Sv Grol heeft weer een dames seniorenafdeling

08-11-2011

Enkele decennia lang kende sv Grol een zeer florerende damesvoetbalafdeling. Jarenlang werd op het allerhoogste niveau gespeeld en oefende sv Grol een sterke aantrekkingskracht uit op vrouwelijke voetbaltalenten en –liefhebsters uit de gehele regio. Enkele jaren lang kwamen zelfs twee damesteams uit in competitieverband. Namen van grote animators waren ondermeer Jan Froeling, wijlen Tom Porskamp en Carry Walterbos-Everink. Helaas werd vanwege gebrek aan voldoende dames de damestak enkele jaren geleden opgeheven. Meiden die door dienden te stromen naar de senioren waren dus ineens uitgevoetbald bij sv Grol. Of stoppen, of hun heil zoeken bij verenigingen waar dit wel mogelijk was.

Enthousiasme

Dat hoeft nu niet meer. Sinds een twee-/drietal jaren maakt de meisjesafdeling binnen sv Grol een explosieve groei door. De aanwas van meisjes naar sv Grol was er altijd al wel, maar werden meisjes veelal ingedeeld in gemengde teams. Dit functioneert tot op de dag vandaag uitstekend. Toen er inmiddels een redelijk groot aantal meisjes actief waren binnen sv Grol werd gekeken of het wenselijk en haalbaar was weer meisjesteams deel te laten nemen aan de competitie. De animo hiervoor bleek er te zijn.
Als trainers/leiders werd het enthousiaste trio Rein Nienhuis, Ronald Westervoorde en Yvonne klein Gunnewiek aangesteld, en het succes kende geen grenzen. De aanpak van de trainers en leiders sloeg zo geweldig aan, iets waarvoor zij een groot compliment verdienen, dat zich steeds maar nieuwe meisjes aan bleven melden. Het sprak zich rond, mond tot mond en ‘social media’ als hyves en facebook deden ook hun werk.

Ook ‘oudere jonge meiden’ kregen zo ook mee dat voetbal dus best heel leuk is, en het sneeuwbaleffect bleek nog lang niet uitgewerkt.. De vriendinnen Lynn Rootinck (21) en Michelle Oonk (20) brachten het balletje aan het rollen, en met succes. Lynn Rootinck lacht. ‘We wilden aan sport gaan doen, en wisten niet welke sport. Ik had al gehandbald, Michelle volleybal, maar beiden wilden we iets anders. Toen begon Michelle er over dat ze wel zou willen voetballen. Ik zeg voetballen? Maar ach ja, waarom ook niet. Voetbal speelt in ons gezin al een belangrijke rol met drie broers .’ Het werd bij andere vriendinnen aangekaart en ook daar was enthousiasme te bespeuren. ‘We merkten dat er best wel meiden van onze leeftijd willen voetballen. En niet om het giechelen, we willen echt voetballen.’

De nieuwe damesgroep.

Er werden flyers gemaakt en ze waren nog niet eens officieel uitgedeeld of er kwamen al reacties, vertelt Lynn. ‘Er is voor het verspreiden al een flyer bij Kras terecht gekomen, met de nodige reacties daarop.’ Er werd contact gezocht met Rein Nienhuis die hen vervolgens doorverwees naar Jeugdbestuurslid Diana Nijland, die de belangen van de meisjes in de omvangrijke jeugdafdeling van sv Grol behartigt. Ook zij was enthousiast en nam het initiatief mee naar de Grol-burelen. ‘Ik zag dat ze het serieus meenden. Ze wilden eigenlijk voorlopig alleen maar trainen. Het is een prachtig initiatief. Het sluit helemaal aan bij de groei die het meisjesvoetbal doormaakt,’ aldus Diana Nijland.

Trainers

Toen Grol er aan mee wilde werken om opnieuw weer een actieve senioren-dames-afdeling in het leven te roepen werden in de personen Vincent te Brake (16) en Edin Bicic (19) twee enthousiaste trainers aangesteld. Jonger dan de speelsters die ze onder hun hoede hebben maar dat deert beide voetbaldieren niet. ‘Ik voetbal zelf bij Grolse Boys maar loop vanwege mijn opleiding aan het Cios in Arnhem stage bij Grol D1, onder Max de Vries,’ vertelt Vincent. ‘Dat is ontzettend leuk, elke keer leer je weer nieuwe dingen, en we worden goed begeleid. Het was eerst mijn bedoeling bij Longa 30 stage te gaan lopen maar na 3 weken had nog steeds geen antwoord op mijn verzoek en heb toen een mail naar Grol gestuurd, en direct dezelfde middag had ik al antwoord dat het goed was.’ Bij Grol D1 kwam hij Edin, ook van Grolse Boys, tegen. ‘Ik was vaak voor de training van D1 met een vriend van me aan het voetballen. Max zag dat ik technisch was en vroeg me zo in een keer of ik zin had de jongens van Grol D1 en D2 een beetje techniek bij te brengen. Dat wilde ik wel doen. De jongens zijn zeer positief.’

Diana Nijland is leidster van Grol D2 en kwam zodoende in contact met Vincent en Edin. 1 en 1 is 2, en zij vroeg op haar beurt dus of beide ‘stagiaires’ misschien trek hadden om een nieuw op te richten damesteam te gaan trainen. Dat wilden ze wel. De groep telt inmiddels een 13-tal meiden, maar zou graag nog uitbreiding zien, zodat de groep straks groot genoeg is om in competitieverband te gaan spelen.

‘Je kunt wel zien wie al wel eens wat gedaan heeft en wie niet, maar dat maakt niets uit. Wij vinden het een prachtige uitdaging,’ aldus een enthousiaste Cios-stagiair. ‘Als ik het red met mijn studie, dan wil ik als de groep er klaar voor is met hun wel de competitie in.’ Edin knikt. Ook hij ziet het helemaal zitten.

Mochten er meiden/dames zijn die ook dolgraag (opnieuw) willen gaan voetballen, neem contact op met Diana Nijland: nijland2@xs4all.nl