Een overwinning voor Grol in de derby van Oost Gelre

Grol - RKZVC 3-1

Tekst: Theo Huijskes
Foto's: René van den Mosselaar

De in het huidige voetbalseizoen 2023-2024 tot dé derby van Oost Gelre bestempelde eerste voetbalontmoeting tussen Grol en RKZVC is geëindigd in een 3-1 overwinning voor Grol. Op het sfeervolle sportpark Den Elshof in Groenlo kreeg het publiek geen kwalitatief hoogstaande partij voetbal voorgeschoteld, maar wel een bijzonder spectaculair verloop van tweemaal 45 minuten competitievoetbal. Naast de 3-1 zege op de Zieuwentse formatie van trainer/coach Arjen Nijman, heeft de Groenlose formatie van trainer/coach Philip Agteres na drie gespeelde competitiewedstrijden twee punten voorsprong op RKZVC.

Een wedstrijd met een spectaculair slotakkoord

De overwinning, die nota bene in de blessuretijd van de tweede heft tot stand kwam, betekende voor Groltrainer Philip Agteres een enorme opluchting. “Waarin wij in de tweede helft van de uitwedstrijd tegen Sparta E. tekortschoten, hebben wij ditmaal in de tweede 45 minuten recht gezet en dat ook nog eens met een niet alledaags, noem het een sidderend slotakkoord. Over de einduitslag ben ik extra tevreden, omdat Luc Berentsen en Tycho Riteco als zijnde onze belangrijkste aanvallers niet in hun beste doen waren. Desondanks lukte het Berentsen wel om op een knappe manier de derde treffer voor zijn rekening te nemen en wist Riteco als een bijzonder storende factor de achterhoede van RKZVC doorlopend op de proef te stellen. Dit alles smaakt naar meer voor de in komende weken op het programma staande wedstrijden.” Aldus Agteres, die collega-oefenmeester Nijman van RKZVC -onlangs voor de eerste maal vader geworden van in dit geval dochtertje Floor- na afloop in de bestuurskamer van Grol namens de Grolselectie en begeleiding een cadeautje met een felicitatiekaart overhandigde.

In de eerste helft was RKZVC de betere ploeg

Terug naar de wedstrijd, mag niet onvermeld blijven dat RKZVC in de eerste helft de betere ploeg was. Een en ander kwam alleen al naar voren met het gegeven dat Grol pas na 15 minuten spelen via Tiem Rots een eerste doelrijpe kans wist te creëren. Een mogelijkheid, die niet eerder dan in de 42e minuut van het eerste bedrijf een noemenswaardig vervolg kreeg toen spits Luc Berentsen goalie Rutger Tenhagen van RKZVC niet wist te passeren. Het zijn van de betere ploeg werd één minuut voor rust door RKZVC terecht beloond met een doelpunt. Het was Sjors Storkhorst, die zijn ploeg aan de hand meenam ten behoeve van de mooiste, tevens met een doelpunt gepaard gaande aanval van de Zieuwentenaren: 0-1.

In de tweede helft was het in de 58e minuut vleugelverdediger Mike Kempers, die voor de gelijkmaker (1-1) tekende. Deze meevaller kreeg in de 93e minuut -en dat in de blessuretijd- een vervolg met een doelpunt van de voor de geblesseerde Rico Lammerdink ingevallen Mick Wissink: 2-1. En daar bleef het niet bij, want topscorer Luc Berentsen zorgde in de 95e minuut, en dat derhalve in de laatste minuut van de blessuretijd, voor een fraai slotakkoord met uiteindelijk een bijzonder kostbare 3-1 overwinning.

Wedstrijdinformatie

Opstelling Grol tegen RKZVC:
Doel: Nick Oude Luttikhuis;
Achter: Mike Kempers, Mart Willemsen, Wouter Pillen en Kjell Riteco;
Midden: Mark Hietland, Rico Lammerdink (74e min. Mick Wissink) en Tiem Rots;
Voor: Tycho Riteco, Luc Berentsen en Jordy Schutten.

Gele kaarten:
Tiem Rots, Mike Kempers en Mick Wissink van Grol, alsmede Steffen IJzereef van RKZVC.

Uitslagen 1e KLASSE H

11. Dalfsen 3 - 1
12. Hulzense Boys 3 - 1
13. DOS '37 1 - 0

Programma Grol voor de komende drie weken

Zondag 15 oktober 2023 Competitie: Stevo (Geesteren) - Grol; aanvang: 14.00 uur;
Zondag 22 oktober 2023 Beker: Grol - Unisson (Boekelo); aanvang: 14.30 uur;
Dinsdag 24 oktober 2023 Achterhoek Cup: Grol - Varsseveld; aanvang: 20.15 uur;
Zaterdag 28 oktober 2023 Competitie: Grol - SVZW (Wierden); aanvang: 18.00 uur.