Ploegen delen punten in attractief duel

14-05-2012

Orion 1  -  Grol 1 1 - 1

Speelronde: 26
Scheidsrechter: de heer Alwin Steeg uit Beuningen:
Eindstand: 1-1
Ruststand: 0-0
Scoreverloop: 47e min. 1-0, Pascal Zoetekouw (pen.) 53e min. 1-1, Bjorn Koldeweij
Gele kaarten: Youri Kiriwenno, Orion en Thomas Porskamp, s.v.Grol.
Bijzonderheden:    Laatste wedstrijd in Grol 1 voor Grol coryfeeën.

Op de laatste speeldag van het seizoen 2011-2012 hadden voornamelijk de gastheren van Sportpark Mariënbosch in Nijmegen alle belang bij een goed resultaat tegen het bezoekende Grol waarvoor geen enkele druk meer op het spel stond. Louter, enkel en alleen uit prestige oogpunt en het spelen van een acceptabele wedstrijd voor de scheidende trainer Peter Bokma en de meegereisde supporters, was voor Grol de drijfveer om er een attractieve wedstrijd van te maken. Achteraf kon Orion opgelucht ademhalen. Want met dit resultaat en het morsen van punten door DIO’30, de directe concurrent op de ranglijst, werd klassenbehoud bewerkstelligd. Grol kon dus vrijuit spelen en dat gaf de ploeg bij vlagen vleugels.

Aanvankelijk mocht Grol van de thuisploeg het spel maken en wist zelf met de snelle Ryan Arts, Noud Jilessen en Camilo Liem een aantal keren gevaarlijk door te komen. Maar juist de druk om een goed resultaat te moeten boeken vertaalde zich menigmaal in matig afronden en nerveus spel. Al vroeg in de wedstrijd schoot Timon Wattimena van grote afstand op het doel van Dennis Dibbets. De laatste had kennelijk goed zicht op de bal die hij rustig liet lopen, doch amper naast ging.

De openingsfase was voor Grol dat haar tegenstander met goede combinaties redelijk in bedwang wist te houden. Ongeveer in het midden van de eerste speelhelft zakte Grol wat in, waardoor de thuisclub een aantal mogelijkheden wist te creëren. De scherpte ontbrak bij de Nijmegenaren, wellicht veroorzaakt door de druk en nervositeit. Zo ook bij een gave voorzet van Camilo Liem, de bal werd door alles en iedereen en ook de vrijstaande Noud Jilessen gemist.

Na een half uur spelen ontstonden er tumultueuze en onoverzichtelijke situaties voor het Groldoel, maar met enig kunst en vliegwerk behoedde Dennis zijn team voor een achterstand. Bij een kopbal uit een corner en in prima positie zag de boomlange verdediger Pascal Zoetekouw de bal tenslotte overvliegen, omdat hij geen kans had gezien het leder voldoende te drukken. Op slag van rust wilde Sander Nijhoff de uitgelopen keeper Bram Roberts met een lob verrassen, maar zijn actie mistte eveneens de accuratesse.

De tweede helft was net twee minuten oud toen Ryan Arts over de voet van Wouter Pillen struikelde. Tot verontwaardiging van hem en zijn ploeggenoten legde de overigens goed leidende jonge scheidsrechter Steeg de bal op de stip. Aanvoerder Pascal Zoetekouw liet zich dit buitenkansje niet ontnemen en scoorde de 1-0.

Erg lang kon de thuisploeg niet van hun voorsprong genieten, slechts zes minuten later lag de gelijkmaker alweer in het net. Bij de derde corner op rij moet Lennard Walterbos gedacht hebben dat driemaal scheeprecht is en plaatste de bal op de kruin van Bjorn Koldeweij, die met een geplaatste kopstoot de stand weer in evenwicht bracht, 1-1.

Tijd voor de gastheren om meer druk naar voren te zetten om een doelpunt te forceren en daarmee klassenbehoud veilig te stellen. In de 65e min. was de ploeg dicht bij hun voornemen, maar zagen dat uiteindelijk Robin Schuurmans met de bal enigszins gelukkig op de hak zijn verslagen keeper te hulp schieten. In de 78e min. toonde Dennis Dibbets met een stijlvolle redding nog altijd een klasse doelverdediger te zijn en hiermee de ijverige Ryan Arts van scoren af te houden.
Tussen de bedrijven door had ook Grol een aantal mogelijkheden die het zich met goed combinatiespel verschafte.

In de stand kwam echter geen verandering meer, ook niet in de slotminuut toen Noud Jillessen vanaf de rand van de zestienmeterlijn mocht aanleggen. Met dit buitenkansje uit een vrije trap wist hij echter geen raad en schoot hoog over.

Voor Grol zit deze enigszins teleurstellend verlopen competitie er met deze laatste wedstrijd op. Het enige wat ons nog rest is een passende afscheidswedstrijd op 1 juli a.s. tussen het huidige Grol 1 en Oud Grol 1, waarin op waardige wijze afscheid kan worden genomen van o.a. Dennis Dibbets en Tom Kaak. Beide Grol coryfeeën die ons talrijke en mooie voetbal momenten bezorgd hebben in hun prachtige carrière. Ook de scheidende trainer Peter Bokma, die in het afgelopen seizoen met diverse tegenslagen te kampen heeft gehad en zeker dikwijls niet te benijden is geweest, past vanaf deze zijde oprechte dank voor zijn werkzaamheden.

Op naar een nieuw seizoen waarin, naast een nieuwe trainer die zijn opwachting zal maken, ook een nieuwe verslaggever met fris elan de pen zal gaan hanteren. Na tien jaar, met veel plezier pennenvruchten voor uw en mijn club geschreven te hebben, is de tijd gekomen om de pen door te geven aan een nieuwe recensent. Ik wens hem of haar hierbij veel succes.

Uitslagen van zondag 13 mei. j.l.:
Concordia Wehl - Varsseveld 0-0
DIO'30 - DVV 1-4
FC Presikhaaf - Leones 5-2
Orion - Grol 1-1
Albatross - Rood Wit  2-1
DCS - Quick 1888 3-0
Silvolde - SC Bemmel 1-2

Eindstand na zondag 13 mei j.l.:
1   FC Presikhaaf   26   wedstr.   66 * pnt.   (91-28)
2   SC Bemmel   26   wedstr.   45   pnt.   (57-39)
3   DVV   26   wedstr.   44   pnt.   (57-50)