Grol 1 houdt kans op de titel

02-04-2023

Grol - OBW 2 - 0

Het is enorm spannend in de 2e klasse H. Tussen de nummer 1, dat rechtstreekse promotie betekent, en de nummer 9, dat tot nacompetitie voor klassebehoud leidt, zit slechts zes verliespunten bij aanvang van dit weekend. Voor Grol, dat bij aanvang van de wedstrijd, op plaats vier staat, betekent dit dat alle resterende zeven wedstrijden van cruciaal belang zijn.

Op zondag 2 april stond de wedstrijd thuis tegen OBW uit Zevenaar op het programma. Uit werd nog gemakkelijk met 0 – 5 gewonnen en ook nu had het een eenvoudige overwinning kunnen worden, als Grol het veldoverwicht in de eerste helft had kunnen omzetten in voldoende doelpunten. Bij rust stond het echter slechts 1 – 0. Grol startte ook de tweede helft sterk, maar naarmate de wedstrijd vorderde sloop de onnauwkeurigheid in het team van Grol en hield men OBW in de wedstrijd. Pas in de 92e minuut viel de bevrijdende en verdiende 2 – 0.

Foto's: Marcel Houwer, Streekgids.nl. (Meer foto's van Marcel Houwer en Stefan Kempers van deze wedstrijd zijn te bekijken op Facebook)

Grol startte met Luc Berentsen op de bank, die terug kwam van een blessure. Tiem Rots speelde daarom in de spits en had Mart Willemsen een basisplaats in de verdediging. Beiden speelden een zeer sterke wedstrijd. De eerste kleine kans was voor OBW, maar daarna was het de beurt aan Grol. Grol was heer en meester in de eerste helft. Pas na een kwartier kreeg men de eerste kans, waarbij Tiem Rots na een voorzet van Tycho Riteco naast kopte. Tycho produceerde even later ook nog een schot op de lat. Tiem was de gevaarlijkste man aan Grolkant in de eerste helft, met nog twee mooie kansen. Na een rush van Mike Kempers werd Tiem in stelling gebracht, maar zijn schot ging naast het doel. Vlak voor rust wist Tiem dan toch eindelijk te scoren, maar het doelpunt werd afgekeurd door de sterk leidende Illian Groothuismink: assistent-scheidsrechter Bart Huijskes had reeds voor een uitbal gevlagd. Op slag van rust was het dan toch raak. Mark Hietland schoot met een halve volley een afgeslagen bal uit een hoekschop in het doel en daarmee had Grol de meer dan verdiende voorsprong: 1 – 0. Vermeldenswaardig is nog dat Thiemo Wessels in de eerste helft zeer sterk in viel voor de geblesseerde Wouter Pillen.

De sterke lijn van de eerste helft trok Grol ook door in de tweede helft. Een paar minuten na rust sprintte Tycho met bal langs de verdediging van OBW en bracht de Grol spitsen in stelling, maar tot tweemaal toe werd de inzet van de lijn gehaald. Ook een kopbal van Jordy Schutten, die zeer sterk aan de bal was vandaag, werd van de lijn gehaald en een schot van Kjell Riteco ging maar rakelings over. Het leek een kwestie van tijd voordat het tweede doelpunt zou vallen. Maar na een uur brak een zeer rommelige fase aan, waarbij Grol steeds ongeorganiseerder ging voetballen, en OBW meer en meer dreigend werd. Daardoor brak een zeer spannende fase aan, maar Grol gaf echter geen kansen meer weg. De bevrijding was er pas echt toen de ingevallen Luc Berentsen in blessuretijd op aangeven van Tiem Rots de 2 – 0 binnen tikte. Een compliment hierbij voor de assistent-scheidsrechter van OBW die hierbij terecht de vlag omlaag hield voor vermeend buitenspel.

Met deze overwinning blijft Grol 1 in het spoor van koploper DVC ’26 en VVG ’25 die beiden wisten te winnen. Tevens slaat Grol 1 een gaatje naar plek nummer 9.

Komend weekend, het Paasweekend, wordt er niet gespeeld in de 2e klasse H. Op zondag 16 april staat de uitwedstrijd tegen Spero 1 op het programma. Spero wist vandaag te winnen van SDOUC, en zal ook tegen Grol er alles aan doen om de benodigde punten te behalen om rechtstreekse degradatie te ontlopen.

Wedstrijdinformatie

Uitslag: 2 - 0

Scoreverloop:
44e min. 1 - 0 Mark Hietland
92e min. 2 - 0 Luc Berentsen

Scheidsrechter:
Illian Groothuismink uit Raalte

Gele kaarten:
Tycho Riteco en Tiem Rots van Grol

Opstelling Grol:
Wessel Baarslag, Mike Kempers, Mart Willemsen, Wouter Pillen (20. Thiemo Wessels), Kjell Riteco, Rico Lammerdink, Jordy Schutten (78. Siebe Lantink), Roel Bruins (62. Luc Berentsen), Tiem Rots, Mark Hietland en Tycho Riteco (78. MIck Wissink).

Uitslagen 2H

Grol - OBW 2 - 0