AED redt leven voetbalspeler

07-10-2008

Met de Automatische Externe Defibrillator (AED), die sinds twee jaar aanwezig is op sportpark Den Elshof, is zaterdag 4 oktober naar alle waarschijnlijkheid het leven gered van een speler van DZSV 6 uit Dinxperlo. De voetballer kreeg op het hoofdveld van SV Grol te Groenlo een acute hartstilstand tijdens de competitiewedstrijd tegen Grol 12. Door het snel inzetten van de AED was de persoon bij het arriveren van de ambulance weer bij bewustzijn. De voorzitter van s.v. Grol, Theo Huijskes, laat weten dat de speler in het ziekenhuis ligt en inmiddels ook is geopereerd. Naar omstandigheden maakt de speler het goed.

S.V. Grol heeft laten weten dat er op dit moment twintig leden zijn die een cursus hebben gevolgd om te kunnen werken met de AED.

De AED werd in oktober 2006 aangeboden door de Stichting Vrienden van de SV Grol (VSVG). Rinus Meulenbeek, voorzitter van de VSVG zei toen: “De Automatische Externe Defibrillator is het verschil tussen leven en dood. Dat klinkt heel dramatisch … maar dit apparaat kan echt levensreddend zijn.”