Hans Scheinck en Noelle Neeleman, de vertrouwenspersonen van onze club

28-11-2023

Bron: Clubblad 2023-3
Door: Ronald Buesink

Er staat het een en ander beschreven op de website van onze vereniging maar omdat niet iedereen even snel de website doorleest, leek het ons een goed idee om er een klein stukje over te vertellen in ons clubblad. Het komt dan eerder onder de aandacht en misschien is de drempel dan iets lager om er gebruik van te maken, mocht het nodig zijn. We hopen natuurlijk zo weinig mogelijk want dat betekent dat het goed gaat binnen de Grol. Bijna iedere grote vereniging heeft een vertrouwenspersoon in functie. Zeker door de enorme impact van de sociale media is dat ook zeer welkom en bijna niet meer weg te denken. Bij Grol bestaat deze vrijwilligersfunctie ongeveer 15 jaar.

De Grol heeft twee vertrouwenspersonen in dienst te weten Hans Scheinck en Noëlle Neeleman. Je kunt te alle tijden bij ze terecht zonder dat er een consequentie aan vast zit. Dus het is heel vrijblijvend en heeft geen gevolgen. Mocht je ergens mee zitten wat je dwars zit (en dat kan van alles zijn) en waar je zelf niet uitkomt, willen ze graag adviseren en hulp bieden, indien mogelijk. Je hoeft geen toestemming te hebben van een ouder, trainer of wie dan ook. Bij de Grol is er bewust voor gekozen om een man en een vrouw aan te stellen. Dat maakt de keuze om contact te zoeken met de vertrouwenspersoon misschien iets makkelijker. De drempel wordt dan mogelijk lager. “Maar ook trainers of leiders die iets constateren kunnen zich melden als ze iets signaleren wat in hun ogen niet klopt en waar ze zelf niet uitkomen. Het kan bijvoorbeeld zijn dat er een meningsverschil ontstaat in een ruzieachtige sfeer en dan moet je oppassen dat het niet tot een conflict leidt. Want dat is iets wat je zeker niet wilt. Dat moet je zien te voorkomen binnen een vereniging en al helemaal als het buiten de vereniging in de gemeenschap nog doorwerkt. En als je dat als trainer of leider niet lukt en je hebt hulp nodig dan willen wij graag daarbij helpen. Vaak is een goed gesprek al de oplossing om nader tot elkaar te komen.”

Waarvoor kunnen ze bij jullie terecht?

“Dat is heel lastig aan te geven omdat het zo divers is. Het kan zijn dat je je als speler niet prettig voelt in een team of dat een trainer iets ziet binnen de groep wat niet pluis is. Ook als er op sociale media iets speelt, foto’s of teksten die ongewild gedeeld worden, waardoor je je ongemakkelijk voelt, kan voorkomen. Maar ook problemen met drugs of alcohol of pesten zijn dingen waar je mee kunt worstelen. Pesten neemt tegenwoordig ook extreme vormen aan. En sociale media zorgt er voor dat je mensen 24 uur op een dag kunt pesten. Mocht je daarvan slachtoffer zijn, meld het en schroom niet om contact te zoeken. Eigenlijk kun je voor alles bij ons terecht waar je mee zit en waar je zelf niet uitkomt. Het is heel laagdrempelig en alles blijft natuurlijk binnenkamers. En dat geldt niet alleen voor jeugdspelers, ook senioren kunnen zich melden. In onderlinge gesprekken proberen we ze te helpen en mochten we er samen niet uit kunnen komen dan geven we ze adviezen mee wat een eventuele volgende stap kan zijn. Maar altijd in samenspraak met de persoon in kwestie. Die persoon moet er uiteindelijk voor open staan en aangeven of hij of zij dat wel wil.”

Wordt er gebruik gemaakt van jullie vaardigheden?

“Gelukkig moeten we concluderen dat het binnen onze club meevalt. En dat is ook de verdienste van de trainers, leiders, bestuur en het hele vrijwilligerskader dat dus heel goed werk verricht. De jeugdcommissie is er heel alert op en heeft goede verbindingen met de jeugdzorg binnen onze gemeente. Maar de antenne moet binnen alle geledingen altijd goed uit blijven staan. Zorgen dat je niet iets over het hoofd ziet. Dat bespaart een hoop gedoe en narigheid. Wel worden we, en dan met name Hans, hij is meer op het voetbalveld, af en toe aangesproken en wordt er gesproken over problemen of onwetendheden die er spelen. En wordt er informeel geprobeerd gedachten uit te wisselen of te sparren over bepaalde zaken die aandacht nodig hebben. Dat werkt vaak ook al voldoende.”

Welke vaardigheden heb je nodig als vertrouwenspersoon?

“Je moet als eerste goed kunnen luisteren en sociale vaardigheden hebben. Belangrijk is dat je mensen wilt helpen en dat je enige affiniteit hebt met mensen in de gemeenschap. Je moet interesse hebben in de medemens. Als je dat niet hebt gaat het niet lukken.”

Hans en Noëlle bedankt voor jullie info over vertrouwenspersonen. Ik denk dat mensen die dit lezen nu iets meer duidelijkheid hebben over jullie functie en nog belangrijker, dat er de mogelijkheid is om te praten over datgene wat ze dwars zit zonder consequenties en gevolgen.