Ondanks nederlaag pakt Grol 1 eerste periode

29-01-2023

NEC - Grol 2 - 0

Op zondag 29 januari stond de laatste wedstrijd van de 1e periode op het programma. Bij winst tegen hekkesluiter NEC zou de eerste periodetitel voor Grol zijn. Na het gelijke spel vorige week tegen DVC’26, en het tumult na deze wedstrijd, was het team van William Krabbenborg er extra op gebrand om deze titel niet uit de handen te laten glippen. Grol leverde echter een slechte prestatie en kon in Nijmegen tegen NEC niet overtuigen. NEC was feller en slimmer en de meeste duels werden gewonnen door NEC. Het was dan ook niet geheel onterecht dat NEC uiteindelijk met 2 – 0 won. De doelpunten vielen vlak voor rust en in de blessuretijd van de 2e helft. Geluk bij een ongeluk was dat de nummers twee DVC ’26 en drie SDOUC hun wedstrijd ook niet wisten te winnen. Daarom was de eerste periodetitel toch voor Grol. Grol is daarmee verzekerd van nacompetitie voor promotie dat start op zondag 4 juni. Op de ranglijst staan de nummers 1 t/m 5 nu op slechts drie punten van elkaar en het belooft een spannende tweede helft van de competitie te worden.

Sportclub NEC speelt op de velden naast het Goffert-stadion, daar waar de jeugdacademie van NEC ook gevestigd is. Er waren maar 30 toeschouwers op het duel tussen NEC en Grol afgekomen, waarvan het merendeel uit Groenlo. Grol nam het initiatief in deze wedstrijd en de eerste kans was voor Mark Hietland, maar zijn schot was te zacht. Maar na een kwartier kwam NEC meer en meer in de wedstrijd en ging Grol slechter spelen. Na een kwartier resulteerde dat al bijna in een eigen doelpunt van Mike Kempers. Grol kreeg sporadisch kansen, en dan met name door lange ballen naar voren te spelen. De scherpte voorin bij Luc Berentsen was vandaag echter niet aanwezig om dat om te zetten in doelpunten. Vlak voor rust werd de druk van NEC groter: kon Wessel Baarslag de eerste grote kans van NEC tegenhouden, een paar minuten later belandde een aanval van NEC bij de tweede paal en ging het schot voorlangs via Thiemo Wessels in het doel: 1 – 0. Luc Berentsen had daarna nog de allergrootste kans voor Grol om weer terug te komen in de wedstrijd, maar vrij voor de keeper was zijn lob veel te laag.

In de tweede helft werd er ander voetbal gevraagd van Grol, maar Grol ging op dezelfde wijze verder. Het was NEC dat wederom het meest gevaarlijk was. Wessel en de lat brachten redding. En even later kopte Thiemo Wessels een bal van de lijn. Grol kwam niet meer in zijn spel. NEC vertraagde het spel met blessures en door extra veel tijd te nemen bij de dode spelmomenten. Pas in de laatste vijf minuten kwam Grol met een echt slotoffensief: Mick Wissink schoot van 7 meter over, een kopbal van Luc Berentsen belandde op de lat en een schot van Mick werd van de lijn gekopt. In de 95e minuut verraste NEC iedereen nog met een schot vanaf de middenlijn die pardoes over Wessel in het doel verdween: 2 – 0, tevens de eindstand.

Een teleurstellend resultaat. Toch was er even later gejuich te horen in de kleedkamer van Grol. Het bericht kwam binnen dat DVC ‘26 met 0 – 1 had verloren van Spero en omdat SDOUC tegen Varsseveld onderuit ging, was de eerste periodetitel toch alsnog voor Grol. Een mooie pleister op de wonde van deze dag.

Komende zondag 5 februari speelt Grol thuis tegen DIO ’30 uit Druten. Aanvang 14.30 uur.

Wedstrijdinformatie

Scoreverloop:
42e min. 1 - 0 Thiemo Wessels (e.d.)
95e min. 2 - 0 Enes Arslan

Scheidsrechter:
Henk Paans

Geel:
Tiem Rots en Luc Berentsen van Grol

Opstelling Grol:
Wessel Baarslag, Mike Kempers (45. Ramon Landewers), Thiemo Wessels, Max de Vries (78. Mart Zieverink), Kjell Riteco, Rico Lammerdink, Tiem Rots (46. Jordy Schutten), Mark Hietland, Luc Berentsen, Mick Wissink en Tycho Riteco.

Uitslagen 2H

NEC - Grol 2 - 0