Grol sleept punt uit het vuur tegen Dieze West

02-09-2012

Op zondag 2 september heeft s.v. Grol op de eerste competitiedag haar eerste punt binnengehaald in de 2e klass J. In een pittige wedstrijd tegen Dieze West uit Zwolle werd het na een ruststand van 0 – 0 uiteindelijk 1 – 1.

Het team van trainer Jos Heutinck ging voortvarend van start. Er waren goede kansen voor Lennard Walterbos en Michel Kamphuis. Daar tegenover stond een vrije trap van spits Lodewijk de Vries van Dieze West die knap gepareerd werd door Max de Vries. Het was ook gelijk duidelijk dat promovendus Dieze West naar Groenlo was gekomen met een pittige wedstrijdinstelling. Gedurende de gehele wedstrijd waren er zeer veel overtredingen en na een kwartier spelen moest aanvoerder Lennard Walterbos het veld verlaten door een blessure aan de knie na een overtreding van Dieze West. Hij werd vervangen door Doné Emaus, die een moeilijke wedstrijd speelde. Dit leidde een rommelige fase in van de s.v. Grol en men mocht van geluk spreken dat men geen penalty tegen kreeg nadat de snelle rechtsbuiten van Dieze West Wahid Shimeri over de knieën van Michel Kamphuis ging. Even later voorkwam Max de Vries een achterstand nadat de wederom gevaarlijke spits Lodewijk de Vries de bal zo maar in de voeten kreeg geschoven door een Grol-speler. Later in de wedstrijd zou Max nog eens drie keer een 100% kans voor Dieze West onschadelijk maken en liet zien bij De Graafschap een zeer goede ontwikkeling te hebben door gemaakt. Dieze West speelde fel, liet zien over individuele klasse te beschikken en was naarmate de eerste helft vorderde duidelijk de baas op het middenveld. Lodewijk de Vries kreeg vlak voor rust nog twee goede kansen, maar Max en de paal redden Grol.

Na rust werd Bart Porskamp er in gebracht voor Doné Emaus en ging Sander Nijhoff op het middenveld spelen. Hierdoor kwam Grol langzaam aan weer in de wedstrijd en dit leidde tot een goede kans voor Christian Pillen die de bal richting de bovenhoek schoot. De sterk keepende Danny van der Vegt had hier echter geen moeite mee. Dit goede spel duurde echter niet lang, omdat Thomas Porskamp na een uur spelen zijn tweede gele kaart ontving van scheidsrechter Kok voor een onnodige overtreding en het veld moest verlaten. De organisatie in de Groldefensie was even verdwenen en Dani Lohman wist de bal simpel in te tikken na een voorzet van rechtsbuiten Wahid Shimeri die veel te veel ruimte kreeg. Ook de tweede helft werd gekenmerkt door veel blessurebehandelingen van Grol-spelers. Dieze West dacht dat men er al was en liet af en toe gallery-play zien met hakjes, balletjes achter het standbeen langs en korte combinaties. Ondanks dat men nog niet goed voetbalt als een team lijkt Dieze een serieuze kandidaat te zijn voor de top in de 2e klasse J. Grol legde zich echter niet bij de nederlaag neer en toonde veerkracht. Een groot verschil met het vorige seizoen en veelbelovend voor de rest van de competitie. Na een tactische omzetting door trainer Jos Heutinck waarbij Mathijs Warnar er werd in gebracht en laatste man Bjorn Koldewey in de spits werd gepositioneerd ging Grol meer naar voren voetballen. Tien minuten voor tijd kreeg men loon naar werken. Een strakke vrije trap van Wouter Pillen ging via een verdediger van Dieze West het doel in. Dat Dieze West van slag was bleek wel toen even later de nr. 7 Nejim el Atiaoui wegens praten zijn tweede gele kaart ontving en het veld moest verlaten. Het spel werd grimmig en aanvaller Bart Porskamp kreeg bij een corner een knietje in de rug van de keeper van Dieze. Grol ging nog bijna met de winst aan de haal, een drop-kick van Sander Nijhoff van ca 25 meter belandde echter op de buitenkant paal. In de laatste vijf minuten werd Dieze ook nog zeer gevaarlijk en wist de Grol-defensie uit te spelen tot in de 16 meter. Max was echter op tijd paraat om het verdiende punt veilig te stellen.

Het was voor de toeschouwers een zeer aantrekkelijke wedstrijd om te kijken. Er gebeurde van alles. Grol 1 toonde andermaal aan met een goede ontwikkeling bezig te zijn. De komende week kan het verder aan de slag om zich voor te bereiden op de volgende competitiewedstrijd uit tegen SDC ’12 uit Denekamp. Aanvang 14.00 uur.

Wedstrijdinformatie:

Datum: 2 september 2012
Speelronde: 1
Wedstrijd: Grol 1 – Dieze West 1

Scheidsrechter:

dhr. J. Kok uit Ulft
Eindstand: 1-1

Ruststand:

Scoreverloop:
55e min. 0-1 Dani Lohman
80e min. 1-1 Wouter Pillen
Gele kaarten: Dieze West: 4 gele kaarten, waarvan 2 voor Nejim el Atiaoui
S.v. Grol: 3 gele kaaren, waarvan 2 voor Thomas Porskamp en 1 voor Bram Rhebergen
Opstelling Grol:
doel: Max de Vries
achter: Thomas Porskamp, Tim Peters, Bjorn Koldeweij, Michel Kamphuis
midden: Christian Pillen, Wouter Pillen, Lennard Walterbos (15e min. Doné Emaus; 46e min. Bart Porskamp)
voor: Mart Zieverink (75e min. Mathijs Warnar), Sander Nijhoff, Bram Rhebergen
Sponsor wedstrijdbal: V.S.V.G. Vrienden van de s.v. Grol
Bijzonderheden: Wedstrijd begint 30 minuten later omdat Dieze West geen geschikte reserveshirts bij zich heeft. Dieze West speelt in de witte reserveshirts van de s.v. Grol.

Uitslagen 2e klasse J

De Zweef 1 - Tubantia 1  1 - 2