Speler van het kwartaal: Sem Huisman

Team:
Grol 3

Favoriete positie:
Aanvallende middenvelder, op 10. Soms wordt Sem ‘misbruikt’, zoals de trainer het zelf onlangs noemde, en moet hij van zijn positie af om op 11 (linksbuiten) te spelen.

Links- of rechtsbenig?
“Stijf rechts. Een passje geven kan ik nog wel met links, maar dan houdt het ook wel op.”

Kwaliteiten?
“Hard werken, creatief en bewegelijk. Vorig seizoen speelde ik nog in Grol 9 en woonde toen nog in Tilburg. Maar ik merkte dat ik het competitieve en prestatiegerichte voetbal miste. En ook het trainen door de week. Voor mijn studie hoef ik nu nie meer perse in Tilburg te wonen en dus woon ik weer in Groenlo. En kan ik weer trainen, heerlijk.”

Naast voetbal, nog andere hobby’s?
Sem vindt sinds een paar jaar koken erg leuk. “Eigenlijk sinds coro na”, legt Sem uit. “Toen was ik veel thuis, hoefde ik geen examen te doen en dus had ik veel tijd over en zo is de liefde voor het koken ontstaan en ben ik met mijn broer gaan koken.” De Japanse keuken spreekt Sem wel aan. Hij houdt van sushi. “Niet perse dat ik dat heel goed kan klaarmaken, maar ik vind het erg lekker! Naast het koken wandelt Sem, samen met zijn vriendin, graag door Groenlo, langs de Grolse grachten.

Studie:
Bestuurskunde derde jaar, aan de Tilburg University.

Je hebt onderzoek gedaan naar jongeren en politiek? Leg eens uit.
“Ik werkte tot voor kort ook voor de universiteit en moest onlangs daarvoor onderzoek doen naar jongeren en politiek, en wel voor Onafhankelijke Politiek Nederland.”

Hoe kun je politiek interessant maken voor jongeren?
“Dat is best lastig”, geeft Sem aan. “De drempel is vaak te hoog voor jongeren om politiek actief te worden. ‘Politiek actief’ is ook een breed begrip van stemmen, demonstreren tot bijvoorbeeld in gesprek zijn met de gemeente. Tip voor de politieke partijen: maak het attractief voor jongeren, bijvoorbeeld door een borrel te organiseren.”

Groenlo of Tilburg:
“Dat is makkelijk voor mij, Groenlo!”

Positieve van Tilburg:
“Brabantse gezelligheid, het uitgaansleven.”

Positieve van Groenlo:
“De gezelligheid, gemoedelijk, iedereen kent elkaar, carnaval en Grolse kermis.”

Dilemma? Carnaval of Grolse kermis?:
“Goeie, toch carnaval! Maar vorig jaar heb ik voor het eerst écht goed kermis kunnen vieren. Dat is ook erg leuk, zeker om dat het dan zomer is. Maar als ik moet kiezen, kies ik toch voor carnaval. Als ik dat andere zou kiezen, denk dat mijn vader mij afmaakt…”, lacht Sem.

Favoriete Nederlandse club:
FC Twente

Voetbal of volleybal:
Voetbal

Bij jullie thuis is het vooral volleybal dat de klok staat, maar niet voor jou?
Sem is eigenlijk de eigenwijze telg van het gezin Huisman. Terwijl de rest van het gezin volleybalt of heeft gevolleybald, heeft Sem al vanaf jongs af aan gelijk gekozen voor het voetbal. En heeft hij dus nooit gevolleybald. Sem is thuis de voetballer tussen de volleyballers, zou je kunnen zeggen.

Favoriete buitenlandse club:
“Tegenwoordig heb ik er niet echt één.”

En worden jullie met Grol 3 kampioen?
“Absoluut! Afgelopen zondag gewonnen van de toen nog nummer 1 van onze competitie en nu staan wij bovenaan. En dus worden we kampioen!!!”