20.00 uur. De wedstrijden van dit team vinden ook plaats in Lichtenvoorde. Het G1-team zal voetballen in Groenlo traint op daar op donderdagavond, van 18.45 tot 20.00 uur. De kinderen van 6 tot 10 jaar die niet in competitieverband uitkomen zullen ook op deze avond in Groenlo trainen, van 18.45 tot ongeveer 19.30/19.45 uur. "Als er spelers zijn die zich aan willen melden voor G-voetbal. Dat kan bij een van beide verenigingen. Welke dat maakt niet uit. De contributie komt bij de club terecht waar ze zich aanmelden. Dat blijft zo", sluit Meuleman af.