Businessclub Grol op bezoek bij de Rouwmaat Groep

03-11-2023

Het 75 jaar bestaande bedrijf is een uithangbord voor Groenlo

Tekst en foto’s: Theo Huijskes

De circa 1500 leden tellende sport- c.q. voetbalvereniging Grol heeft de beschikking over maar liefst 300 actieve sponsoren. Van dit laatste aantal maakt tevens een 160-tal sponsoren als donateur deel uit van de Businessclub S.V. Grol. En het is laatstgenoemde club, die afgelopen donderdagavond de gebruikelijke, gezamenlijke aan het najaar gekoppelde activiteit invulde met deze keer een bezoek aan de Rouwmaat Groep in Groenlo. Een van oorsprong puur Grols bedrijf, dat onlangs op uitgebreide wijze het 75-jarig bestaan vierde.

Op initiatief van het dagelijks bestuur van de BC, en dat onder aanvoering van voorzitter Matthijs Roorda, secretaris Dave ten Have en penningmeester Peter Scheinck, kregen de vele tientallen aanwezigen een avondvullend programma aangeboden en dat vanzelfsprekend onder het genot van de gebruikelijke sapjes en hapjes. Naast een tweetal gastsprekers was de aandacht van de aanwezigen met name gerecht op het hoofdgerecht, te weten een uitgebreid inkijkje in het bedrijf de Rouwmaat Groep. Een supermodern bedrijf, waarvan bij de oprichting in 1948 het echtpaar Herman en Truus Rouwmaat aan het roer stond. In latere jaren opgevolgd door hun drie zonen Hans, Jos en Huub Rouwmaat en inmiddels vertegenwoordigd door de derde generatie, bestaande uit Bob, Dave en Elco Rouwmaat.

De Rouwmaat Groep, na destijds een start aan de Papendijk, verhuisd naar de Marhulzenweg en inmiddels reeds jaren achtereen gevestigd op het bedrijventerrein Den Sliem, bestiert in algemene zin alles wat te maken heeft met grond-, weg- en waterbouw. Spreekstalmeester Elco Rouwmaat liet de vele, afgelopen donderdag aanwezige belangstellenden weten dat het een en ander plaatsvindt op en vanuit een zevental vestigingen in totaal en dat inclusief de hoofdvestiging in Groenlo.

Een mega bedrijf met meer dan tweehonderd personeelsleden op de loonlijst

De belangstellende BC-leden van Grol kregen aan de hand van een diapresentatie niet alleen uitvoerig tekst en uitleg over de gang van zaken binnen het totale bedrijf, ook werd er met het Marveld-treintje een rondgang gemaakt over het immens grote bedrijfsterrein, waarbij uitleg werd gegeven over de vele, daar dagelijks plaatsvindende werkzaamheden.

Elco Rouwmaat liet voorafgaande aan die rondgang weten dat het bedrijf meer dan tweehonderd personeelsleden op de loonlijst heeft staan, dat er vanuit de vestigingen in de gehele regio wordt gewerkt en dat met behulp van 65 vrachtwagens en circa 50 grondverwerkingsmachines. Daarbij aantekende dat daarmee met man en macht wordt ingezet op de bedrijfsonderdelen afval- inzameling en verwerking, beton, grond-, weg- en waterbouw, Megamix, milieutechniek, recycling, sloop en transport.

Daarnaast liet Elco Rouwmaat in zijn verhaal duidelijk naar voren komen dat het aspect duurzaamheid binnen het bedrijf te allen tijde voorop staat. “Niet voor niets bouwen wij dag in, dag uit mee aan Oost-Nederland, geven wij tegelijkertijd afval een nieuw leven en merkt de Overheid ons bedrijf in zijn algemeenheid aan als een innovatieve betonkoploper. Daarbij niet onopgemerkt latende dat wij niet vergeten om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in alle opzichten bij ons bedrijf proberen te betrekken.”

Global Draughtmaster

De in alle opzichten geslaagde avond werd afgesloten met een verbale bijdrage van de zijde van Franck Evers, alias Global Draughtmaster. Sedert 2001 reist Franck de gehele wereld over om zijn onuitputtelijke kennis over bier te delen. Daarbij geeft hij presentaties en trainingen, gericht op het verkrijgen van een optimaal product. Inmiddels heeft Evers meer dan 80 landen bezocht om daarbij in meer 600 steden zijn kennis over de horeca in het algemeen en het bier in bijzonder aan belangstellenden over te dragen.