Gouden en Zilveren Schoen competities door met nieuwe Organisatie

24-11-2023

Bron: Clubblad 2023-3
Door: Ivo Tenten

De gouden en zilveren schoen zijn al jaren een zeer belangrijke prijs binnen Grol. Iedereen is dan ook verheugd dat Martijn Wolterinck en Harmen Stortelder vanaf dit seizoen de organisatie overnemen van Jorn Reijrink en Luc Stortelder.

Om kennis te maken met deze jongens en wat meer gevoel te krijgen bij wat er zoal komt kijken bij de organisatie van de gouden en zilveren schoen spreek ik op 6 oktober om 20.30 uur af in de kantine. Geen goed idee, want de kantine was afgeladen vol voor Rob Porskamp, die op die avond zijn 50ste verjaardag vierde. En dus weken we uit naar `Cappie´ van Uem, de sponsor van het voetbalteam van Martijn en Harmen.

Zowel Harmen als Martijn zijn 23 jaar en beiden verbonden aan Grol 11. Harmen als begeleider vanwege een zware blessure in het verleden en Martijn als speler. Een gezellig team met een mooie mix van jong en (heel) oud, aldus de heren. “Maar het is lekker voetballen hoor met de oudjes, die gasten speelden vroeger allemaal op hoog niveau”. In het dagelijks leven is Martijn Technical Engineer bij DGS in Haaksbergen waarin ze lijnen ontwikkelen voor slachthuizen. Harmen werkt bij Jong Zorg als ambulant hulpverlener.

Harmen en Martijn zijn beide op meerdere vlakken actief bij Grol. Naast de organisatie van de gouden schoen kunt u ze namelijk ook kennen van het Marveldtoernooi, waar ze als DJ´s de muzikale omlijsting van het buitengebeuren verzorgen. Daarnaast is Harmen nog actief als begeleider op het D-kamp, wat hij met veel plezier doet. “Ik was dit jaar verantwoordelijk voor de speurtocht, we hebben echt alles uit de kast gehaald om het spannend te maken, en dat is goed gelukt”.

En nu dus een nieuw avontuur als organisatoren van het gouden en zilveren schoen klassement. De gouden en zilveren schoen zijn prijzen binnen Grol voor de spelers met de meeste doelpunten in de categorie 11 tegen 11 (gouden schoen) en de categorie 7 tegen 7 (zilveren schoen). Allen in de seniorenafdeling. Afhankelijk van het niveau van het team hoort bij ieder doelpunt een bepaalde quotering. Zo telt een doelpunt in Grol 1 zwaarder mee dan een doelpunt bij bijvoorbeeld Grol 10. De speler die aan het eind van het seizoen de meeste punten heeft wint de gouden schoen, dan wel de zilveren schoen. Dat de prijs leeft binnen Grol wordt al snel duidelijk, want als nieuwe organisatoren hebben de heren de quotering voor de doelpunten iets aangepast wat al direct leidde tot discussies. Oud organisator Luc Stortelder had daar al voor gewaarschuwd en de heren op het hart gedrukt zich daar niets van aan te trekken! En dus doen Martijn en Harmen dat ook niet. “Het format staat al heel goed, waardoor het voor ons relatief eenvoudig is om alles bij te houden,” vertelt Harmen. Martijn vult aan, “Het meeste werk zit eigenlijk in wisselingen van spelers, spelers die stoppen, spelers die erbij komen en spelers die van team veranderen en daardoor een andere quotering krijgen”. Wekelijks krijgen Martijn en Harmen via Whatsapp van alle teams de doelpuntenmakers doorgestuurd, die ze invoeren in hun programmaatje, waarna de nieuwe stand voor de gouden en zilveren schoen klaar is voor verdeling. “Vervolgens sturen we het bestandje naar Marco Frank, en die zet voor ons de nieuwe stand op Instagram en ook regelmatig op de website van Grol”, aldus Martijn.

En er is nog meer heuglijk nieuws, want Martijn en Harmen hebben ook een nieuwe sponsor gevonden voor de gouden en zilveren schoen. Terwijl we met elkaar in gesprek zijn bij Cappie, vinden de laatste onderhandelingen via de telefoon nog plaats, en ´s nachts om half twee krijg ik via Whatsapp de bevestiging van Harmen. Media Doctors heeft zich als nieuwe sponsor verbonden aan de gouden schoen en zilveren schoen, hulde!

En zo hebben deze nieuwe enthousiaste organisatoren hun eerste stempel gedrukt met de nieuwe quoteringen en het aantrekken van een sponsor. En de vraag is of het daar bij blijft, want tot slot geven de heren aan om ook na te denken over nieuwe varianten zoals bijvoorbeeld de gouden handschoen voor de keeper met de meeste clean sheets. Al met al mooie berichten voor de toekomst van de gouden en zilveren schoen, en wie weet wat nog meer.