Grol plaatst zich voor kwartfinale Achterhoek Cup

Grol - VIOS B. 4 - 1

Bron: Groenlose Gids
Door: Theo Huijskes

De hoofdmacht van Grol heeft zich dankzij een op dinsdag 28 februari jl. bewerkstelligde 4-1 overwinning op VIOS Beltrum geplaatst voor de kwartfinale van de Achterhoek Cup, seizoen 2022-2023. Voor een plaats in de halve finale speelt Grol op dinsdag 21 maart a.s. in Ulft tegen SDOUC onder 23 jaar. De wedstrijd wordt gespeeld op het sportpark De IJsselweide, aanvang: 20.15 uur. Naast Grol en SDOUC onder 23 jaar hebben zich ook AZSV Aalten, VIOD Doetinchem, DZC ’68 en DZC ’68 onder 23 jaar Doetinchem, Sp. Lochem onder 23 jaar, alsmede Longa ’30 Lichtenvoorde geplaatst voor de kwartfinale. De wedstrijden in de halve finale zijn gepland op de dinsdagen 9 en 16 mei, waarna de finale plaatsvindt op zaterdag 1 juli (aanvang: 19.00 uur) op het sportpark Dichteren van de vv VIOD in Doetinchem. De winnaar van de finale speelt op dinsdag 11 juli (aanvang 19.00 uur) op genoemd sportpark tegen De Graafschap uit Doetinchem.

Foto's: Stefan Kempers.

VIOS kon zich alleen in de eerste helft staande houden

De wedstrijd tegen VIOS Beltrum, onder leiding van scheidsrechter Erwin Reijers uit ’s-Heerenberg, bijgestaan door twee neutrale assistenten aan beide zijlijnen, zorgde ondanks de kou voor opvallend veel belangstelling en dat ook van de zijde van de gasten uit Beltrum. Grol stond aan de aftrap met een elftal waarin vele spelers ontbraken. Zo moest er in de achterste linie min of meer gepuzzeld worden omdat een viertal verdedigers (Max de Vries, Thiemo Wessels, Kjell Riteco en Mart Willemsen) vanwege blessures ontbraken. Neemt niet weg dat het aanwezige publiek een spectaculair eerste bedrijf van de wedstrijd kreeg voorgeschoteld, waarin VIOS in alle opzichten liet zien dat men niet voor niets samen met Reünie Borculo koploper is in de vierde klasse van de KNVB. De voorbeeldige inzet van de ploeg werd dientengevolge halverwege de eerste helft beloond met een 0-1 voorsprong dankzij een puike goal van spits Bouke Ratering. Grol moest vervolgens alle zeilen bijzetten om erger te voorkomen, alsmede om in ieder geval met een gelijke stand te kunnen rusten. Dit lukte circa vijf minuten voor de afsluiting van de eerste helft dankzij een schitterend doelpunt van Tycho Riteco en dat op aangeven van Mick Wissink.

Tycho Riteco met twee doelpunten ‘Man of the match!’

In de tweede helft kwam duidelijk aan het licht dat VIOS in de eerste 45 minuten reeds alle aan boord hebbende energie in de wedstrijd had gegooid. De ploeg van de trainers Nick van der Luyt en Maarten te Velthuis was niet meer bij machte om een herhaling van de eerste helft ten toon te spreiden. Grol wist hiervan rond de 60e minuut van de wedstrijd te profiteren na wederom een geweldige rush van Tycho Riteco, die invaller Jordy Schutten in een kansrijke positie op maat wist te bedienen: 2-1. De wedstrijd was op dat moment min of meer gespeeld. Een en ander zeker toen enkele minuten later topscorer Luc Berentsen voor de 3-1 voorsprong zorgde en ook nog eens een buitenspeldoelpunt liet aantekenen, terwijl even later Tycho Riteco de 4-1 einstand voor zijn rekening nam, waarbij het knappe voorbereidende werk van Jordy Schutten niet onvermeld mag blijven. Grol kon het zich zelfs permitteren om de laatste circa twintig minuten uit te spelen met tien man omdat alle toegestane wissels reeds waren toegepast. Dit laatste omdat aanvoerder Rico Lammerdink geblesseerd raakte en trainer-coach William Krabbenborg geen risico’s wilde nemen met het oog op de competitiewedstrijd van zondag 5 maart a.s. (thuis tegen DCS uit Zevenaar).

Opstelling Grol tegen VIOS Beltrum:
Doel: Wessel Baarslag;
Achter: Sem Brummelaar (65. Teun Reijrink), Mike Kempers, Wouter Pillen en Ramon Landerwers;
Midden: Mark Hietland (77e Tygo ten Bulte), Mick Wissink (46. Tiem Rots) en Rico Lammerdink;
Voor: Siebe Lantink (46. Jordy Schutten), Luc Berentsen en Tycho Riteco (77. Siem Hilderink).