Weer nipte nederlaag voor Grol 1

30-09-2023

Sparta E. – Grol 2 – 1

Na de 1 – 2 nederlaag in de eerste wedstrijd vorige week thuis tegen Achilles ’12 was Grol er op gebrand om de eerste overwinning in 1H te bewerkstelligen. Op zaterdag 30 september stond de uitwedstrijd tegen Sparta Enschede op het programma. Net als Grol is Sparta E. ook het afgelopen seizoen kampioen geworden in de 2e klasse en is Sparta E. met een nederlaag begonnen in de 1e klasse.

Grol startte in de zelfde samenstelling als vorige week en voortvarend. De eerste kansen waren voor Grol: een kopbal van Rico Lammerdink uit een hoekschop van Max de Vries ging net naast en Luc Berentsen miste van dichtbij een kans na een lage voorzet van Tiem Rots over links. Dat Grol alert moest blijven bleek even later toen een aanvaller van Sparta E. alleen voor Nick Oude Luttikhuis verscheen. Nick keepte attent en voorkwam een achterstand. Dit bleef het beeld voor de rest van de wedstrijd met veel kansen over en weer.

Foto: Marcel Houwer, Streekgids.nl

Het spel van Grol was nog niet al te best. Aan Grolkant was er te vaak onnodig balverlies, met name in de omschakeling, en was de opbouw te voorspellend. Ook stond Sparta E. goed opgesteld waardoor er weinig ruimte was voor de Grol aanvallers Tycho Riteco, Luc Berentsen en Tiem Rots. Desondanks was er een zeer goede kans voor Mick Wissink die vrij voor de keeper kwam, om de keeper heen speelde maar uiteindelijk de bal in het zijnet schoot. En vlak voor rust kopte Mick Wissink een voorzet van Tycho Riteco net over en ook een kopbal van Mark Hietland uit een hoekschop ging over. Achterin waren er bij Grol goede verdedigende acties van Kjell Riteco en Mart Willemsen te bewonderen. Dit voorkwam echter niet dat er de nodige grote kansen waren voor Sparta E. Maar Nick Oude Luttikhuis bracht meerdere keren redding. Ruststand dus, ondanks de vele kansen, 0 – 0.

Na rust startte Grol niet goed, want het kwam al snel achter. Assistant scheidsrechter Bart Huijskes vlagde nog voor buitenspel, maar scheidsrechter Rick van Bussel vond van niet en liet doorspelen. Sparta kon zo door de Grolverdediging heen lopen en Daan Akkerman schoof de 1 – 0 binnen. Grol gaf echter niet op en bleef er voor gaan. Een schot van Mick Wissink, na een mooie actie van Mike Kempers over rechts, ging naast, een schot van Tycho Riteco belandde op de keeper en een bal van Mick Wissink werd van de lijn gehaald. Het geluk zat Grol ook niet mee in deze wedstrijd. Het was dan ook een domper dat Sparta na een uur spelen de 2 – 0 scoorde: een steekpass door de verdediging werd vervolgens over de uitkomende Nick gewipt en kon eenvoudig binnen worden getikt. Grol was even van slag en daarna had Sparta E. nog meer kunnen scoren, maar een schot van dichtbij ging naast en Nick redde op een ander schot.

Nadat trainer Philip Agteres enkele wissels had doorgevoerd kreeg Grol weer het geloof op meer. Zeker toen de ingevallen Jordy Schutten in de 16-meter werd neergelegd. Luc Berentsen schoot vervolgens de penalty strak binnen: 2 – 1. Grol ging pompen en hoopte dat de bal goed zou vallen, maar het zat Grol vandaag niet mee. Een schot van Rico Lammerdink werd onder uit de hoek getikt. Een schot van dichtbij ging via een speler naast. Grol was vaak in het 5-meter gebied te vinden, maar het resulteerde niet in een doelpunt. In blessuretijd kopte de ingevallen Titus Hoffman nog naast. Het was een spannend slot, waarin ook Sparta nog enkele kansen kreeg, maar het bleef helaas bij 2 – 1.

De aanwezige toeschouwers hebben een spannende wedstrijd gezien en het is jammer dat Grol niet minimaal 1 punt uit Enschede heeft meegenomen. Dat was zeker niet onverdiend geweest. Grol zal de komende weken echter beter moeten spelen om de wedstrijden meer onder controle te krijgen en de eerste punten in 1H te pakken.

Zondag 8 oktober 14.30 uur Grol – RKZVC
Zondag 15 oktober 14.00 uur Stevo – Grol
Zondag 22 oktober 14.30 uur Grol – BSC Unisson (beker)
Dinsdag 24 oktober 20.15 uur Grol – Varsseveld (Achterhoekcup)

Wedstrijdinformatie

Scoreverloop:

50e min. 1 – 0 Daan Akkerman
59e min. 2 – 0 Jorn Jonge Poerink
71e min. 2 – 1 Luc Berentsen (penalty)

Opstelling Grol:

Nick Oude Luttikhuis, Mart Willemsen, Mike Kempers (90. Titus Hoffman), Max de Vries (72. Wouter Pillen), Kjell Riteco, Mick Wissink (69. Jordy Schutten), Rico Lammerdink, Mark Hietland (69. Siebe Lantink), Tiem Rots, Luc Berentsen en Tycho Riteco.

Scheidsrechter:

Rick van Bussel