Grol C1 wint sterk Schuurmans Intersport toernooi

20-05-2012

Grol C1 was samen met Grol E1, dat kampioen van Oost Nederland werd, een lichtpuntje in een toch wel beetje ‘zwarte zaterdag’ voor de jeugdafdeling van sv Grol. Zowel Grol A1 als Grol B1 degradeerde namelijk en moeten het volgend jaar zodoende een stapje lager proberen.
 ‘Jullie maken de dag nog een beetje goed voor Grol,’ sprak Jeugdbestuurslid Rob Westervoorde na afloop van de door Grol C1 gewonnen finale van het sterk bezette Schuurmans Intersport toernooi in Borculo, op de velden van vv Reünie.
Grol begon een beetje stroef aan het toernooi en wist in de openingswedstrijd tegen de thuisploeg niet te winnen (0-0). Reünie vierde dit als een winstpunt. Coaches Bart Porskamp en Richard Bruins hadden hun spelers nog zo op het hart gedrukt dat toernooivoetbal iets totaal anders is als een reguliere wedstrijd. Grol groeide daarna in het toernooi en speelde verdienstelijk gelijk tegen het een klasse hoger uitkomende HSC ’21 uit Haaksbergen. De beste kansen waren voor Grol. De achterhoede was goed op zijn/haar hoede, want men trof een gedreven Haaksbergse tegenstander aan. Zij waren namelijk gebrand op revanche na de 10-0 (10-0? Ja, 10-0! U leest het goed) thuisnederlaag tegen Grol in een onderling treffen in de winterstop.
Daarna raakten de Grollenaren op dreef en werden NEO Borne en Sp. Lochem beiden met 1-0 verslagen (Doelpunten Gymon Legro en Hidde Bosch). Daarna diende slechts nog 1 punt behaald te worden in de laatste poulewedstrijd tegen DZC ‘68 uit Doetinchem om in aanmerking te komen voor een plek in de halve finales. DZC moest op haar beurt weer winnen om nog een plaats in de kruisfinales te kunnen bemachtigen. Het bleef 0-0, met een sterker Grol. Tijdens het eindsignaal (centraal geregeld) stond Jur Pasman op het punt 1-0 aan te tekenen, maar 2 seconden voordat hij de bal in het doel kon schuiven werd er afgefloten. Grol wist zich zo ongeslagen te plaatsen voor de kruisfinale tegen Bon Boys uit Haaksbergen.
Omdat er in de reguliere speeltijd niet gescoord werd, dienden strafschoppen de beslissing te brengen. Ole Walterbos zette Grol knap op 1-0 en liet zo de druk bij Bon Boys. Achtereenvolgens scoorden voor Grol Roel Bruins en Jur Pasman en mocht doelman Tim Penterman, die op dat moment ook al 2 strafschoppen uit zijn doel had geranseld, het lot bezegelen en daarmee zijn team naar de finale schieten. En zo geschiedde. De finale werd een vriendelijk Oost Gelres onderonsje tussen ‘aartsrivalen’ Grol en Longa.
De rivaliteit is er nog steeds, maar de onderlinge vriendschappen en wederzijds respect voor elkaar zijn inmiddels op C-jeugd niveau vele malen groter. Mooi om te zien hoe de oranjewitten en blauwwitten zowel voor, tijdens als na de wedstrijd met elkaar omgingen. De jongens gaan immers met elkaar naar school. Grol was heer en meester en door doelpunten van Hidde Bosch en Pim Westervoorde mocht Longa blij zijn dat het slechts bij 2-0 bleef. Aanvoerder Tim Penterman mocht na afloop de grote wisselbokaal en een beker voor de Grol-prijzenkast in ontvangst nemen.