Sponsor van het Kwartaal: VORMFACTOR

01-12-2023

Bron: Clubblad 2023-3
Door: Christian Buiël

“VormFactor! Wat is dat…? Google maar!” Dat is de tekst die prijkt op het onlangs geplaatste reclamebord langs het hoofdveld. VormFactor is namelijk sinds enkele maanden BusinessClub Partner, waarbij dit specifi eke reclamebord onderdeel is van de nieuw vormgegeven sponsorpakketten. Om Google wat te ontlasten gaan we op bezoek in de Lepelstraat om er achter te komen wie of wat VormFactor is, wat ze zoal doen, en waarom ze sponsor zijn geworden van de Grol.

Op een warme nazomeravond in september parkeren we de fiets voor de op de stoep van het niet te missen pand. De naam VormFactor staat immers in knalroze koeienletters op de ramen. Binnen zit Monique Wassink de redacteur van dienst al op te wachten en wordt deze hartelijk welkom geheten in het kleurrijke kantoor. Het is duidelijk dat we bij een creatief bureau binnenstappen waar kleur en vormgeving het kloppende hart vormen van de dagelijkse werkzaamheden. Daarbij is Monique eigenaresse en oprichtster van VormFactor, en zodoende dus de spil in het web aan de Lepelstraat.

“VormFactor is 18 jaar geleden ontstaan in de tijd dat het vormgeven van drukwerk, zoals magazines en huis-aan-huis bladen, nog erg gebruikelijk waren. Zo zat ik eerst bij een uitgeverij in Giesbeek in het pand, maar door de jaren is het aanbod van offline reclamemateriaal veel minder geworden en zijn veel uitgeverijen en kranten gefuseerd. Op een gegeven moment verschoof het meer en meer richting online, en dan moet je wel mee. Daar zijn wij 12 jaar geleden mee begonnen en dat vormt tegenwoordig meer dan de helft van ons werk“, aldus Monique over het ontstaan van VormFactor en de ontwikkeling door de jaren heen.

Alles in Vorm voor allerlei branches

Eigenlijk doet VormFactor dus vrijwel alles op het gebied van vormgeving, zowel on- als offline. Denk daarbij aan het ontwikkelen van een nieuwe huisstijl, het bouwen van websites in combinatie met passende online marketing, alsmede het creëren van uitingen voor diverse social media kanalen. Daarnaast verzorgt VormFactor ook nog steeds het nodige print- en drukwerk voor haar klanten. “Vandaar ook de slogan ‘Alles in Vorm”, zo geeft Monique aan en vervolgt: “Onze klanten komen dan ook uit allerlei branches, waardoor opdrachten ook vaak zeer uiteenlopend zijn. Zo werken wij voor winkels, keukenzaken, autobedrijven, maar ook voor cafés, restaurants en evenementen. We hebben dan ook vaak herhaalopdrachten zoals bijvoorbeeld het vormgeven van seizoensgebonden menukaarten voor restaurants.”

Het klantenbestand kent zodoende veel vaste klanten die al 18 jaar terugkomen terwijl het totaal aantal klanten nog altijd verder groeit. Het zijn dan ook met name zakelijke klanten zoals MKB-bedrijven maar ook gemeentes die VormFactor weten te vinden. Een kleine greep uit de vaste klanten zijn onder andere Nolte Küchen, ME Kitchen, Restaurant Mingle, Restaurant & Bakkerij Wissink maar ook Meekes, voorheen Chiel Meekes Handelsonderneming: “Chiel doet eigenlijk alle vormgeving en drukwerk via ons. Zo zijn we bijna een jaar bezig geweest met de uitvoering van de Trade Markets in Winterswijk en de nieuwe huisstijl voor ‘Meekes – Great in Trade’. Dat is een enorme klus geweest”, zo geeft Monique vol trots aan.

Groeien in Groenlo

Daar VormFactor eerst in Giesbeek gevestigd was kenden veel mensen het bedrijf niet of nauwelijks. Sinds Monique en haar team gevestigd zijn in het centrum van Groenlo, is het bedrijf een stuk zichtbaarder geworden. “Vroeger zat er een computerzaak gevestigd in dit pand en toen wij hier net gevestigd waren, kwamen sommige mensen binnen: “Ku’j mien printer eff ’n maken? Hier stoat toch ok computers”, schetst Monique al lachend een anekdote: “Het binnenlopen en de winkelfunctie is er altijd ingebleven.” Sinds de verhuizing naar Groenlo is VormFactor letterlijk en figuurlijk gegroeid, zowel qua personeel als qua omzet. Daar waar het team drie jaar geleden nog uit drie personen bestond, staat er nu een team van vijf medewerkers, met daarnaast met enige regelmaat een of twee stagiaires. “Het is voor mij dus tegenwoordig meer managen en aansturen, én om er voor te zorgen dat we eenheid uitstralen als VormFactor, maar wel met een unieke identiteit voor iedere klant. Uiteindelijk willen wij graag dat onze klanten zoveel mogelijk klanten krijgen.

Daar doen we het voor”, stelt Monique vastberaden. Zo is het volgens Monique de kracht van VormFactor om korte lijnen te houden en snel te werken, zonder dat het afgeraffeld wordt.De reclamewereld gaat snel, kennis en vaardigheden worden op de voet gevolgd en waar nodig bijgeschoold.

Vormgeving voor de Grol

Een andere samenwerking die Monique onlangs is aangegaan is die met de Grol, waarbij VormFactor BusinessClub Partner is geworden. Als onderdeel van deze samenwerking is Monique dan ook betrokken geweest bij de vormgeving van de nieuwe sponsorbrochure van het Commercieel Team Grol, welke ze een frisse uitstraling met de nodige blauwe en rode accenten heeft meegegeven. Zo komen de nieuwe sponsorpakketten mooi naar voren en worden de voordelen van de diverse mogelijkheden kort en bondig samengevat. Daarnaast heeft ze ook de pagina’s in het clubblad, met hierin nieuws, verhalen, leuke wetenswaardigheden en nieuwsfeitjes, vanuit het Commercieel Team, onder handen genomen zoals in deze uitgave voor het eerst te zien is. Resultaten waar zowel het Commercieel Team als de clubbladredactie erg blij mee zijn. Al onze sponsoren, van groot tot klein, moeten we namelijk koesteren en daar waar het kan uitlichten zoals via deze pagina’s. Dank daarvoor, Monique!

Als we Monique vragen naar haar band met de Grol geeft ze aan niet zoveel kennis van voetbal te hebben: “Ooit ben ik op een sponsoravond geweest, dat is het enige. Maar ik wil graag wat doen voor het verenigingsleven en dan met name voor een lokale sportvereniging. Toch ga ik zelf liever hardlopen of zwemmen”, vertelt ze al lachend. “Binnenkort wil ik een wedstrijd gaan kijken op de zondagmiddag. Luc Berentsen is immers mijn buurman en hij voetbalt in het eerste, die wil ik toch weleens zien spelen”. Het is dan ook te hopen dat Grol 1 én Luc ‘in vorm’ zijn als Monique dit najaar langs de lijn staat.

Uiteindelijk wil Monique graag samen met haar team verder groeien en de volgende stap maken met VormFactor. Hopelijk kan de samenwerking met Grol een bijdrage leveren aan de verdere vormgeving van haar groeiplannen. Een onderneemster met ambitieuze groeiplannen past immers bij een ambitieuze voetbalvereniging als Grol. Veel succes gewenst en op naar een mooie verdere samenwerking de komende jaren!