S.V. Grol legt de focus nadrukkelijk op het voetbal

03-10-2017

Huldiging tijdens ALV van jubilarissen die 50 jaar lid zijn

Bij de sportvereniging Grol is de focus er helemaal op gericht om ‘het voetbal’ nadrukkelijker op de voorgrond te plaatsen. Een clustering van functies, hetgeen een meer functionele samenwerking tot gevolg heeft met het gevolg dat er een algemeen overleg komt dat over voetbal gaat, is daarbij de insteek. Een en ander kwam afgelopen maandagavond uitvoerig aan de orde tijdens een goedbezochte algemene ledenvergadering van de club.

Het waren voornamelijk voorzitter Hans Scheinck en wnd. voorzitter Marco Frank, die mede aan de hand van een bestaand organogram en een nieuw ingevoerd, zogenoemd rondogram de aanwezige leden meenamen in het nieuwe, te voeren beleid. “De belangrijkste verandering bestaat uit de vorming van een algemeen bestuurlijk overleg dat over ‘Voetbal’ gaat en dat over de gehele breedte van de club, aangeduid met de werktitel ‘Voetbalbestuur’ met daaronder faciliterende werkgroepen”, aldus Scheinck, die daarmee duidelijk maakte dat de besturen jeugd en senioren in de huidige vorm ophouden te bestaan.

Nieuwe Rondogram Organisatie s.v. Grol

Beleidsplan 2018-2020

In navolging van het beleidsplan 2017-2019 (zie op de website s.v. Grol onder Over s.v. Grol / Toekomst) werd tijdens de algemene ledenvergadering tevens het beleidsplan 2018-2020 gepresenteerd. Het was ook hier Marco Frank, die een uitvoerige toelichting verzorgde op dit plan, zodat iedere aanwezige een duidelijke inkijk kreeg op een zestal onderdelen. Het gaat hier om het versterken van het voetbaltechnisch beleid, het op niveau houden van het vrijwilligersbeleid, het doorontwikkelen van het communicatiebeleid, het handhaven en uitbouwen van het sponsorbeleid, het onderhouden en verder vernieuwen van de accommodatie sportpark Den Elshof en tenslotte het bewaken en stimuleren van verenigingszaken. Dat er bij deze zes belangrijke onderdelen tal van groepen en commissies in tact worden gehouden, heeft met name te maken met de grote betrokkenheid bij de club, die door iedereen, en dat met het Grolbestuur voorop, nog steeds wordt omarmd.

Het beleidsplan 2018-2020 is in te zien via: Beleidsplan 2018 - 2020.

Jaarverslagen

Ook uit het jaarverslag van secretaris Tonnie Zieverink kwam nog eens duidelijk tot uiting dat de inmiddels op alle terreinen tot in de kleinste details georganiseerde voetbalclub Grol, met 850 spelende en 500 ondersteunende leden, alsmede 400 vrijwilligers en 300 sponsoren, alles zoveel mogelijk op het voetbal wil afstemmen, zodat er in de naaste toekomst door alle geledingen betere prestaties op het veld bewerkstelligd worden.

Het volledige jaarverslag is in te zien via: Jaarverslag Grol seizoen 2016 - 2017.

Penningmeester Hans van Halm kon de leden een uitvoerig en gedetailleerd financieel jaarverslag ter goedkeuring voorleggen. Over het boekjaar 2016-2017 bestaat de totale lastenpost uit 320.500 euro en de batenpost uit 322.500 euro, zodat er een positief resultaat van 2.000 euro kon worden gemeld. De belangrijkste twee inkomstenposten worden ingevuld met contributies: 162.500 euro en sponsoring, alsmede inkomsten van reclameborden: 111.000 euro. Mede met het oog op de naaste toekomst, daarbij de aspecten krimp, hogere kosten accommodatie en extra kosten voetbalopleiding meegerekend, werd er wel een contributieverhoging voor alle spelende leden van ca 1 euro per maand met ingang van 1 januari 2018 voorgesteld en goedgekeurd.

Bestuurswisselingen

Bij het agendapunt bestuursverkiezing werd penningmeester Hans van Halm (aftredend) herkozen. Bekend is wel dat Van Halm deze taak blijft uitvoeren tot en met het jubileumjaar 2018, waarna met ingang van 1 januari 2019 een nieuwe penningmeester aan het financiële roer van Grol zal staan. Hans van Halm heeft dan ruim 15 jaar de financiën van de s.v. Grol beheerd. Daarnaast was Peter Harbers (voorzitter SEAG en in het hoofdbestuur verantwoordelijk voor de accommodatie) aftredend en niet herkiesbaar. Harbers blijft nog wel zitting houden in het SEAG-bestuur (Stichting Exploitatie Accommodatie s.v. Grol), maar wordt daar als voorzitter opgevolgd door Dennis Dibbets. Wie de kwaliteitszetel in het hoofdbestuur voor zijn rekening gaat nemen, is nog niet bekend. Als gevolg van de nieuwe bestuurlijke structuur werd er ook afscheid genomen van Diana Nijland en Jos Penterman, respectievelijk in de functies van voorzitter jeugdbestuur en voorzitter bestuur senioren. Ten behoeve van het onderdeel voetbalorganisatie jeugd en senioren werd John ter Heerdt in de nieuwe bestuursstructuur als nieuwkomer verwelkomd.

John ter Heerdt, nieuwe Voorzitter Organisatorische Zaken Jeugd.

Jubilarissen

De nodige aandacht met daarbij passende toespraken van Grolvoorzitter Hans Scheinck werd besteed aan een achttal jubilarissen, die 50 jaar lid zijn van de Groenlose voetbalclub. Ter vergadering ging die bijzondere aandacht uit naar achtereenvolgens Johan Huijskes, Eddy Olijslager, Stef Kroekenstoel, Loet Langela en Jos Lensink, terwijl het drietal ‘gouden’ leden: Hans Emaus, Bernard Gockel en Gerard Maarse om verschillende redenen niet aanwezig was. Bij de vijf aanwezige jubilarissen was de inmiddels 90-jarige Johan Huijskes het centrale middelpunt.

Van links naar rechts: Jubilarissen Loet Langela, Stef Kroekenstoel, Johan Huijskes, Jos Lensink en Eddy Olijslager.

Daarnaast werd er vanzelfsprekend stilgestaan bij de viering van het 100-jarig bestaan van Grol in 2018. Zo vindt er in de aanloop naar het jubileumjaar op zaterdag 25 november de kick-off oftewel de aftrap plaats van een grootscheepse jubileumloterij, waarbij in het kader van 100 voetbaljaren 100 prachtige prijzen zijn te winnen, waaronder als hoofdprijs een fonkelnieuwe auto van het merk Toyota. Het jubileumjaar 2018 wordt op zondag 7 januari 2018 met de gebruikelijk Nieuwjaarsloop en een speciaal aangeklede Nieuwjaarsreceptie officieel opengeschoten.