Jaarverslag sv Grol 2004 - 2005

06-10-2005

GROENLO – Het gegeven dat de sportvereniging ‘Grol’ een in alle opzichten goed seizoen 2004-2005 achter de rug heeft, het positieve verwachtingspatroon dat er van bestuurszijde is ten aanzien van het nieuwe seizoen 2005-2006, alsmede ten aanzien van de verdere toekomst, zeven trouwe leden die werden onderscheiden met de gouden ‘Grol’speld vanwege hun 50-jarig lidmaatschap en last but not least de gouden waarderingsspeld, die de Koninklijke Nederlandse Voetbalbond toekende aan voorzitter Theo Huijskes, waren de belangrijkste wapenfeiten van een drukbezochte algemene ledenvergadering, die in het sportcafé op het sportpark ‘Den Elshof’ werd gehouden.

Het is alom bekend dat de s.v. Grol de zaakjes organisatorisch goed voor elkaar heeft en dit niet alleen wat betreft de totale structuur van de club, maar dit ook wat betreft de verschillende besturen, de vele commissies, diensten en werkgroepen. Dit kwam andermaal duidelijk uit de verf bij de behandeling van de verschillende agendapunten. Met name het jaarverslag, dat in zijn geheel werd voorgelezen door secretaris Tonnie Zieverink, gaf nog weer eens duidelijk weer dat de s.v. Grol langzamerhand kan worden vergeleken met een gerenommeerd bedrijf, waarbij het niet mag ontbreken aan goede gekwalificeerde leiding. Doorlichting van de door het bestuur vastgestelde speerpunten gaf ondermeer aan dat het reeds in 1997 opgestelde beleids- c.q. verenigingsplan in zijn geheel is geactualiseerd en dat er thans voor de belangstellende leden een digitale versie beschikbaar is, die uit meer dan honderd pagina’s bestaat. Uit het jaarverslag bleek verder dat het Grolbestuur niet blij is met het gegeven dat men de laatste tijd weinig of niets meer hoort van de gemeente Groenlo-Lichtenvoorde, straks Oost Gelre. Reeds in het seizoen 2003-2004 heeft de gemeente namelijk opdracht gegeven aan het externe adviesbureau SemadAdvies om een uitgebreid onderzoek in te stellen naar de periodieke onderhouds- en investeringsactiviteiten van de beide Groenlose voetbalverenigingen op de lange termijn. Het uitgebrachte rapport is al meer dan een jaar geleden door het Grolbestuur bestudeerd en van commentaar voorzien. Bovendien heeft het Grolbestuur een in eigen beheer opgesteld onderhouds- en investeringsplan voor de lange termijn opgesteld en bij de gemeente aangereikt. Gerekend wordt nu op een snelle reactie. Want als belangrijke wensen werd nog eens gewezen op de realisatie van een kunstgrasveld, de renovatie van de kleedkamers 1 en 2 onder de tribune, de bouw van een loods voor de vrijwilligersgroep en de wagenbouwgroep, de noodzakelijke renovatie van het hoofdveld en de verwezenlijking van de bewegwijzering in en buiten Groenlo. Dankzij een gehouden wervingsactie is het aantal leden van de Groenlose voetbalclub gestegen van 1096 naar 1164. In het seizoen 2005-2006 hoopt het Grolbestuur het 1200e lid te kunnen begroeten.

Uit het financiële jaarverslag van penningmeester Hans van Halm bleek dat het seizoen 2004-2005 kon worden afgesloten met een klein batig saldo. De resultatenrekening gaf aan dat het bestuur in één seizoen 192.000 Euro heeft uitgegeven, waarbij de posten huisvestingskosten met 46.000 Euro, accommodatiekosten met 45.000 Euro en wedstrijdkosten met 37.000 Euro het meest in het oog vallen. Met een totaalbedrag van 193.700 Euro kon penningmeester Van Halm de ledenvergadering tevens een sluitende begroting aanbieden voor het seizoen 2005-2006. Bij de bestuursverkiezing werden de volgens het reglement aftredende leden, te weten penningmeester Hans van Halm en bestuurslid algemeen beheer Stan Raben, voor een nieuwe periode van drie jaar herkozen. Bij de lange lijst van mededelingen werd ondermeer melding gemaakt van het gegeven dat het Grolbestuur in de persoon van Jos Porskamp per direct een technisch coördinator heeft aangesteld ten behoeve van de jeugdafdeling. Het jeugdbestuur van de s.v. Grol heeft in samenwerking met de Commissie Opleiding en Vorming besloten om voor de verdere ontwikkeling van de voetbaltechniek, alsmede voor de noodzakelijke vooruitgang van de fysieke gesteldheid van de jeugdspelers de zogenaamde Wiel Coerver-methode te introduceren. Bij de uitvoering van zijn werkzaamheden zal de nieuwe technisch jeugdcoördinator worden geassisteerd door ondermeer vrijwilliger Nico Verrips, die een soortgelijke functie gedurende vier jaar uitoefende bij een hoofdklasser in het amateurvoetbal. Bovendien werd er melding gemaakt van het feit dat de vereniging op zeer korte termijn beschikt over een nieuwe geluidsinstallatie op het sportpark ‘Den Elshof’. Ook het gegeven dat het clubblad bezig is aan haar 25e jaargang en dat hieraan op gepaste wijze de nodige aandacht zal worden besteed, bleef niet onvermeld. Veel waardering was er verder voor de diverse communicatiekanalen binnen de club, waaronder de veel geraadpleegde website, alsmede de vele vormen van sponsoring en het in dat verband nog steeds toenemende aantal reclameborden op het sportpark ‘Den Elshof’.

Aan het eind van de algemene ledenvergadering werd een zevental leden van de s.v. Grol gehuldigd vanwege hun 50-jarig lidmaatschap. Vanaf de start in 1993 bij de viering van het 75-jarig bestaan van de s.v. Grol hadden reeds 35 personen de gouden ‘Grol’speld ontvangen. Dit jaar waren het maar liefst zeven leden, die deze bijzondere onderscheiding mochten ontvangen, te weten Cor Migchielsen, Willie Porskamp, Bennie Rave, Tonnie Rave, Bennie Roerdink, Jan Theissen en Theo Huijskes. Voorzitter Theo Huijskes had voor een ieder een persoonlijk toespraakje in petto, alvorens de jubilarissen de gouden ‘Grol’speld kregen uitgereikt, gepaard gaande met een attentie en een bos bloemen. Vervolgens vroeg vice-voorzitter Ben Bomers speciale aandacht voor jubilaris Theo Huijskes. Hij is zoals gezegd één van de zeven leden, die dit jaar 50 jaar lid is van de s.v. Grol, maar daarnaast is hij ook al 30 jaar bestuurslid en 20 jaar voorzitter. Sinds 1975 maakt hij dus deel uit van het hoofdbestuur, eerst 10 jaar als vice-voorzitter en daarna 20 jaar als voorzitter. ‘Een periode, waarin er zeer veel is gebeurd en waarin de club van 780 leden naar bijna 1200 leden is gegroeid’, aldus Bomers. ‘Tevens een periode met veel hoogte-, maar ook veel dieptepunten. Wij hebben het hier derhalve over een verenigingsman met een enorme staat van dienst. Hij is lid sinds 1 januari 1955 en vanaf dat moment is de voetbalvereniging Grol en de blauw-witte kleur niet meer uit zijn hart geweest. De s.v. Grol is dan ook zijn grote trots. In de afgelopen 50 jaar heeft hij zich op zeer veel terreinen voor de club verdienstelijk gemaakt. En dat op een manier, waar je u tegen moet zeggen. Voor al de door hem binnen de vereniging beklede functies is hij al diverse keren onderscheiden. Zo werd Huijskes in 1993 bij het 75-jarig jubileum van ‘zijn’ club benoemd tot Erelid. Verder beleefde de Grolvoorzitter in het jaar 2000 een absoluut hoogtepunt toen hij tot sportvrijwilliger van het jaar in de provincie Gelderland werd uitgeroepen en daarvoor in het Gelredome in Arnhem werd onderscheiden door de commissaris van de koningin, de heer Jan Kamminga.’

Net als de overige zes jubilarissen ontving ook Theo Huijskes de gouden ‘Grol’speld. Maar daarmee was de koek nog niet op. Voor velen en in het bijzonder voor Theo zelf vroeg vervolgens geheel onverwacht de heer Johan Dollekamp, vice-voorzitter van de KNVB, district Oost het woord.  Namens de KNVB richtte hij veel lovende woorden richting voorzitter Theo Huijskes en zijn vrouw Ria. Voor al zijn verdiensten voor de s.v. Grol werd Huijskes vervolgens onderscheiden met de ‘Gouden’ K.N.V.B.-waarderingsspeld, de hoogste onderscheiding binnen de Koninklijke Nederlandse Voetbalbond. Een waardig slot van een prima verlopen algemene jaarvergadering.