Speler(s) van het kwartaal: Daantje en Mees Hofstede

07-02-2023

Verdedigen zit ze in het bloed

Bron: Clubblad 2022-4
Door: Sander Esselink

Namen: Daantje Hofstede en Mees Hofstede

Leeftijd Daantje: 9 jaar

Leeftijd Mees: 12 jaar

Team Grol Daantje: JO10-4

Team Grol Mees: JO13-1 (oftewel D1 - bedankt voor de toevoeging Mees, anders snapte de schrijver het niet helemaal;)

Favoriete positie van Daantje: Linksback. Dit is haar vaste positie, alleen bij een wissel moet ze soms een andere positie overnemen, maar daar heeft ze geen moeite mee. Ook niet met het feit dat ze met en tegen jongens moet voetballen. De tegenstander heeft er soms wel een beetje moeite mee, want een duel van een meisje verliezen doet een jongen doorgaans niet graag. Daantje weet haar ‘mannetje’ wel te staan.

Favoriete positie van Mees: Rechtsback. Ook voor Mees is dit zijn vast positie. En af en toe wordt hij centraal gezet, als dat even nodig is omdat iemand bijvoorbeeld geblesseerd is. Mees kom je als aanvaller niet zo maar voorbij, op het moment dat je als aanvaller denkt dat je er voorbij bent, zit het been van Mees er toch net nog weer tussen.

Het verdedigen zit bij de familie Hofstede in de genen. Vader Ivo was vroeger ook verdediger bij Grol, een keiharde. Daar stond hij ook om bekend. Ook het fanatisme en de passie voor voetbal hebben. Daan en Mees duidelijk ook geërfd. Dat blijkt wel tijdens het interview, het enthousiasme spat er werkelijk af!

Wat vind je het leukst aan voetbal?

Daantje: Het mixen met jongens en meisjes.

Mees: Elke wedstrijd weer opnieuw willen winnen, maar dan ook écht willen winnen, ook al het maar een eenvoudig potje op de training is.

Naast voetbal, nog andere hobby’s?

De gemeenschappelijke hobby is het bouwen en spelen met lego. Als we weer iets zelf bouwen wat nog niet bestaat, dat is de uitdaging.

Wat vind je het leukst aan jullie team?

Daantje: Met meisjes én jongens samen spelen en daarnaast lol en gezelligheid maken. Soms maken ze zelfs iets teveel lol. Ook als er verloren is en de trainers en begeleiders nog balen van het verlies, is het in de kleedkamer toch alweer groot feest!

Mees: We kunnen goed met elkaar. En we kunnen ook als team heel goed samen spelen, als het dan heel goed gaat, geeft dat echt een kick!

Favoriete Nederlandse club:

Daantje: Ajax

Mees: Ajax

Favoriete buitenlandse club:

Daantje: Niet persé een voorkeur

Mees: Liverpool

Welk voetbalstadion zou het liefst nog willen bezoeken?

Daantje: De Johan Cruijff Arena van Ajax

Mees: De Kuip van Feyenoord (en dat als Ajax-fan ;). De moeder van Mees is er wel blij mee.

Messi of Mbappé?

Daantje: Mbappé

Mees: Het was voor mij altijd Messi, maar sinds Nederland – Argentinië is het nu Mbappé.

Hoe vinden jullie dat Nederland het heeft gedaan op het WK?

Daantje: Ze hebben het wel hard aangepakt, maar wel jammer dat ze hebben verloren. Het was wel een mooie wedstrijd.

Mees: Sommige wedstrijden gingen wel redelijk, maar had van Nederland wel beter gekund. Maar we hebben uiteindelijk wel de kwartfinale gehaald en helaas op penalty’s verloren. We hadden ze wel hoger ingeschat, maar helaas.

Beste Nederlandse voetballer:

Daantje: Sherida Spitse

Mees: Virgil van Dijk

Met welke voetballer zou je graag een potje willen voetballen?

Daantje: Neymar

Mees: Matthijs de Ligt. Zijn trainer Max (senior) noemt hem ook altijd Matthijs de Ligt, gekoppeld aan de zijn positie: “We gaan er voor hé Matthijs”.

Voetballen jullie ook wel eens samen?

Jazeker. Op het schoolplein voetballen ze wel eens samen. Mees probeert Daantje dan soms weer dingen te leren, als hij bijvoorbeeld een wedstrijd van Daantje heeft gezien en dan ziet dat ze nog dingen kann verbeteren.

Daantje wat is de beste voetbalkwaliteit van je broer?

Pfoewww! Dat is écht een moeilijke vraag, lacht ze. Mees heeft altijd overal zijn been tussen. Ze noemen hem ook wel Chiellini. Mees heeft een uitschuifbeen, zo lijkt het wel. Je komt er als aanvaller gewoon niet langs: de Chiellini van Grol.

Mees wat is de beste voetbalkwaliteit van je zusje?

Daantje staat er áltijd. Ze wordt niet aan kant gezet.

En worden jullie dit jaar kampioen met jullie team?

Beiden antwoorden met een volmondig: JAA!!!