Bayer Leverkusen wint het 23e Internationale Marveld Toernooi

04-06-2012

De Duitse ploeg Bayer Leverkusen had al eens eerder deelgenomen aan het prestigieuze toernooi. Na een aantal jaren kwamen ze terug om het weekend met de toernooiwinst af te sluiten. In de finale namen ze het op tegen Manchester United. De tweede plaats is het record voor de Engelse club die al voor de 10e keer naar Groenlo kwam.

Het Marveldtoernooi heeft zich in 2012 verbonden aan het goede doel Kika. Op diverse manieren is er het afgelopen weekend hiervoor geld ingezameld. Tijdens de prijsuitreiking kon mevrouw Dirrie Bottinga namens KiKa een cheque in ontvangst nemen ter waarde van € 2.000,-. Het bedrag bestaat uit een donatie van het Marveldtoernooi, een donatie van Pfeifer Heavy Machinery, verkoop van beertjes en een inzamelingsactie bij zustervereniging Grolse Boys.

De Fairplayprijs voor het meest sportieve team, het gedrag binnen maar zeker ook buiten de wedstrijden werd door Hoofd Arbitragezaken Peter van Dongen uitgereikt aan FC Twente.

Ieder jaar worden twee deelnemers van het SV Grol team extra in het zonnetje gezet. Dit jaar reikte voorzitter Hans Scheinck de aanmoedigingsprijs uit aan Laura Nijland. Niet omdat ze het eerste meisje is op het toernooi maar op basis van haar prestaties in het veld waarbij ze door haar verdedigende kwaliteiten menig tegenstander een erg moeilijke wedstrijd bezorgde.
Tot "Meest waardevolle speler van s.v. Grol" werd Jur Pasman uitgeroepen. Jur wist zich ondanks het hoge niveau van de tegenstanders uitstekend staande te houden.

De beste keeper van het toernooi werd Dean Henderson van Manchester United. De topscoorder was de Afrikaan Charles Boateng van FA Ghana en de prijs voor de beste speler van het toernooi ging naar Abdelhak Nouri. De jury roemde hem onder andere om zijn complete spel, goede loopvermogen en technische vaardigheid. Hij is een prima aanvoerder.

Dit jaar was het wedstrijdschema van het toernooi iets aangepast vergeleken met voorgaande jaren. Op de vrijdag werden er al 12 en op de zaterdag 18 wedstrijden gespeeld. Hiermee was op de zaterdagavond al bekend wat de eindstanden in de poules waren en begon de zondag direct met spannende kruisfinales, niet alleen voor de hoogste posities maar voor alle deelnemers.

De Nederlandse teams PSV en Feyenoord die beiden al jaren op het Marveldtoernooi present zijn speelden de troostfinale. PSV won deze met 2-1 en liet hiermee de club uit Rotterdam achter zich.

Voor het eerst nam een overzeese ploeg deel aan het Marveldtoernooi. National team USA under 15 had in de poule evenveel punten als Ajax en in de laatste wedstrijd kwamen ze elkaar weer tegen. Penalty's moesten uitmaken dat USA zich nestelde op de 5e plek, net voor marveld-routinier Ajax.
Tweede nieuwkomer Olympique Marseille haalde de 7e plaats na een 4-2 overwinning op Liverpool dat vorig jaar in Groenlo debuteerde.

Titelverdediger Madrid belandde dit jaar op de 10e positie nadat zij in hun poule vier van de zes wedstrijden verloren. In de laatste wedstrijd kwamen ze poulegenoot FC Twente weer tegen en net als op de vrijdag wonnen de "Tukkers" dit met 1-0. Ondanks dat Grol de laatste wedstrijd verloor van FA Ghana met een nipte 0-1 haalden zij toch de 11e plaats in het toernooi. FA Ghana speelde buiten mededinging mee nadat bekend werd dat er spelers waren opgesteld van het geboortejaar 1996 waar dit maximaal 1997 mag zijn.

Het weer was het afgelopen weekend zeer wisselend, van fris op de vrijdag tot behaaglijk warm op de zaterdag en "kerstmiskoud" op de zondag. Het publiek trok zich er niets van aan en kwam op alle drie de dagen in grote getale naar het sportpark in Groenlo. De organisatie kijkt terug op een geslaagd weekend.

Voor nog veel meer verslagen en foto's ga naar www.marveld.info