75 Jaar Rouwmaat

Van trotse hoofdsponsor van Grolse Boys tot duurzaam samenwerken op Den Elshof

Bron: Clubblad 2023-2
Door: Christian Buiël

Terug naar de maand juni in het jaar 1948. Herman Rouwmaat is zojuist met paard en wagen vertrokken vanaf zijn ouderlijk huis aan de Tramstraat in Groenlo alwaar zijn ouders een kolenhandel hadden. Het is het begin van zijn eenmanszaak in grondverzet en het transport van allerlei goederen. Het vormt de basis van het Grolse familiebedrijf Rouwmaat dat tegenwoordig actief is op tal van terreinen en door de jaren heen is uitgegroeid tot een gerenommeerd bedrijf in de regio en ver daarbuiten. Maar ook tot een bedrijf dat diep geworteld is in de Grolse samenleving en zodoende nauw betrokken is bij het lokale verenigingsleven. Ofwel, een mooi moment om deze jarenlange Grol-sponsor in het zonnetje te zetten.

Door de jaren heen is er veel veranderd bij het bedrijf met het kenmerkende rode wagenpark. Met name dat wagenpark heeft een gigantische ontwikkeling doorgemaakt wat ook kenmerkend is voor de groei van het bedrijf. Zo zijn paard en wagen ingeruild voor meer dan 100 vrachtwagens en andere grondverzetmachines zoals shovels en kranen. Maar ook qua bedrijfsactiviteiten is Rouwmaat continue in beweging en blijft het zich ontwikkelen door innovatief ondernemerschap en het volgen van de laatste trends en ontwikkelingen. Tegenwoordig kunnen de hoofdactiviteiten dan ook onderverdeeld worden in een achttal categorieën: afvalinzameling, beton, grond-, weg- en waterbouw, MegaMix, milieutechniek, recycling, sloop, en transport. Om deze groei te kunnen faciliteren is Rouwmaat meermaals verhuisd en is het hoofdkantoor sinds 1999 gevestigd aan Den Sliem op een terrein van maar liefst 18 hectare groot.

De derde generatie

Waar het dus in 1948 begon met opa Herman Rouwmaat, daar was het in 1974 tijd voor de tweede generatie met de intrede van de broers Hans en Jos Rouwmaat die al van jongs af aan betrokken waren bij het dagelijkse reilen en zeilen en dus gaandeweg het familiebedrijf ingerold zijn. Daarbij mag de rol van Herman’s echtgenote Truus niet onvermeld blijven. Zij hield het huishouden van de familie Rouwmaat draaiende, noteerde tussendoor als vanzelfsprekend de telefonische orders en verrichtte daarnaast nog de nodige overige administratieve werkzaamheden.

Sinds enkele jaren is de derde generatie aan zet en vormen de broers Dave en Bob, en neef Elco de directie van het bedrijf. Samen hebben ze de dagelijkse leiding over het bedrijf dat inmiddels is uitgegroeid tot een onderneming met meer dan 200 enthousiaste collega’s verdeeld over 7 vestigingen. Het werkgebied van Rouwmaat ligt dan ook met name in Oost-Nederland en over de grens in Nordrhein-Westfalen, waarbij er zelfs een vestiging is in het Duitse Bocholt.

Trouwe sponsor van het voetbal in Groenlo

De band tussen Rouwmaat en de Grol is er een die oprecht beschouwd mag worden als een jarenlange samenwerking. Echter had Rouwmaat ook een zeer goede band met de Grolse Boys. Zo was het bedrijf de trotse hoofdsponsor en prijkte de naam op de borst van de hoofdmacht van roodhemden, geheel passend bij de kenmerkende rode bedrijfskleur van Rouwmaat. Een elftalfoto uit 2002 gemaakt voor het hoofdkantoor op Den Sliem onderstreept deze innige band dan ook.

Zodoende is het bedrijf tegenwoordig onder andere hoofdsponsor van de seniorenafdeling en wordt er op diverse vlakken nauw samengewerkt. Het is dus niet meer dan logisch dat Rouwmaat betrokken is geweest bij de aanleg van kunstgrasveld ‘Het Wilgenpark’, wat voortkomt uit de fusie tussen Grol en Grolse Boys. Daarnaast is er door Rouwmaat de afgelopen tijd intensief samengewerkt met de werkgroep ‘Zo Groen Als Grol’ om de afvalstromen op Den Elshof in kaart te brengen. Zo worden sinds kort middels diverse nieuwe verzamelpunten, met daarin drie containers, de drie grootste afvalstromen (plastic, papier en restafval) gescheiden om vervolgens verwerkt en hergebruikt te worden. Oftewel, een mooi voorbeeld van een duurzame win-win situatie voor zowel Grol als voor Rouwmaat.

Namens de gehele Grol van harte gefeliciteerd met het 75-jarige jubileum en op naar een verdere prettige en duurzame samenwerking op Den Elshof!