Grol lijdt een pijnlijke nederlaag tegen NEO Borne

Grol - RKSV NEO 2-5

Tekst: Theo Huijskes
Foto: Marcel Houwer

Met nog twee competitiewedstrijden te gaan in het kalenderjaar 2023, heeft Grol 1 afgelopen zondag een pijnlijke 2-5 nederlaag geleden tegen de hoofdmacht van NEO uit Borne. Het betreft in dit geval een tegenstander die, zeker wat betreft het aantal leden en aan de competitie deelnemende teams, grote overeenkomsten heeft met de Groenlose voetbalclub. Daar waar Grol in 1918 werd opgericht als RKSV Grol, zag NEO een jaar later in 1919 het levenslicht en dat als RKSV NEO. Verder hebben beide clubs reeds enkele malen in competitieverband tegen elkaar gespeeld. Een ander aspect dat in dit verband niet onvermeld mag blijven is het gegeven dat voormalige, tevens bijzonder populaire trainers als Peter Schulte en Gerard Bos uit Haaksbergen na een periode bij Grol ook de technische leiding hebben gehad bij NEO. Een bijzonder frappante omstandigheid daarbij is dat de huidige spits van het Nederlands Elftal, te weten Wout Weghorst, onder let wel de leiding van Gerard Bos zijn debuut mocht maken in de hoofdmacht van NEO.

Het laten vallen van steken werd het Grol-team fataal

Onder barre weersomstandigheden kreeg het toch nog goed opgekomen publiek een wedstrijd te zien, die uiteindelijk een ietwat geflatteerde eindstand opleverde. Een en ander is met name het gevolg van het feit dat de altijd goed scorende Grolspitsen deze keer, en dat ondanks de vele gecreëerde kansen, maar moeilijk wisten te scoren en dat de Grolachterhoede, inclusief de normaliter uitstekend keepende Nick Oude Luttikhuis, deze keer fatale steken lieten vallen, die door de agressieve voorwaartsen van NEO werden aangegrepen om de enigszins vertekende eindstand op het scorebord te laten verschijnen.

Verdediger Mart Willemsen scoort beide Groltreffers

Een en ander neemt niet weg dat Grol de schade in de eerste helft nog wist te beperken door met een 1-1 stand te gaan rusten. Het was in de 27e minuut Ron Spoler van NEO, die wist te profiteren van een ongelukkige misstap van vleugelverdediger Mike Kempers. Een achterstand die even voor het rustsignaal werd weggewerkt door Mart Willemsen, die naar voren was getogen om een vrije trap van Rico Lammerdink te verlengen met een in een scrimmage gemaakt doelpunt. Echter de tweede helft was nog maar vier minuten gaande of de 2-1 voorsprong voor NEO prijkte al op het scorebord. Ditmaal was het Stef Rompelaar, die een blunderende Grol-achterhoede de rekening presenteerde. Het was dezelfde speler die voor een 3-1 voorsprong zorgde na ditmaal onnodig balverlies bij Grol. Het zat de Grolploeg in het verdere verloop van de wedstrijd ook niet mee. Zo kwam het onderuithalen van Tiem Rots in het strafschopgebied volgens scheidsrechter Emiel Stienezen niet in aanmerking voor een strafschop en wist twee minuten later spits Luc Berentsen, en dat alleen verschijnende voor goalie Douwe Everink van NEO, niet te scoren. Daarentegen was het de tegenstander uit Borne, die vervolgens voor een 1-4 voorsprong zorgde. In het verlengde daarvan was het andermaal Mart Willemsen, die bij goed opkomen de tweede en tevens laatste tegentreffer voor Grol wist te produceren. Een 2-4 stand, die ver in de blessuretijd werd ingeruimd voor een 2-5 score, tevens eindoverwinning voor NEO dankzij een treffer van Bram Rikhof.

Opstelling Grol tegen NEO:

Doel: Nick Oude Luttikhuis;
Achter: Mike Kempers, Mart Willemsen, Rico Lammerdink en Kjell Riteco;
Midden: Mark Hietland, Tiem Rots en Roel Bruins (70e Mick Wissink);
Voor: Siebe Lantink (70e min Jordy Schutten)., Luc Berentsen en Tycho Riteco.

Scheidsrechter: Emiel Stienezen uit Kilder
Neutrale assistent-scheidsrechters: Richarlson Wieskamp en John Dijknan.

Uitslagen 1e KLASSE H

13. Dalfsen 8 -   2

Competitieprogramma Grol tot de jaarwisseling

Zondag 3 december 2023: FC Winterswijk - Grol (14.00 uur);
Zaterdag 9 december 2023: WHC - Grol (14.30 uur).