Grol houdt titelkansen in eigen hand

30-04-2023

Grol - Theole 5 - 1

Tekst: Theo Huijskes
Foto’s: Marcel Houwer

In navolging van een week, waarin door de regionale media werd gemeld dat de escapades tijdens en na de op 23 januari jl. gespeelde competitiewedstrijd Grol - DVC ’26 geen sancties tot gevolg hebben, moest Grol aantreden tegen Theole uit Tiel. Zoals bekend vonden er tijdens het destijds in een 1-1 gelijkspel geëindigd duel tegen de ploeg uit Didam diverse opstootjes plaats, die na afloop en dat buiten het veld een vervolg kregen. Een gebeuren waarbij een negatieve rol werd vertolkt door enkele spelers van DVC ’26, die daarvoor een rode kaart kregen toebedeeld door scheidsrechter Mitchell van Laar uit Hengelo Ov. De tuchtcommissie van de KNVB heeft nu, en dat na een uitvoerig, bijzonder langdurig onderzoek, besloten om de rode kaarten te seponeren, alsmede om beide clubs geen straf op te leggen. Hierbij mag niet onvermeld blijven dat de drie spelers van DVC ’26 wel een schorsing hebben uitgezeten, te weten de doelverdediger één wedstrijd en de twee veldspelers een maand schorsing. Saillant detail is nu dat de laatste competitiewedstrijd van dit seizoen op maandag 29 mei a.s. (Tweede Pinksterdag), aanvang: 14.00 uur, wordt ingevuld met het duel DVC ’26 - Grol. En het zou maar zo kunnen dat in die wedstrijd -op het sportpark de Nevelhorst in Didam- wordt bepaald wie de kampioensvlag mag hijsen in de tweede klas H van de KNVB en daarmee promotie bewerkstelligd naar de eerste klas!

Een sprankelende eerste helft van Grol

In eigen huis, en dat met een goede opkomst van de zijde van het Grolpubliek, was de wedstrijd tegen Theole reeds na dertig minuten spelen beslist. Want in dat tijdsbestek wist de Grolformatie maar liefst viermaal over te scoren. Reeds na vijf minuten was het Tycho Riteco, die één van zijn vele rushes ten toon spreidde en Mick Wissink in de gelegenheid stelde om te scoren. Gevolgd door een tweede doelpunt in de zesde minuut, waarvoor Tycho Riteco zelf tekende door een pass van Wouter Pillen briljant af te ronden. Vervolgens kreeg het publiek in de twintigste minuut de handen op elkaar voor een schitterende vrije trap van Tiem Rots, waarop goalie Brandon van Setten van Theole het nakijken had. Dezelfde Tiem Rots zorgde na drieëndertig minuten spelen voor de 4-0 door op aangeven van Kjell Riteco te scoren. Al met al een fraaie eerste helft met technisch gezien hoogstaand voetbal. En dit laatste kan niet worden gezegd van de tweede helft. De tweede vijfenveertig minuten bestond uit een bijzonder rommelige vertoning en dat aan beide kanten. Theole slaagde er nog wel in om halverwege de tweede helft via Niels Wien tegen te scoren.

Een glanzende rentree van Titus Hoffman

Ondanks het mindere voetbal in het tweede bedrijf van deze door Grol royaal gewonnen wedstrijd, beleefde de gehele Grolfamilie tegen het eind van de wedstrijd, en dat zowel binnen als buiten de lijnen, een te omarmen hoogtepunt. Het was namelijk Titus Hoffman, de zoon van vader Michel Hoffman en de kleinzoon van opa Henk Hoffman, die na een periode van ruim een jaar, en dat in de negentigste minuut van de wedstrijd, zijn rentree wist te omlijsten met een fraai doelpunt op aangeven van Kjell Riteco. Na een vorig jaar in april en dat in de uitwedstrijd tegen Eilermark opgelopen ernstige blessure, heeft Hoffman ruim een jaar moeten herstellen c.q. revalideren, gepaard gaande met tal van ongemakken en tegenvallers. Zijn invalbeurt in de zesentachtigste minuut voor spits en topscorer Luc Berentsen en in het bijzonder het door hem gemaakte doelpunt betekende voor Titus Hoffman begrijpelijkerwijs een ontlading, die zijn weergave niet kent. Zowel zijn medespelers, de totale begeleidingsstaf, de Grolsupporters met in een hoofdrol opa Henk Hoffman zorgden voor een warme omarming van dit niet alledaagse gebeuren.

Resterende competitieprogramma voor Grol

Zondag 7 mei a.s. geen wedstrijd; zondag 14 mei a.s. VVG ’25 - Grol, zondag 21 mei a.s. Grol - NEC en maandag 29 mei a.s. (Tweede Pinksterdag) DVC ’26 - Grol.

Daarnaast speelt Grol op dinsdag 9 mei a.s. in de halve finale om de Achterhoek Cup tegen VIOD Doetinchem. Deze wedstrijd begint om 20.15 uur. Bij winst moet Grol het in de finale opnemen tegen de winnaar van de wedstrijd DZC ’68 - Longa ’30. De uiteindelijke winnaar van de AC 2023 speelt op dinsdag 11 juli a.s. een oefenwedstrijd tegen BVO De Graafschap. Alle hiervoor genoemde wedstrijden worden gespeeld op het sportpark Dichteren van de vv VIOD Doetinchem.

Wedstrijdinformatie

Scoreverloop:
5e min. 1 - 0 MIck Wissink
6e min. 2 - 0 Tycho Riteco
20e min. 3 - 0 Tiem Rots
33e min. 4 - 0 Tiem Rots
63e min. 4 - 1 Eftal Elmas
89e min. 5 - 1 Titus Hoffman

Scheidsrechter:
Wessel ten Damme uit Winterswijk

Geel:
Kjell Riteco van Grol, Niels Wien van Theole
Rood:
Keeperstrainer Theole

Opstelling Grol:
Wessel Baarslag, Ramon Landewers, Mike Kempers, Wouter Pillen (62. Thiemo Wessels), Kjell Riteco, Mark Hietland, Tycho Riteco (62. Jordy Schutten, 70. Tygo ten Bulte), Roel Bruins, Luc Berentsen (85. Titus Hoffman), Mick Wissink en Tiem Rots.

Uitslagen 2H

Grol - Theole 5 - 1