Geslaagde ‘train de trainer’ bijeenkomst Cruyff Football - C14 Tour

11-10-2017

“Ik wist niets van voetbal, tot ik Cruijff leerde kennen”
- Pep Guardiola -

Op vrijdag 6 oktober jl. vond een geslaagde ‘train de trainer’ bijeenkomst plaats bij S.V. Grol. Er waren in totaal circa 55 deelnemers, waaronder circa 15 deelnemer van buiten Groenlo. Zo was onze goede buur Longa’30 ook vertegenwoordigd door een aantal deelnemers en was onze oud-hoofdtrainer Jeroen Burghout ook aanwezig.

Het inhoudelijke deel van de avond werd verzorgd door Cruyff Football. Wim Jonk is, samen met zijn team, door Johan Cruijff gevraagd om de voetbalvisie van Johan Cruijff te verspreiden over de wereld. Uiteraard gaat de huidige staat van het Nederlands voetbal hen daarbij erg aan het hart. Om het Nederlandse voetbal terug te brengen op hoog niveau zijn grondige hervormingen vanaf de jongste jeugd noodzakelijk.

Cruyff Football verzorgt tot aan de winterstop een 13-tal bijeenkomsten door het hele land -in onze regio alleen bij S.V. Grol- om jeugdtrainers, coördinatoren en hoofden jeugdopleiding wegwijs te maken over het trainen, spelen en coachen van de nieuwe wedstrijdvormende (deel 1: 6 tegen 6). De nieuwe spelvormen die dit seizoen zijn geïntroduceerd door de KNVB komen voort uit ideeën die jaren geleden al zijn bedacht door ‘team Jonk’.

Van team Jonk waren het Jasper van Leeuwen en Michel Hordijk die het inhoudelijke deel van de avond op zich namen. Het programma was interessant, afwisselend, er was voldoende interactie en ook een praktijkdeel ontbrak niet. Michel Hordijk verzorgde buiten een demonstratietraining. Spelers van onder 9 gingen enthousiast aan de slag met de oefenvormen en hebben een leerzame avond gehad.

Al met al was het een zeer geslaagde avond, waarbij iedere aanwezige weer nieuwe inzichten heeft gekregen. Tot slot willen wij afsluiten met een belangrijke boodschap: “Laat de jongste jeugd tijdens de wedstrijden zelf het voetbal ervaren. Als coach moet je enthousiasmeren, niet inhoudelijk coachen”.