Hardwerkend Grol boekt kostbare zege

Ruststand: 1 - 0
Eindstand: 2 - 0
Scoreverloop: 26e min. 1-0, Tom Kaak (pen.) 59e min. 2-0, Sander Nijhoff
Gele kaarten: Tim Hubers, s.v. Grol en Youssef Ouchene, Timo Hya, Joost de Graas, allen Quick 1888
Rode kaarten: n.v.t.
Pupillen van de week: Tyn Brockötter en Thijmen Geurink, beide Grol F9.
Sponsor wedstrijdbal: Tankstation Kolkman in Groenlo.

Een hardwerkend Grol boekte drie belangrijke punten in een duel dat niet bepaald hoogstaand was, maar waarin door het elftal karakter werd getoond om eerherstel te bewerkstelligen.

Op het vertrouwde kunstgras van sportpark Den Elshof streed de ploeg van een geplaagde trainer Bokma voor elke meter en toonde een grote mate van mentale weerbaarheid. In de openingsfase zetten de gasten gelijk al veel druk, maar Grol liet zich niet imponeren.

Na ruim een kwartier spelen had het de blauw-witten op kunnen breken. Balverlies op het middenveld stelde Ouick door Daan van de Ven in staat om Mark van Haarlem te lanceren. Op slinkse wijze omspeelde deze een veruitgelopen keeper Dibbets, die vervolgens tot zijn eigen opluchting zag dat de bal net naast het doel ging. Het leek wel of Grol hierna behoudender ging spelen, om van hieruit een aanval op te zetten. Uit zo’n situatie ging Tom Kaak, op aangeven van Christian Pillen, diep het strafschopgebied in en werd door Joost de Graas onreglementair van de bal gelopen. De toegekende strafschop schoot Tom Kaak zelf onberispelijk binnen, 0-1. Het sein voor de gasten om nog meer druk te zetten, maar bij mogelijkheden was men matig in de afronding.

In de 37e min. ging een vrije trap van Christian Pillen over alles en iedereen heen, waardoor een verraste Thomas Porskamp de bal net naast tikte. Vijf minuten later stond hij wederom oog in oog met keeper van Ouick, maar had de goed op dreef zijnde middenvelder de pech dat de keeper de situatie meester bleef.

Na de thee leek het of Grol even zoekende was, men had ogenschijnlijk de grip op de wedstrijd even verloren. Dit had binnen vier minuten, bij een inzet uit een corner, door Bas Peters van Ouick afgestraft kunnen worden. Ook in de fase erna hadden de gasten hun vizier niet correct afgesteld anders had de gelijkmaker beslist kunnen vallen. Zeker in de 57e min. toen een counter, geplaatst uit een hoekschop voor het Groldoel, door Ouick slecht uitgevoerd werd.

Na bijna een uur spelen bereikte de bal uit een vrije trap, wederom van Christian Pillen het hoofd van Sander Nijhoff. Na uitstekende controle van het leder behield Sander het overzicht en lepelde de bal over een vertwijfelende keeper Hendriks in het doel, 2-0. Even later kreeg Michel Kamphuis een zee van ruimte uit een snel uitgevoerde counter, maar ditmaal was de invaller te gehaast om uit riante positie de wedstrijd in het slot te gooien. Dit zou Tom Kaak wel gelukt zijn in de zeventigste minuut, ware het niet dat zijn fantastische omhaal op een haar na het doel mistte. En dat in een fase waarin Grol redelijk onder druk stond maar vooralsnog geen krimp gaf.

Met een katachtige redding ramde Dennis Dibbets de bal uit de bovenhoek bij een schitterende geplaatste vrije trap van Marvin Homan, terwijl even daarna Mark van Haarlem in riante vrije positie hoog over schoot. Mark Peters had het aanwezige Grolpubliek hierop volgend kunnen laten juichen, maar de moegestreden aanvaller liep in zijn actie zich uiteindelijk vast op de Quick sluitpost.

Een verwoed knokkend Quick 1888 vocht zich in de slotfase terug in de wedstrijd, maar liep zichzelf door onnauwkeurigheid veelal voorbij. Naast de drie kostbare punten, tankte Grol door het eindresultaat beslist het nodige vertrouwen, dat voor het team in de komende wedstrijden zeer welkom is.

a.s. Zondag kan Grol wederom stappen maken om 14.30 uur in de uitwedstrijd tegen Rood Wit in Groesbeek.