Jaarverslag seizoen 2007-2008

14-10-2008

JAARVERSLAG SEIZOEN 2007 - 2008

1) INLEIDING
Traditioneel wordt door middel van het algemeen jaarverslag teruggekeken op het afgelopen seizoen. Dit jaar is dat niet anders. Wij hebben ons in deze terugblik beperkt tot de meest in het oog springende feiten en gebeurtenissen van het afgelopen seizoen. Het is ondoenlijk om daadwerkelijk alles de revue te laten passeren en om alle geledingen en/of individuen binnen de club aan bod te laten komen. Daar was het een te druk en te bewogen seizoen voor.

2) SENIOREN
Henry Golstein uit  Hengelo (Gld) werd voor het seizoen 2007 - 2008 aangesteld als de nieuwe hoofdtrainer van Grol 1. De sportieve uitdaging was, om na een seizoen in de Twentse klasse, weer goed te presteren in de zuidelijker 2e klasse I. Een klasse met voor Grol weer oude, maar ook nieuwe en onbekende tegenstanders. De eerste seizoenshelft begon voortvarend en we streden mee om de bovenste plaatsen. Er werd al gedacht aan een periodekampioenschap, maar na de winterstop werden de punten maar moeizaam behaald. Uiteindelijk wist Grol 1 zich, zij het licht teleurstellend, op de 8e plaats in de 2e klasse te handhaven.

Grol 2, getraind en gecoacht door Sander van Beckhoven, kende eveneens een goede start met fris en herkenbaar voetbal in de reserve 1e klasse.  Men handhaafde zich moeiteloos in de reserve 1e klasse met een 4e plaats. Uiteindelijk wist Grol 2 zelfs een periodetitel in de wacht te slepen en in de daarop volgende  nacompetitie zelfs de 2e ronde te halen, maar hierin werd men uiteindelijk uitgeschakeld.

Het opleidingsteam van Grol 3 had een zeer moeilijk jaar in de reserve 3e klasse. Trainer Peter van Dalen moest wegens een vertrouwensbreuk met het bestuur op non-actief worden gesteld. Een teleurstellende beslissing die door het bestuur genomen moest worden. De training en coaching werd daarna overgenomen door Jeroen Groot Zevert. Uiteindelijk wist Grol 3 zich, met een verdienstelijke 8e plaats, in de reserve 3e klasse te handhaven. Een belangrijk en goed resultaat van dit team.

Het recreatieve gedeelte bij de senioren bestond dit seizoen uit 9 teams, waaronder 2 zaterdagteams. De goede sfeer en zelfredzaamheid zijn bekend binnen de recreatieve afdeling. De trainingsopkomst op donderdagavond was over het algemeen zeer goed. Op de woensdagavond was er zelfs een tweede trainingsmogelijkheid. De training van de recreanten stond onder leiding van Marcel ten Barge, Ewald Brockötter en Frank Walterbos.
Grol 8 wist in een leuke wedstrijd het kampioenschap bij v.v. Erix te Lievelde in de wacht te slepen. Daarnaast speelde Grol 7 de bekerfinale tegen Terborg 5 in Beltrum. De mannen van Henk en Rudi Porskamp en Jos Nijland wisten in deze finale het karwei, met oogstrelend voetbal, te klaren. Een voortreffelijke prestatie.

Binnen de afdeling futsal waren drie herenteams en 1 damesteam actief. Grol 1 wist tegen VVG’25 uit Gaanderen kampioen te worden in de 4e klasse. Al met al een geweldig resultaat.
Grol 2 en 3 en de dames wisten respectievelijk een 9e, 11e en 6e plaats te bemachtigen.  Alle teams hebben overigens hun competities op een leuke manier kunnen spelen en de jeugd dient zich alweer aan.

Er werden twee scheidsrechtersbijeenkomsten georganiseerd om de (spelende) leden binnen de recreatieve afdeling als clubscheidsrechter op te leiden en/of enthousiast te maken voor het scheidsrechtersvak. De aanwezige leden waren erg enthousiast en deze bijeenkomsten krijgen komend seizoen zeker een vervolg.

Sportief gezien was het seizoen 2007 – 2008 redelijk succesvol te noemen. Henry Golstein is ook in het voetbalseizoen 2008-2009 verantwoordelijk voor de sportieve prestaties van de eerste selectie.  Ook assistent-trainer en tevens trainer/coach van Grol 2 Sander van Beckhoven leverde goed werk af en met hem werd het contract met één jaar verlengd. Verder is er een overeenkomst aangegaan met Jeroen Groot Zevert als trainer voor Grol 3. Daarnaast is met keeperstrainer Piet Arets een éénjarige verlenging van de verbintenis overeengekomen. Dit laatste betekent dat Piet Arets voor het tiende achtereenvolgende jaar bij ons als keeperstrainer werkzaam is. Chapeau! Ook de drie recreantentrainers blijven komend seizoen de training op donderdag verzorgen.

3) JEUGD
De trend van een groeiende jeugdafdeling, die zich de afgelopen seizoenen heeft laten zien, heeft zich ook in het achter ons liggende seizoen doorgezet. Waren bij de seizoenstart 394 jeugdspelers actief in 32 teams en de zaterdagochtendgroep,  gedurende het seizoen hebben zich nog 45 spelertjes aangemeld. Na de winterstop zijn er twee nieuwe F-teams geformeerd, zodat er 34 jeugdteams deelnamen aan de competitie. Een record voor onze vereniging, dat overigens al weer teniet gaat door het aantal ingeschreven jeugdteams voor het seizoen 2008-2009. Dan neemt onze vereniging met 39 jeugdteams deel aan de diverse competities van de KNVB.

Zoals alle jaren prijzen we ons ook nu weer zeer gelukkig met het grote aantal vrijwilligers, dat bereid is om een bijdrage te leveren om al dit aanstormende talent gedurende het gehele seizoen te begeleiden. Trainers, begeleiders, verzorgers, scheidsrechters; al met al waren het afgelopen seizoen meer dan 150 vrijwilligers bij de jeugd betrokken. Het jeugdbestuur lukt het weliswaar elk jaar weer om alle functies ingevuld te krijgen, maar helaas moeten wij ook constateren dat dit elk jaar moeilijker wordt.

Prestatief gezien heeft de jeugd van onze vereniging zich het afgelopen seizoen weer goed laten zien. Er waren weer een aantal kampioenen te begroeten.
In de najaarscompetitie waren het de spelers van Grol F2 en F7 die de kampioensbeker in ontvangst mochten nemen.  In de voorjaarscompetitie waren het de spelers van Grol F3, F4, F11, E2 en E4 die de kampioenschapvlag konden hijsen.

Voor de eindstanden van zowel de jeugd als de senioren verwijzen wij naar de bijlagen van dit algemeen jaarverslag.

4) SPEERPUNTEN
Net als voorgaande jaren had het hoofdbestuur voor het afgelopen seizoen ook weer een aantal speerpunten benoemd. Hierbij de stand van zaken per speerpunt:

1. Renovatie en modernisering kleedkamers 1 en 2
De renovatie van de kleedkamers 1 en 2 onder de tribune heeft nog niet plaatsge-vonden. Er is al wel een eerste ontwerpplan beschikbaar, maar tot realisatie is het nog niet gekomen. Dit speerpunt blijft dus van kracht voor het komende seizoen.

2. Bouw loods wagenbouw annex opbergruimte
Hoewel er concreet nog geen invulling is gegeven aan de bouw van een loods, zijn er de afgelopen periode wel grote vorderingen gemaakt. Dit is ook het gevolg van het gegeven dat de bouw van een loods onderdeel uitmaakt van het kunstgrasproject en daarvoor tevens van gemeentewege subsidie is verstrekt. Er hebben reeds diverse gesprekken plaatsgevonden, de locatie voor de loods is bepaald, de tekening is gemaakt en de bouwvergunning is aangevraagd. Contactpersoon c.q. trekker van dit speerpunt is Hans Luttikholt, lid van het bestuur Stichting Exploitatie Accommodatie S.V. Grol. Dit seizoen zal de loods geplaatst worden.

3. Privatisering accommodatie / onderhoudsplan lange termijn
De gemeente Oost Gelre is al enkele jaren in het bezit van ons onderhoudsplan voor de lange termijn. Wij hebben daarmee vooralsnog aan onze verplichtingen voldaan. Privatisering staat al jaren achtereen op ons speerpuntenlijstje. Er waren de laatste jaren weinig tot geen ontwikkelingen te melden, maar privatisering van sportaccommodaties is thans, zoals u ongetwijfeld gehoord en/of gelezen zult hebben, een actueel onderwerp binnen de gemeente Oost Gelre. Voor de S.V. Grol heeft dat waarschijnlijk weinig tot geen consequenties om reden dat wij feitelijk al geprivatiseerd zijn, evenals de voetbalverenigingen Grolse Boys en Mariënveld. De gemeente is vooral in gesprek met de overige vijf voetbalverenigingen in de gemeente Oost Gelre. Wij blijven de ontwikkelingen vanzelfsprekend nauwlettend  volgen en zullen ons in de strijd mengen als wij daartoe aanleiding zien.

4. Oprichting Stichting Exploitatie Accommodatie S.V. Grol
Na ruim een jaar van voorbereiding, bestaand uit overleg met fiscaal-juridisch adviseurs en andere deskundigen, werd op 6 mei jl. de Stichting Exploitatie Accommodatie s.v. Grol, oftewel SEAG opgericht. Het bestuur van deze stichting bestaat uit:
Stan Raben  - voorzitter
Hans van Halm  - secretaris
Ronald Brockötter - penningmeester
Theo Huijskes  - lid
Hans Luttikholt  - lid
Willy Konnik  - lid
Rob Stokkers  - lid

Het doel van SEAG is samengevat het verkrijgen, beheren, exploiteren en onder-houden van het Sportpark “Den Elshof”.
Vervolgens werd op 2 juni jl. de accommodatie door s.v. Grol in erfpacht overgedragen aan SEAG en tenslotte kon op 19 juli jl. de gebruikersovereenkomst door beide partijen worden ondertekend.

5. Kunstgrasproject 2008
In de Algemene Ledenvergadering van 1 oktober 2007 zijn de leden akkoord gegaan met het oprichten van de Stichting Exploitatie Accommodatie S.V. Grol en de overdracht van de accommodatie aan deze stichting, met de strikte voorwaarde dat de leden tijdig geïnformeerd worden en er een extra ALV zou komen voor besluitvorming over het kunstgrasproject. Vervolgens is het bestuur voortvarend aan de slag gegaan. Zijn er verschillende gesprekken met de gemeente gevoerd en zijn veel zaken in gang gezet ter verwezenlijking van kunstgras op ons sportcomplex. Op 31 maart jl. vond de legendarische extra algemene ledenvergadering plaats. Deze stond geheel in het teken van het kunstgrasproject. Het bestuur kon die avond melden dat de gemeente Oost Gelre de S.V. Grol definitief de volgende subsidies had toegekend: een bedrag van € 100.000,00 op de gemeentelijke begroting van 2007 voor renovatie hoofdveld en daarnaast nog eens een bedrag van € 380.000.00 op de gemeentelijke begroting van 2008 voor aanleg van een kunstgrasveld. Na een ongekend lange vergadering werd rond middernacht gestemd over het voorstel van het bestuur om het hoofdveld, veld 2 en de Marveld Arena van kunstgras te gaan voorzien. Uiteindelijk is de vergadering akkoord gegaan met dit voorstel, waarbij de S.V. Grol verantwoordelijk is voor het sporttechnisch onderhoud en de aanleg van verlichting ten behoeve van de Marveld Arena. De voorbereidingen voor het aanleggen van kunstgrasvelden konden voortgezet worden.
Daags na het Marveldtoernooi, te weten op maandag 2 juni jl. werd onder verantwoordelijkheid van SEAG met de grootste klus in de geschiedenis van de S.V. Grol begonnen, namelijk de aanleg van drie kunstgrasvelden. Vanaf de eerste dag werd dit project met grote voortvarendheid aangepakt en kon dit, met name door de enorme inzet van tientallen verenigingsvrijwilligers, uitgroeien tot een geweldig succes. Het is ondoenlijk om hier de namen van alle vrijwilligers te noemen. Toch willen wij hier enkele geledingen niet onvermeld laten, zoals de stuurgroep en de werkgroep in eerste instantie en de projectgroep kunstgras, die het  gehele door hoofdaannemer Ceelen Sport Constructies uit Zeewolde uitgevoerde project heeft voorbereid, begeleid en thans afwikkelt.
Het eindresultaat is dan ook meer dan grandioos: een sportaccommodatie om U tegen te zeggen en daar mogen wij met z’n allen bijzonder trots op zijn.

6. Algemeen sponsorplan ontwikkelen
Een lang gekoesterde wens van het hoofdbestuur is het ontwikkelen van een algemeen sponsorplan voor de S.V. Grol. Wij kennen binnen onze vereniging vele mogelijkheden tot sponsoring. Denk aan reclamebord-, kleding- of activiteiten-sponsoring. De bedoeling is een beschrijving te gaan geven van de sponsor-mogelijkheden bij de S. V. Grol en de tegenprestaties onzerzijds en van de sponsor anderzijds in kaart te brengen.

7. Vacature tweede voorzitter en de toekomstige structuur
Hierin zijn het afgelopen jaar weinig tot geen vorderingen gemaakt. Wij hebben daar als hoofdbestuur eerlijk gezegd ook weinig tot geen tijd voor gehad om ons over deze materie te buigen. Daar is onlangs overigens wel een start mee gemaakt. Binnen het hoofdbestuur zijn wij bezig met het kritisch beschouwen van eenieders functioneren in het bestuur en de taakverdeling. Wij staan open voor verandering-en om te komen tot een meer evenredige en wellicht betere taakverdeling van de individuele bestuursleden. Dit zal ons inziens moeten helpen om de ontstane vacatures ingevuld te krijgen. Kandidaten voor bestuursfuncties haken regelmatig af als zij geconfronteerd worden met de hoeveelheid werk dat thans bij bepaalde functies hoort. Hierover zult u straks nader geïnformeerd worden.

8. Vernieuwing verenigingsstatuten en huishoudelijk reglement
Wij spelen al jaren met de gedachte om onze verenigingsstatuten en het huishoudelijk reglement aan te passen. Het zal geactualiseerd en gemoderniseerd dienen te worden. Dit speerpunt hebben wij geparkeerd en zal mogelijk het komend seizoen worden opgepakt.

9. Optimalisering opleiding in het algemeen/keeperstraining in het bijzonder
Jos Porskamp is nu drie jaar bezig als jeugdcoördinator. Bij zijn aanstelling heeft hij zijn ideeën en bedoelingen uit de doeken gedaan. Die zijn ook schriftelijk vastgelegd. Hij ligt nog steeds op schema. Het trainersoverleg heeft vorm gekregen  en de scouting is het afgelopen jaar opgezet. Dat functioneert redelijk, maar het kan nog veel beter. Er zijn nog wel de nodige kanttekeningen te plaatsen. Resumerend kan gesteld worden dat het systeem inmiddels vrij goed in de steigers staat, maar prestatief is het allemaal nog enigszins teleurstellend. Er zal nog meer in het kader geïnvesteerd moeten worden, willen wij als S.V. Grol prestatief die gewenste stap voorwaarts maken.

Gebruikelijk is dat het seizoen wordt gestart met een aftrapbijeenkomst van de jeugdafdeling. Dat is altijd een goed moment om de jeugdleiders en –trainers te informeren over de bedoelingen voor het komende seizoen. Er is een interne trainerscursus geweest nadien. De deelname was helaas minimaal.

Er zijn in totaal 7 jongens op cursus geweest bij de KNVB:
Sander van Beckhoven en Walter Vrijdag zijn geslaagd voor oefenmeester II.
Jorrit Bomers, Marc van Meurs, Tom Kaak, Jonathan Lammers en Bjorn Theissen zijn geslaagd voor oefenmeester III. Max de Vries startte in september jl. alsnog met de cursus.
Voorts verdiende de keeperstraining bij de S.V. Grol een kwaliteitsimpuls. Met ingang van het seizoen 2008 – 2009 hebben Jos Porskamp en Nico Verrips een deel van de keeperstrainingen voor hun rekening genomen. Verder worden Piet Arets en Robert Olijslager betrokken bij de keeperstrainingen. Wij hopen uiteraard van harte dat dit alles in de toekomst zijn vruchten gaat afwerpen.

10. Nieuwe uniforme kledinglijn
Eind 2007 is een werkgroep in het leven geroepen ter voorbereiding van een nieuwe uniforme kledinglijn voor de S.V. Grol. Tijdens de extra ALV op 31 maart jl. werden de eerste resultaten van deze werkgroep uit de doeken gedaan. De definitieve keuze was gemaakt en die nieuwe kledinglijn voor de S.V. Grol, te weten de A-LINE, werd tijdens die extra ledenvergadering gepresenteerd. De werkgroep is gevraagd om naast de tenuekeuze ook een aantal andere zaken betreffende de nieuwe kledinglijn verder uit te werken, zoals de financiering, de sponsoring en het beheer van de kleding. Bij agendapunt 10 wordt u nader geïnformeerd over de nieuwe uniforme kledinglijn.

11. Viering 90-jarig jubileum S.V. Grol
Op 18 september jl. vierde onze vereniging het 90-jarig jubileum. Hoewel het geen officieel jubileum betreft, heeft het bestuur gemeend dit niet ongemerkt voorbij te kunnen laten gaan. Er werd een jubileumcommissie in het leven geroepen om het e.e.a. op touw te zetten. Er zijn reeds de nodige activiteiten en festiviteiten geweest in het kader van dat jubileum, zoals de bingo voor de jeugd, de vrijwilligersavond, de sponsoravond en het jubileumweekend, met als meest in het oog springend de opening van de kunstgrasvelden op donderdag 18 september jl., het Happy Hour en de Koninklijke Onderscheiding voor Theo Huijskes op zaterdag 20 september jl. en de najaars fancy fair van de VSVG. Al deze activiteiten zijn erg goed bezocht. Dat doet ons erg veel deugd, want op deze manier kunnen wij iets terug doen naar al die leden, die zich belangeloos inzetten voor onze club. Op zondag 28 december a.s. is er een laatste, ludieke activiteit in het kader van het 90-jarig jubileum, waarvoor wij u bij deze reeds van harte uitnodigen. Met deze activiteit zal het jubileumjaar op een waardige wijze worden afgesloten.

Een hoogtepunt van het jubileumprogramma mag toch wel de sponsoravond op donderdag 29 mei jl. genoemd worden. In een bomvol en zeer sfeervol aangeklede sporthal waren zo’n 300 mensen, met name sponsoren aanwezig om getuige te zijn van een zeer interessant programma. Gastspreker Johan Derksen was in erg goede vorm en zijn humorvolle anekdotes hadden menig lachsalvo tot gevolg. Deze door het bestuur van de S.V. Grol in samenwerking met het bestuur van het Marveld-toernooi georganiseerde sponsoravond was zeer geslaagd en is naar de mening van velen voor herhaling vatbaar.

Al jaren brengen wij bij de start van de competitie een presentatiegids uit. Dit jaar is deze fraaie in A4-formaat en in fullcolour uitgevoerde gids ook weer verspreid onder alle leden en verzonden naar sponsors, andere verenigingen, instanties en personen. In deze presentatiegids is ruimschoots aandacht besteed aan de 90e verjaardag van de S.V. Grol en het kunstgrasproject. De S.V. Grol is op deze manier weer op een geweldige manier gepromoot. Dank aan eenieder die aan dit resultaat een steentje heeft bijgedragen.

5) BESTUREN
Het hoofdbestuur van onze vereniging bestond het afgelopen seizoen uit:

Theo Huijskes
Tonnie Zieverink
Hans van Halm
Penningmeester
René Wolters
Tweede secretaris/penningmeester
Ben Bomers
Bestuurslid technische zaken
Stan Raben
Bestuurslid algemeen beheer
Rob van Meurs
Voorzitter bestuur senioren
Ronald Porskamp
Voorzitter jeugdbestuur
Frans Heming
Secretaris jeugdbestuur

Bij de bestuursverkiezing straks zijn Hans van Halm (penningmeester) en Stan Raben  (bestuurslid dienst algemeen beheer) aftredend en wederom voor een nieuwe periode van drie jaar herkiesbaar.

Tussentijds aftredend en niet herkiesbaar is Ben Bomers (hoofdbestuurslid technische zaken). Ben heeft een jaar geleden al aangegeven in oktober 2008 te zullen stoppen in de functie van Hoofdbestuurslid Technische Zaken. Dit is voor hem niet langer te combineren met zijn werk en overige activiteiten binnen de club. Ben heeft ervoor gekozen om leider te worden bij de B1, het team waarvan zoon Jorrit trainer/coach is. Ben blijft nauw bij de club betrokken, o.a. als voorzitter van het Marveldtoernooi. Wij hebben veel respect en waardering voor zijn keuze en bedanken hem hierbij voor zijn enorme inzet al die jaren als bestuurslid.
Ook tussentijds aftredend en niet herkiesbaar is Frans Heming. Hij is sinds 2004 jeugdsecretaris geweest. Hij had daarmee een kwaliteitszetel in het hoofdbestuur. Wij respecteren vanzelfsprekend zijn besluit, maar verliezen in hem ook een zeer gewaardeerd collega bestuurslid.

Het hoofdbestuur kent thans drie vacatures. De functie van tweede voorzitter is reeds sinds 2006 vacant. Omdat wij hiervoor nog geen kandidaat hebben gevonden, hebben wij besloten dat, indien vervanging van Theo Huijskes als voorzitter aan de orde is, Tonnie Zieverink dit zal behartigen.
Hoe het bestuur denkt in deze vacatures te kunnen voorzien, zal tijdens de vergadering nader worden toegelicht.

6)      FINANCIËLE POSITIE
Het moge duidelijk zijn dat het seizoen 2007 - 2008 ook in financieel opzicht beïnvloed en in zekere zin ook gedomineerd werd door het kunstgrasproject, w.o. diverse kosten ten behoeve van de oprichting van de Stichting Exploitatie Accommodatie S.V. Grol. Conclusie is dat dit project geen nadelige financiële gevolgen gehad heeft voor onze vereniging. Sterker nog, we sluiten het seizoen 2007 - 2008 zelfs af met een positief resultaat van € 4.952,00 en niet onbelangrijk is, dat we onze financiële positie wederom konden versterken ten opzichte van het voorgaande jaar. Een nadere toelichting op de financiële cijfers van het seizoen 2007 – 2008 en mededelingen over de begroting voor het seizoen 2008 – 2009 kunt u straks verwachten van de zijde van de penningmeester.

7)      LEDEN
Helaas is ons in het seizoen 2007 – 2008 een drietal leden ontvallen, te weten: Andries Huitink, Berry Lansink en Tom Porskamp. Wij zullen hun naam altijd in ere houden.

In dit jaarverslag is een overzicht opgenomen van de laatste vijf jaren, met als teldatum 30 juni. Ik noem u slechts de aantallen over de laatste twee seizoenen. Successievelijk het totaal aantal spelende leden, ondersteunende leden en het totaal aantal leden.

2003 - 2004
1189
1209
1220

We zien dus een kleine stijging van ons ledental. Het aantal ondersteunende leden heeft zich gestabiliseerd. Een totaal aantal leden van 1220 is natuurlijk iets om trots op te zijn, maar de uitdaging zal zijn om dat aantal in de komende jaren in ieder geval te handhaven.

8)     OVERIGE NOEMENSWAARDIGHEDEN
Naast de reeds genoemde gebeurtenissen in het seizoen 2007 – 2008 verdienen de volgende zaken eveneens een vermelding in dit jaarverslag:

• Marveldtoernooi
Hertha BSC is de overtuigende winnaar geworden van het 19e Internationale Marveldtoernooi, dat plaatsvond in het weekend van 30 mei t/m 1 juni 2008. In de finale versloegen zij PSV met 2 - 1. De organisatie blikt terug op een uitermate geslaagd toernooi waar gemoedelijkheid net als in voorgaande jaren de boventoon voerde en er op de velden uitstekend voetbal vertoond werd. Duizenden bezoekers kwamen kijken en genoten van geweldig voetbal en allerlei nevenactiviteiten. De organisatie maakt zich inmiddels al weer op voor de 20e editie van het Marveldtoernooi in het weekend van 5 t/m 7 juni 2009.

• Sponsoring
Naast de jaarlijkse bijdragen van de V.S.V.G. en de Supportersclub (o.a. het busvervoer van Grol 1) is het bestuur, in het bijzonder een speciaal daarvoor in het leven geroepen werkgroepje, er in geslaagd om structureel meer sponsorgelden binnen te halen. Dan hebben wij het vooral over een hele grote groep nieuwe reclamebordsponsoren. Zowel het hoofdveld als veld 1 (voorheen veld 2) zitten met ingang van het nieuwe seizoen volledig in de boarding, hetgeen de vereniging structureel jaarlijks een flink bedrag extra opbrengt. Wij zijn vanzelfsprekend erg blij met deze ontwikkeling en bedanken de werkgroep voor deze geweldige prestatie.

• Afsluiting van het seizoen
Was in het seizoen 1978-1979 Theo Hulshof de eerste voetballer van het jaar bij de sportvereniging ‘Grol’, tijdens de afsluiting van het seizoen dit jaar werd het aanstormende talent Christian Pillen in een goed bezet sportcafé gehuldigd als voetballer van het jaar van het seizoen 2007-2008. Tot supersupporter van het seizoen 2007-2008 werd gekozen Johan Klein Gunnewiek. Anton ten Hoopen werd benoemd tot verenigingsman van het jaar. Anton is reeds 60 jaar lid van de Grol en maakte met name in de functie van wedstrijdsecretaris senioren vele jaren deel uit van niet alleen het hoofdbestuur, maar ook van het bestuur senioren. De nieuwe verenigingsman van het jaar, die tevens consul is bij Grol, zet vanavond definitief een punt achter de functie van wedstrijdsecretaris en wordt in die hoedanigheid opgevolgd door Bert Franssen.
Grol 1 werd (bijna) traditioneel winnaar van het huistoernooi, Gymon Legro werd winnaar van de finale van de penaltycompetitie bij de jeugd, Grol C3 werd bij de jeugd uitgeroepen tot sportploeg van het jaar en bij de senioren ging deze eer dit keer naar Grol 7 als bekerwinnaar.

11) RESUMÉ
Resumerend kunnen wij concluderen dat wij als S.V. Grol een bijzonder jaar achter de rug hebben. Er is ontzettend veel gebeurd, te veel om alles in dit verslag de revue te laten passeren. Er zijn weer een flink aantal bladzijden toegevoegd aan het toch al dikke geschiedenisboek van de S.V. Grol. Een jaar waar nog regelmatig over gesproken zal worden. Een jaar waarin de verenigingszin hoogtij vierde. Een jaar waarin wij op de 90e verjaardag een fantastisch cadeau hebben gekregen in de vorm van drie kunstgrasvelden. Een lang gekoesterde wens is daarmee in vervulling gegaan. Er is geïnvesteerd in de toekomst van onze vereniging en daar zijn wij en wij vertrouwen er op ook al onze leden bijzonder content mee.

Wij danken u allen voor uw aandacht.

Namens het bestuur,

Tonnie Zieverink (secretaris)