Open duel met veel kansen

02-05-2011

Speelronde: 24
Scheidsrechter: Dhr. J.H.A. Helmink, uit Eibergen.
Eindstand: 2-1
Ruststand: 2-1
Scoreverloop: 7e min. 1-0, Michel Kamphuis, 17e min. 1-1, Tim Vonk, 21e min. 2-1, Sander Nijhoff.
Gele kaarten: Andy Houterman, SC Bemmel
Rode kaarten: n.v.t.
Pupillen van de week: Job Lurvink en Derk te Veldhuis, beiden Grol F7
Sponsor wedstrijdbal: Brouwerij ‘De Klok’ in De Lange Gang, Groenlo

Bijzonderheden: Harde en onberekenbare wind dikwijls spelbreker in open wedstijd.

Om de titelaspiraties in stand te houden, maar vooral geen terrein te verliezen op koploper SC Silvolde, toog SC Bemmel vol goede moed naar Groenlo om op Sportpark Den Elshof de degens te kruisen met SV Grol. Alleen een goed resultaat en daarbij stilletjes hopen op een misstap van de lijstaanvoerder, dat vooraf gezien thuis tegen het reeds gedegradeerde Erica’76 ogenschijnlijk een makkie had, was voor hun van essentieel belang.
Grol was eveneens gebaat bij een positief resultaat, gelet op de mogelijkheid om bij een vierde plek in de eindrangschikking de periodetitel van de kampioen over te nemen. Genoeg ingrediënten dus voor een heerlijk duel.

Beide ploegen verstopten zich in de openingsfase geenszins. Met als gevolg dat Grol al vroeg in de wedstrijd op voorsprong kwam. Vanaf de rechterflank bediende Sander Nijhoff met een strakke voorzet Michel Kamphuis op maat, waardoor de openingsscore een feit was, 1-0. We schrijven pas de 7e min. toen de Grolaanhang na de fantastische omhaal van Michel er eens recht voor ging zitten.

Na een kwartier spelen vond Sander Nijhoff het net, maar zijn treffer vond in de ogen van de niet altijd gelukkig leidende scheidsrechter Helmink geen genade. Nadat twee minuten later Lorenzo Kokke vanaf de zestienmeterlijn net over had geschoten, was het een fractie later dat Tim Vonk de gelijkmaker aantekende. Hem werd vooraf en bij zijn uithaal geen strobreed in de weg gelegd, waardoor in de 17e min. de stand weer gelijk was, 1-1.

Het luidde een fase in waarin de gasten het initiatief namen en Grol middels haar trainer tot de orde geroepen moest worden. Terecht, want amper vier minuten later, de 21e min. scoorde Sander Nijhoff met zijn rechtervoet fraai de 2-1 in het dak van het doel. Grol wist hierna te weinig voordeel te halen uit de verdedigende een op een tactiek van de gasten.

Mogelijkheden deden zich in het verloop van de eerste helft, waarin Grol voor de rest dicteerde, maar ook in het tweede bedrijf volop voor. Ook de Bemmelse ploeg creëerde zich een aantal kansen, maar in de afwerking was met name Tim Vonk die zijn naam geen eer aan deed. Vlak voor de rust wist Grolkeeper Bram Wolters met een flitsende actie hem van scoren af te houden, middels zijn vingertoppen rolde de bal tergend langzaam aan de paal voorbij.

Na rust zakte Grol regelmatig ver in en gokte diverse keren op de counter. Dikwijls kwamen de snelle blauwwitte voorwaartsen hierdoor in goede scoringspositie, zonder hierbij verder munt uit te slaan. De talrijke mogelijkheden hadden een hogere stand op het scorebord zeker gerechtvaardigd. Nu werd het in tal van situaties billen knijpen bij acties van o.a.Johan Knipping, Tim Vonk en in de slotfase op een inzet van Bas Disveld dat door invaller keeper Wolters attent gepareerd werd.

Het niet benutten van een ruime serie doelrijpe kansen en derhalve het opvijzelen van het doelsaldo was na het laatste fluitsignaal het enige minpuntje in een spannende en heerlijke voetbalmiddag. Met het oog op het behalen van de uiteindelijke vierde plek in de eindrangschikking zou een doelsaldo wel eens doorslaggevend kunnen zijn.

a.s. Zondag kan Grol wederom een goede stap in die richting zetten als het FC Presikhaaf thuis om 14.30 ontvangt. De laatste wedstrijden, voor Grol uit tegen DVC’26, zullen allemaal tegelijk om 14.00 uur afgetrapt worden.

Uitslagen afgelopen zondag 1 mei j.l.:
Orion - Varsseveld 1-0
Quick 1888 - Beuningse Boys 3-1
Silvolde - Erica'76 1-0
Spero - DVV 0-1
FC Presikhaaf - Alverna 0-4
Grol - SC Bemmel 2-1
DVC'26 - DIO'30 1-2

Programma zondag 8 mei a.s.:
SC Bemmel - Varsseveld
Beuningse Boys - Orion
Erica'76 - Quick 1888