Grol E4 campioooooone�!

10-05-2008

GROENLO - Er wordt wel eens gezegd; je hoeft het gehele jaar niet boven aan te staan, als je er na de laatste speeldag maar staat! Als dat voor één team opgaat dit seizoen dan is het wel Grol E4, dat afgelopen zaterdag kampioen werd in de 3e klasse. Het gehele seizoen stond men op een 3e, 4e of zelfs 5e plek. Niet omdat de prestaties te wensen over lieten, dat geenszins, maar omdat enkele afgelastingen roet in het eten gooiden. Maar het gehele seizoen werd er al wel met een schuin oog naar de hoogste positie gekeken, want de wil en ambitie was er, en ook het vertrouwen in eigen kunnen, van het team onder leiding van Bertie Hieltjes, Wouter Pillen en nestor Paul Overkemping groeide met de week, en sloop men met de week dichterbij. Maar het betekende ook een stukje extra druk op de jonge schoudertjes, want de concurrentie, HSC Brein 21 E7, bleef hun potjes maar winnen, en moest Grol E4 maar zien de achterstallige punten alsnog binnen te halen. Grol E4 liet zich er echter niet door van de wijs brengen, met als gevolg een zinderend slot van de competitie. Het bleef tot op de laatste speeldag toe erg spannend, voor zowel spelers, leiders als ook de trouwe schare supporters.

Het slot
Met nog 2 wedstrijden voor de boeg nam de spanning ongekende vormen aan. Twee weken geleden stond immers de confrontatie met de naaste concurrent op de speelagenda, een uitwedstrijd tegen HSC Brein 21 E7 in Haaksbergen, dat tot dat moment 3 punten voor stond op de eerstejaars E-pupillen van Grol. De Grollenaren keken in de rust tegen een 2-0 achterstand aan, maar het team toonde zijn enorme veerkracht door de achterstand met veel inzet, klasse en wilskracht weg te werken, door fantastische doelpunten van Rik Elschot en Ole Walterbos, en zo een meer dan welverdiend gelijkspel over de streep te brengen, een zeer knappe prestatie. De ontlading was na afloop dan ook zeer groot, bij iedereen die de blauwwitte brigade een warm hart toe droeg! Het was de laatste wedstrijd van de naaste concurrent, die dus in de wachtkamer plaats dienden te nemen en maar moesten hopen op een misstap van Grol E4. Het betekende voor Grol maar één ding; de laatste wedstrijd thuis winnen en de klus klaren, tegen……..HSC Brein 21 E6!!! Maar zo gezegd betekent niet altijd zo gedaan. De klus werd op voorhand allesbehalve onderschat want HSC E6 kreeg de opdracht van HSC Brein E7 mee om Grol E4 de laatste wedstrijd alsnog pootje te lichten en op zijn minst op een gelijkspel te houden, zodat de titel alsnog naar Haaksbergen zou gaan, zonder zelf in actie te hoeven komen. Maarrrrr….zover kwam het gelukkig niet! Alles klopte de laatste speeldag. ‘

Kampioenswedstrijd
De omstandigheden waren uitstekend, zodat eigenlijk niets meer een groot kampioensfeest in de weg zou kunnen staan: Er mocht gespeeld worden op het hoofdveld van sportpark Den Elshof, het weer was goed, de vorm was er, topscheidsrechter Rob Wildenborg was benaderd de kampioenswedstrijd te leiden, iets dat ie uitstekend deed, en niet onbelangrijk, de sfeer was uitstekend! Het liep vanaf het beginsignaal als een trein. Al na een halve minuut kwam Grol op voorsprong door Ole Walterbos, die zijn eerste actie van de wedstrijd direct met een doelpunt bekroonde. De keeper had het nakijken op het geweldige onhoudbare afstandschot. Direct na de aftrap van HSC kwam Grol wederom snel in balbezit door geweldig verdedigend werk in de achterhoede en op het middenveld van Remon Krabben, Ritse Huijkes, Marc Houwer, zodat de bal al weer snel voor de voeten van Ole kwam die wederom verwoestend uithaalde en zo een 2-0 stand op het bord zette. HSC had ook hier vooralsnog geen weerwoord op, want ook de 3-0 kon snel aangetekend worden door een fantastische goal van Rik Elschot. Of Grol dacht dat het nu wel een makkie zou worden of dat HSC wakker werd, wist niemand maar HSC voetbalde zichzelf terug in de wedstrijd en kwam sterk opzetten, met als gevolg der Anschlusstreffer, zoals onze Oosterburen zeggen;3-1. Mathhijs Arink vond een voorsprong van 3 doelpunten toch iets relaxter en bracht de marge al snel weer op 3 doelpunten door 4-1 aan te tekenen met een afstandschot van ver. De doelman van HSC had geen weerwoord op het strakke schot in de rechterbenedenhoek. Maar wederom kwam HSC sterk opzetten en wenste niet zomaar mee te werken aan het kampioensfeestje van Grol; 4-2. Door sterk keeperswerk van Tim Hieltjes bleef deze score nog even op het bord staan. Vlak voor rust zorgde Ole Walterbos met zijn 3e treffer, na goed voorbereidend werk van de voorwaartsen Irben Derksen en Lars de Keyzer voor een bevrijdende 5-2 ruststand. Stiekem werd er al gejuicht bij het rustsignaal. De 2e helft lieten de krachten iets te wensen over bij beide ploegen, en werd er enkel nog gescoord door Grol. De fysiek sterke Rik Elschot maakte aan alle twijfels een einde door 6-2 aan te tekenen, wat ouders in actie bracht om de speciaal gedrukte t-shirts en zakken snoep uit de auto te halen. Na het eindsignaal was iedereen het er over eens, zowel het sportief spelende HSC Brein E6 als ook hun supporters: Grol E4 was de terechte kampioen! Nadat de sterspelers in speciaal gedrukte t-shirts  met de tekst ‘Jullie zijn kampioenen’ gehesen waren door hun eigen ouders, barstte een groot feest uit op het hoofdveld van sv Grol. Nadat Gerard Platter, die namens het jeugdbestuur de felicitaties overbracht en de bijbehorende kampioensbeker uitgereikt had, volgde een ererondje en werd snel de douches opgezocht en zich vervolgens uit te dossen voor een groots kampioensfeest. Het onthaal in het sportcafé was groots…uit de speakers en uit alle kelen klonk ‘Campioooone, campioooone….olé, olé, olé’.