Nieuws Jeugdopleiding

08-10-2008

Op de website staat onder het kopje jeugdopleiding kort wat er allemaal veranderd is de afgelopen jaren en wat het doel volgend jaar is.
In overleg met de leeftijdscoördinatoren en de jeugdvoorzitter is gevraagd om wat meer transparantie te geven waar het technisch beleid op dit moment staat en wat er op dit moment allemaal gaande is. De bedoeling hiervan is dit verder uit te dragen naar de vereniging zodat iedereen duidelijk wordt wat er allemaal al gebeurd is en wat er nog gaat gebeuren.
Ook is gevraagd om het circuitmodel bij de D- en C-groep daar waar mogelijk is door te voeren.
Er zijn op dit moment 5 structuren aanwezig die het technisch beleid vorm geven of gaan geven.

1. Door het jeugdbestuur is Sporttogether gevraagd (bestaande uit Nico Verrips en Jos Porskamp) het nieuwe jeugdbeleid technisch inhoudelijk verder te ontwikkelen. Inmiddels zijn zij begonnen om met de E- en F-jeugd dit in de praktijk te brengen in de vorm van het circuitmodel. Daarbij krijgen alle spelers dezelfde training. Ook krijgen alle spelers van de F-groep een onderdeel keeperstraining en de E-keepers krijgen aparte keeperstraining onder leiding van de keeperscoördinator Robert Olyslager. De B-C- en D keepers worden getraind door Nico en Jos. De A-keepers door Piet Arets.
De bedoeling is dat de D- en C-groep het circuitmodel ook daar waar mogelijk is gaan doen. E.e.a. is afhankelijk van de beschikbaarheid van de trainers.

1. Scoutingcommissie:
Bestaande op dit moment uit 10 personen. Zij bekijken de individuele spelers per leeftijdsgroep. Ook rapporteren zij positieve als negatieve zaken betreffende coaching, begeleiding..etc. Zij geven advies over spelers aan de desbetreffende selectietrainers en andere trainers en leiders.
Ook kunnen zij op aanvraag van de selectietrainers of andere trainers een aantal spelers volgen en rapporteren hierover. Zij maken ook gebruik van de spelers- evaluatieformulieren die door de trainers/leiders worden ingevuld.
Dit jaar is de bedoeling dat in januari deze besproken worden met de trainers/leiders om dan al tot een voorlopige indeling voor volgend jaar te komen zodat op vroegtijdig gekeken kan worden of we samen de juiste keuzes gemaakt hebben. In mei/juni kunnen dan de nodige wedstrijden cq. toernooien gespeeld worden met de nieuwe selecties. Elke eerste zaterdag van de maand komt deze commissie bij elkaar en hierbij zijn ook Nico en Jos aanwezig.

1. Technische Coördinatoren per leeftijdgroep:
A-B-C- groep:           Björn Theissen
D-groep:                     Björn Koldewij
E-F-groep:                  Roy Wielens
Deze groep assisteren Nico en Jos bij de praktische uitvoering van het technisch jeugdbeleid. Zij volgen de trainingen bij de desbetreffende leeftijdsgroepen en rapporteren of e.e.a. ook werkelijk gebeurt. Ook kunnen zij assisteren bij een trainingsonderdeel of dit verzorgen.
Zij zitten ook bij het overleg van de selectietrainers en hebben ook hun inbreng bij het beoordelen van spelers.

1. Looptraining
Dit jaar worden Gerry van Dongeren en Hennie Wassink ingezet om de trainers te ondersteunen met de looptraining (tevens coördinatietraining). Er wordt een centrale w-up aangeleerd die past bij de gegeven situatie (wedstrijd of training). Ook geven zij tijdens de cursusavond aan de trainers een demonstratie hiervan

1. Trainersoverleg.
Dit overleg is 4x per jaar en wordt bijgewoond door de selectietrainers, technisch coördinatoren, lid van de scoutingcommissie en iemand van het jeugdbestuur als dit nodig is. Zij bespreken de thema’s van de komende periode (8-10 weken) en evalueren hoe e.e.a. gaat met de vorderingen van de spelers en teams. Ook is er overleg over de richting van het technisch beleid en waar dit aangepast moet worden.

1. Interne cursus Techniektraining.
De opzet van de cursus is geschikt voor alle leiders en trainers van Sv Grol (4 avonden). Het verbeteren van de individuele techniek van de jeugdspeler staat hierbij centraal. Trainers en leiders worden tijdens de cursus met name praktijkgericht opgeleid. Zij ondergaan zoveel mogelijk zelf de technieken die voor de jeugd van belang zijn. Daarnaast krijgen zij  handvaten aangereikt, middels tips en oefenstof. Hierdoor is men nog beter in staat  “de rode draad” van de het technisch jeugdbeleid van Sv Grol tot uitvoering te brengen.