Karakter en strijdlust aan basis van uitzege

30-01-2012

DCS 1 - Grol 1 2-3

Speelronde: 15
Scheidsrechter: de heer: G.J. Brouwer uit Voorst
Eindstand: 2-3
Ruststand: 1-1
Scoreverloop: 1e min. 1-0, Sven Willems, 27e min. 1-1, Bram Rhebergen, 46e min. 2-1, R. Oude Essink-Nijhuis, 47e min. 2-2, Sander Nijhoff, 48e min. 2-3, Sander Nijhoff.
Gele kaarten: Thomas Porskamp, Sander Nijhoff, Robin Schuurmans, Bjorn Koldeweij, allen Grol. Serge de Vries, DCS

Bijzonderheden:    Vooraf 1 minuut stilte, i.v.m. het recentelijk overlijden van drie personen die DCS allen een warm hart toedroegen.

Bij het formeren van een elftal, dat de bittere nasmaak van de fikse nederlaag tegen hekkensluiter Albatross uit Ugchelen weg zou kunnen spoelen, had trainer Bokma te maken met een royaal gevulde ziekenboeg en nog een aantal spelers met verschillende pijntjes. Desalniettemin moet de rest van de selectie in staat worden geacht de weg omhoog te kunnen vinden via collectieve inzet en karakter.

Uit tegen DCS in Zevenaar, dat na een aantal seizoenen in de derde klasse te hebben gebivakkeerd nu terug is op dit niveau, had het vlaggenschip van de s.v.Grol gelijk al te kampen met een forse domper. In de eerste speelminuut werd de Grolverdediging overlopen en wist Sven Willems van DCS met een geplaatste bal de score te openen, 1-0. Keeper Dibbets zag vertwijfeld dat de bal nog net voorbij de binnenkant van de paal in de uiterste hoek binnen gleed.

Een paar minuten later een vrijwel identieke situatie, maar nu had Dennis meer kijk op de bal van wederom deze DCS speler. Daarmee was het gevaar nog niet geweken, aansluitend haalde Rob Smits vanuit de tweede lijn gevaarlijk uit. Grol moest diep terug in deze openingsfase.

Eerst na ruim tien minuten wist o.a.Tom Kaak met een kopbal voor de nodige actie voor het DCS doel te zorgen, maar doelman Vincent Boeijink wist dit gevaar tijdig te smoren. Een volgende tegenvaller was reeds vroeg in de wedstrijd het uitvallen van verdediger Bram Huls met een blessure aan de enkel. De matige conditie van de grasmat (volgend seizoen kunstgras) was hierbij zeker niet in zijn en het voordeel van de overige spelers.

Wouter Pillen werd door trainer Bokma weer naar zijn vertrouwde positie in de laatste linie gedirigeerd, daar waar hij vanaf het beginsignaal op het middenveld was geposteerd. In de 24e min. plaatste de hoogblonde DCS speler Serge de Vries de bal hoog in de doelmond, maar wist Tim Hubers met een kopbal over de achterlijn het gevaar te elimineren. Dit in een fase waarin het tempo dat Grol hanteerde te laag was en daardoor te weinig kon afdwingen. Geheel onverwacht kwam daarom de gelijkmaker uit de lucht vallen. Bram Rhebergen wist een afwachtende houding van de DCS verdediging in de 27e min. genadeloos af te straffen, 1-1.

Na deze onverwachte treffer trachtte DCS het initiatief weer in handen te nemen met snelle counters. Vijf minuten voor het rustsignaal wist Jan Simon Sluis met een knappe verdedigende ingreep een uitbraak van Mark Peters en daarmee nader onheil te voorkomen. Dat onheil stichtte de thuisclub direct na de hervatting. Terwijl vele toeschouwers zich nog opwarmden aan een bak hete koffie, lag de bal alweer in het net. Ditmaal wist invaller R. Oude Essink-Nijhuis gebruik te maken van onoplettendheid in de Grol defensie en verschalkte bekeken keeper Dibbets, 2-1.

Wederom keek men weer tegen een vroege achterstand aan. Echter niet voor lang, vanaf de aftrap wist Grol met een snelle combinatie Sander Nijhoff in stelling te brengen die met een lage schuiver de beide ploegen weer op gelijke hoogte bracht, 2-2.

De sensationele opening van de tweede helft kreeg vervolgens nog een vervolg. In de 48e min. werkte keeper Vincent Boeijink uit een voorzet van Bjorn Koldeweij onvoldoende weg en stelde daarmee Sander Nijhoff in de gelegenheid opnieuw te scoren, 2-3. Grol kreeg met deze voorsprong haar tegenstander in de greep die vanaf dat moment hun eigen spel niet meer konden spelen. Wel had het na bijna een uur spelen het geluk dat de bal uit een kluts door DCS tot opluchting naast werd geschoten. Grol speelde de tweede helft met veel beleving en inzet.

In de 65e min. had Sander Nijhoff een ware hattrick op zijn schoen, maar de reeds juichende Grol aanhang kon haar armen weer naar beneden halen, de bal verdween net naast in plaats van in het doel. In het verdere vervolg van de wedstrijd hielden de mannen van trainer Bokma het hoofd koel en wist men door een gezonde dosis strijdlust en karakter de overwinning over de streep te trekken, ondanks momenten waarin de gastheren heren met veel inzet en schoten uit de tweede lijn op de deur klopten.

Met een dergelijke instelling en strijdlust kan Silvolde a.s. zondag op Den Elshof op een redelijke portie tegenstand rekenen en de borst nat maken.