Sponsor van het kwartaal Het Bureau

15-09-2023

“Het is knap hoe Grol vrijwilligers en sponsoren aan zich weet te binden.”

Bron: Clubblad 2023-2
Door: Christian Buiël

Het is de vrijdagmiddag van het Marveldtoernooi wanneer we ons tegen 16:00 uur naar het centrum van Groenlo begeven. De Grolse warenmarkt loopt op zijn einde terwijl de terrassen op de Markt gezellig gevuld zijn. Voor het prachtig verbouwde pand van ‘Het Bureau’ in de Mattelierstraat houden we halt, we hebben immers deze middag een afspraak met Roy Berentsen en Jeannet Bomers. Zij zijn de eigenaren van ‘Het Bureau’, wat de overkoepelende naam is voor hun beide bedrijven: Bureau Berentsen en Bureau Bomers. In 2017 zijn ze voor zichzelf begonnen en zijn vrijwel direct sponsor geworden, ofwel het is hoog tijd voor een nadere kennismaking met dit ondernemende stel.

Sinds afgelopen november is ‘Het Bureau’ gevestigd aan de Mattelierstraat en dat in het pand waar vroeger Juwelier Simons gevestigd zat. Echter heeft dat pand zowel van binnen als van buiten een enorme gedaantewisseling ondergaan. Daar waar vroeger de horloges en sieraden in de vitrine lagen, daar zijn nu moderne bureaus geplaatst en is er een ruime spreekkamer gerealiseerd. Binnen zitten Roy en Jeannet al min of meer klaar voor de verslaggever van dienst, waarna er met een kop koffie wordt plaatsgenomen in de fraai vormgegeven vergaderruimte.

Nadat beiden jarenlang in loondienst hebben gewerkt voor diverse bedrijven en organisaties besluiten zij om in 2017 de sprong in het diepe te wagen en voor zichzelf te beginnen: Roy met ‘Bureau Berentsen’ en Jeannet met ‘Bureau Bomers’.“ Ik heb het accountancy-vak geleerd bij de grotere bedrijven in Nederland. Maar naarmate de tijd vorderde begon het idee te groeien om voor mijzelf te beginnen. Wat anders gaan doen en dat voor eigen rekening en risico, en dat is vanaf dag 1 goed bevallen”, zo begint Roy. Jeannet vult hem aan: “Ik ben om vergelijkbare redenen voor mijzelf begonnen. Ik wilde qua werk iets gaan doen dat mijn eigen normen en waarden beter zou reflecteren.”

Één kantoor, twee Bureau’s en meerdere vakgebieden

Samen vormen ze dus ‘Het Bureau’, waarmee ze meerdere diensten onder een dak aanbieden, echter wel via twee aparte bedrijven die juridisch en fiscaal gescheiden zijn. Zo hebben ze per bureau een drietal hoofdtakken waarbij Roy zich als accountant met name richt op accountancy- en adviesvraagstukken, daar richt Jeannet zich met name op vraagstukken op het gebied van HR en ondersteunt ze de nodige klanten met de administratieve werkzaamheden. Dit doen ze door de bank genomen met name voor zakelijke klanten zoals MKB-bedrijven, maar daarnaast ook voor stichtingen en verenigingen als ook voor particulieren.

Roy: “Accountancy zorgt voor wederkerige werkzaamheden wat op vaste momenten terugkomt en dus een bepaalde basis vormt. Het is dan ook weer een vertrekpunt het advieswerk dat ik doe voor mijn klanten.” Bij dat laatste moet men dan vooral denken aan bijvoorbeeld belastingadvies en bedrijfs- en strategisch advies dat voortvloeit uit de opgestelde jaarrekeningen of gedane belastingaangiften. Daarnaast maken onder andere bedrijfsoverdracht of bedrijfsopvolging en financiële planning ook onderdeel uit van het dienstenpakket. “Verhoudingsgewijs is het 50% accountancy en 50% advies, waarbij de adviesopdrachten vaak eenmalig zijn. Al met al een mooie verhouding”, zo stelt Roy.

Bij Jeannet is het met name het administratieve gedeelte van haar dienstverlening dat zorgt voor maandelijks terugkerende werkzaamheden zoals bijvoorbeeld het uitvoeren van de salarisadministratie. Jeannet: “Administratie zorgt voor een vaste onderstroom in mijn werk, maar ik houd mij ook veel bezig met HR-advisering bij diverse organisaties zoals met vraagstukken rondom verzuim, persoonlijke ontwikkeling of veilige werk- en leefsituaties bijvoorbeeld. Als gecertificeerd coach kan ik ook hierin mijn klanten van dienst zijn.”

Bijscholing binnen en buiten de diverse vakgebieden is voor beiden dan ook vanzelfsprekend. Zo is Jeannet vanaf juli ook ingeschreven in het beroepsregister LVV als extern vertrouwenspersoon, deze maand zal ze de benodigde opleiding hiervoor afronden. Daarmee breidt ze haar dienstverlening dus verder uit: “Het is daarom erg belangrijk om vooraf duidelijke kaders te stellen, waarom kom je bij mij en welke dienst wil je afnemen”, zo vat Jeannet samen.

Stapsgewijs groeien en binding houden met de klanten

Met hun uiteenlopende achtergronden, kennis en ervaring brengen Roy en Jeannet dan ook de nodige vakgebieden samen binnen ‘Het Bureau’ wat zorgt voor de nodige synergie. Zo hebben ze beiden een eigen klantenkring die ze bedienen, terwijl ze ook een aantal gezamenlijke klanten hebben. Hun clientèle bevindt zich dan ook merendeels in de driehoek Doetinchem-Zutphen-Enschede, met daarnaast enkele landelijke uitschieters richting het westen van het land. “We hebben niet de ambitie om er een groot kantoor van te maken. Het gaat ons om de kwaliteit. Binding met de mensen”, aldus Roy als we vragen naar de toekomstplannen. “We willen autonoom groeien en dat moet geleidelijk gaan. Anders kun je het niet bijbenen. Langzaam opschalen en als dat lukt is het prima. Groot worden is geen doel op zich”, stelt Roy. Jeannet haakt daarop in: “Een mooie opdracht, waar je alle facetten in kwijt kunt, is veel waardevoller. We zijn dus teruggegaan naar de essentie: direct contact met mensen. Geen tussenlagen meer, goed bereikbaar zijn en dus goede klantrelaties onderhouden. Dat geeft enthousiasme”, vertelt ze gepassioneerd en met een grote glimlach.

Ondanks het brede dienstverleningspakket kunnen bij de uitvoering van opdrachten andere specialisten ingeschakeld worden waar nodig: “Het is dan ook goed om te weten dat wij goede samenwerkingsverbanden hebben met andere kantoren. Zo kunnen wij dubbele opdrachten uitbesteden dan wel delen of tijdig een beroep doen op bijvoorbeeld een advocaat of een fiscaaljurist als een klant zo’n specialist niet heeft”, vertelt Roy. In dergelijke situaties vallen ze terug op hun grote netwerk dat ze door de jaren heen opgebouwd hebben om zo hun klanten alsnog op passende wijze te kunnen bedienen.

Betrokken bij Grol en het Grolse verenigingsleven

De betrokkenheid die Roy en Jeannet in de dagelijkse werkzaamheden hebben met hun klanten, die hebben ze ook met het de Grolse gemeenschap en het lokale verenigingsleven. Jeannet: “We willen graag iets terug doen voor de maatschappij. Daarbij komen er zoveel mooie verenigingen en doelen voorbij en het liefst dragen wij iedereen een warm hart toe, maar moeten daarin wel keuzes maken.” Het was voor Roy en Jeannet echter vanzelfsprekend om sponsor te worden van de Grol en tegelijkertijd aan hun naamsbekendheid te werken.

“Onze zoon Kiet voetbalt al vanaf de F-pups bij de Grol. Zodoende bem ik zelf een aantal jaren jeugdtrainer en -leider geweest tot de D-jeugd, waarna ik verder ben gegaan als verenigingsscheidsrechter. Niet als KNVB-scheidsrechter, maar juist voor de lagere elftallen en dan het liefst bij de Grol”, aldus Roy als we hem vragen naar zijn band met de Grol. Jeannet ziet zichzelf daarentegen als enthousiaste voetbalmoeder die graag komt kijken en in het verleden vaak heeft gereden bij de uitwedstrijden. Uiteraard waren beiden aanwezig tijdens de jaarlijkse sponsoravond en waren dan ook erg content met de cheque van € 8.000,- van de BusinessClub Grol ten behoeve van de breedtesport. “Je krijgt alleen talenten als je in de breedte investeert, en dat begint met enthousiasme”, zo stelt Jeannet en een dergelijke cheque zorgt volgens haar daarin voor een wezenlijke bijdrage om dat enthousiasme vast te houden door de jaren heen. “Die woensdagclub vind ik heel leuk bijvoorbeeld. Hoe die met elkaar omgaan. Je ziet die ogen sprankelen van die mensen als ze erover praten. Dat is een synoniem voor de Grol. Het is knap hoe Grol vrijwilligers en sponsoren aan zich weet te binden. Het clubgevoel staat hoog in het vaandel”, zo spreekt Jeannet haar waardering uit wat natuurlijk een prachtig compliment is voor de gehele vereniging.

“Grol is een bedrijf op zich met een mooi complex en goede faciliteiten. Mensen zijn op vele vlakken betrokken bij de Grol. Als ondernemers en sponsoren, maar ook als ouders en vrijwilligers en dat is lang niet overal zo”, besluit Roy.

Hier ligt dan ook een mooie uitdaging om dit enthousiasme binnen de gehele vereniging vast te houden en ons als club continue te blijven ontwikkelen op alle facetten. Met enthousiaste en trouwe sponsoren als Roy en Jeannet die de vereniging daarin ondersteunen moet dat vast en zeker goed komen.