Marveldtoernooi trapt af met sponsoravond

30-05-2008

GROENLO - Op de vooravond van het 19e Marveld C-toernooi hield de 90-jarige s.v. Grol samen met de stichting Internationaal Marveldtoernooi een avond voor haar sponsoren. Hiervoor hadden zij niemand minder dan de hoofdredacteur van het voetbalweekblad VI en medewerker aan het tv-programma Voetbal Insite, Johan Derksen naar Groenlo gehaald.

Links Theo Huijskes, midden Johan Derksen en Ben Bomers

Op zijn welbekende humoristische en soms cynische wijze bood de voetbalcriticus de gevulde zaal een kijkje in de wereld van de voetballerij en de landelijke televisiemedia. Dit leverde hem regelmatig lachsaldo’s op. De meeste handen kreeg hij echter op elkaar toen hij zijn mening gaf over betaalde spelers bij een amateurclub zoals de Grol. Naar de mening van Derksen moeten amateurclubs hun extra geld vooral lekker besteden aan de jeugdopleiding en toernooien zoals hier in Groenlo en niet aan betaalde voetballers. “Als ik naar mijn lokale club ga kijken dan wil ik mijn slager zien, en mijn bakker en de monteur die vorige week mijn auto heeft gedaan en vooral niet naar een verwende jongen uit Utrecht of zo, die hier zijn zakken komt vullen en daarna weer snel naar huis gaat”, aldus Derksen.

Voordat Derksen aan het woord kwam konden de bezoekers eerst genieten van een denderend optreden van Percussion Group Shuffle en een presentatiefilm over het Marveld Toernooi en alle deelnemende teams. Deze film was op het allerlaatste moment nog bijgewerkt om het aangepaste deelnemersveld zonder Olympique Marseille (die op het laatste moment heeft afgezegd) en met de Graafschap (die woensdagavond laat had toegezegd om de lege plek op te vullen) te presenteren.

Na de pauze hield het panel bestaande uit Johan Derksen, Theo Huijskes (voorzitter Grol)  en Ben Bomers (voorzitter Stichting Internationaal Marveldtoernooi) onder leiding van Domien Esseling (redacteur dagblad de Gelderlander) een discussie over voetbal en allerlei daarmee samenhangende zaken.

Ook het onderwerp kunstgras werd daarbij niet geschuwd. Tot verbazing van Theo Huijskes was Johan Derksen positief over het gebruik van kunstgras bij amateurclubs. “Kijk, een hoofdveld van een profclub moet eens in de twee weken bespeeld worden en van zo’n club mag je verwachten dat ze dat kunnen redden. Maar bij een amateurclub zoals de Grol hier worden de velden zo intensief gebruikt dat kunstgras best gebruikt mag worden. Bovendien ben ik ervan overtuigd dat het kunstgras binnen de komende tien jaar, dus ongeveer als jullie je eerste kunstveld hebben afgeschreven, niet meer van natuurgras is te onderscheiden”, verklaarde Derksen die daarmee wederom een luid applaus uit de zaal ontving.