Grol voor de tweede maal naar de Eerste Klas KNVB

30-05-2023

Uitbundig kampioensfeest na 1-2 zege op DVC ‘26

Tekst en foto’s: Theo Huijskes

In de laatste wedstrijd van de competitie 2022-2023, bekeken door ruim drieduizend toeschouwers, heeft Grol het kampioenschap behaald in de tweede klasse H en daarbij tegelijkertijd promotie naar de eerste klasse E van de KNVB gerealiseerd. Het laatste fluitsignaal van scheidsrechter Niels Mulder, voor deze gelegenheid geassisteerd door twee neutrale assistent-scheidsrechters, ging als gevolg daarvan gepaard met een gigantische explosie van vreugde bij het grote en trouwe Grollegioen. Honderden supporters uit Groenlo waren richting Didam afgereisd om getuige te zijn van een zinderende competitiefinale. Met de 1-2 overwinning op DVC ’26 is het voor de tweede keer in het bestaan van de inmiddels bijna 105 jaar bestaande S.V. Grol dat de hoofdmacht promoveert naar de eerste klas van de KNVB. De eerste maal vond plaats via de nacompetitie van het seizoen 2012-2013. Dat succes aanhalende, mag niet onvermeld blijven dat toentertijd Jos Heutinck, nu assistent van hoofdtrainer William Krabbenborg, als hoofdtrainer fungeerde. Overigens is het inmiddels 30 jaar geleden dat Grol voor de eerste maal naar de tweede klas van de KNVB promoveerde. Die prestatie werd destijds neergezet met een team onder aanvoering van hoofdtrainer Peter Schulte uit Haaksbergen en daarnaast met onder anderen Groltrainer William Krabbenborg als basisspeler.

Kampioenschap als gevolg van acht overwinningen op rij

Zoals gezegd, was afgelopen Tweede Pinksterdag 2023 op het sportpark ‘de Nevelhorst’ in Didam een enorme supportersschare aanwezig en dat zowel van de thuisspelende alsmede van de op bezoek zijnde club. Zo vertrokken er vanaf het parkeerterrein van het sportpark ‘Den Elshof’ in Groenlo een vijftal touringcars met in blauw-witte kleding uitgeruste, tevens razend enthousiaste Grolsupporters. Om het over de talrijke richting Didam koersende auto’s met honderden Grolaanhangers nog maar niet te hebben. Een kleurrijke stoet, die rond het voetbalstrijdtoneel in Didam voor een overweldigende apotheose oftewel indrukwekkend slotakkoord van de amateurvoetbalcompetitie 2022-2023 wist te zorgen. Een dubbel en dwars verdiende seizoenafsluiting met een kampioenschap als beloning, die alleen al als dik verdiend mag worden beschouwd, omdat het slotakkoord in dit geval de achtste opeenvolgende overwinning van Grol betrof in de competitie 2022-2023.

Massale toeloop voor de Kampioensinstuif op ‘Den Elshof’

En vanzelfsprekend werd het kampioenschap massaal en groots gevierd. En dat gebeurde ’s avonds in een bomvol Sportcafé op het Grolse sportpark ‘Den Elshof’. Niet alleen Grolleden, maar ook ouders, familieleden en bekenden van de voltallige kampioensselectie met begeleiding waren aanwezig om er één groot feest van te maken. Onder hen onder anderen ook burgemeester Annette Bronsvoort en wethouder Sport Bart Porskamp namens de gemeente Oost Gelre en vertegenwoordigers van enkele voetbal-buurtverenigingen rond Groenlo. Naast veel muziek en zang waren er toespraken en dat van naast de gemeentelijke bestuurders ook van voorzitter Stan Raben van Grol, alsmede hoofdtrainer William Krabbenborg, die de aanwezigen ook nog eens meenam in zijn uitgestippelde reis van enkele jaren richting het huidige succes. Zoals bekend verlaat Krabbenborg aan het eind van dit seizoen S.V. Grol om als hoofdtrainer in dienst te treden van FC Trias in Winterswijk.