Grol 1 - Luctor et Emergo 1 3 - 1

17-09-2012

Grol 1 trotse koploper na knappe overwinning

Het is genieten geblazen. Spelers, wisselspelers, trainer en begeleidingsteam vallen elkaar in de armen na het allesbeslissende doelpunt van invaller Doné Emaus in de 93e minuut. De interactie tussen elk individu binnen de selectie van het vlaggenschip van sv Grol bezorgt uw verslaggever kippenvel. Een mooi plaatje. En de intens gewenste 3 punten zijn over de streep getrokken. Daar zag het er 3 minuten eerder echter nog lang niet naar uit toen de 1-1 nog op het scorebord stond. Tot de laatste speelminuut binnen de reguliere 90 minuten kon het nog alle kanten op, tot Wouter Pillen in de 91e minuut uit een vrije trap even buiten de ‘16-meter’ raak schoot, en even daarna Doné Emaus van dichtbij raak kopte en aan alle onzekerheid een eind maakte.

Trainer Jos Heutinck is na afloop enorm opgelucht, en bijzonder tevreden over de geleverde teamprestatie en het resultaat. “Ik ben enorm blij voor de jongens. Het kon vlak voor tijd nog alle kanten op, maar gelukkig kantelt de wedstrijd in ons voordeel, maar ze hebben er hard voor gewerkt. Er is passie, strijd, beleving, teamgeest. Er staat echt een team. Toch knap met al die mutaties. Deze jongens zijn enorm gretig, zijn makkelijk trainbaar en coachbaar. Dat is erg prettig werken. Het gaat steeds beter, maar er zit nog veel meer rek in. Ook de wissels vielen allen goed in. Je mag nooit tevreden zijn. We zijn er nog lang niet.” De Zieuwentse trainer, die een zeer bewogen week achter de rug heeft in de privésfeer en dit vooraf met zijn team deelde, en Grol passen elkaar als een maatkostuum en er lijkt nog veel meer moois in het verschiet. De hoofdtrainer werkt met hart en ziel voor ‘zijn jongens,’ en andersom lijkt dit ook het geval. Ook teammanager Michel Hoffman geeft hoog op van zijn ‘baas’, vertelt hij al kijkende naar de warming up, voorafgaande aan het potje tussen beide tot op dan nog ongeslagen teams. “Jos is een geweldige trainer. En zo bezeten,” aldus Hoffman, die toch recht van spreken heeft met zoveel ervaring in zijn bagage.

Positieve lijn doortrekken

Voorafgaande aan de wedstrijd geeft Heutinck aan te hopen dat de positieve lijn die ingezet is doorgetrokken kan worden, het publiek iets te kunnen bieden en uiteindelijk 3 punten in Groenlo te houden. Vanaf het eerste fluitsignaal straalt de spelvreugde en de gretigheid er bij Grol vanaf. Wouter Pillen en Mathijs Warnar staan al een meter op de helft van de tegenstander voor de bal de eerste omwenteling heeft gemaakt. Het tempo van de wedstrijd ligt direct al hoog en als er tijdens de wedstrijd een versnelling lager lijkt te worden gespeeld is het Jos Heutinck die zijn manschappen sommeert het tempo hoog te houden. De wedstrijd verplaatst zich soms in een razendsnel tempo van links naar rechts, bij Grol vaak voortkomend uit prachtige passes van Bjorn Koldeweij en crosspasses van Michel Kamphuis, of vanuit lekker lopende combinaties van achteruit. De achterhoede staat als een huis, in een mix van ervaring (Bjorn Koldeweij) en jong talent (Tim Peters, Thomas Porskamp) en linksback Michel Kamphuis lijkt over ijzeren longen te beschikken. Verdedigen alsof zijn leven er vanaf hangt. In zijn slidings zit al de volgende actie. En ook nog eens vol gas gaan langs de zijlijn. Als een jonge hond moet hij nog wel eens afgeremd worden door zijn trainer. Het tekent de gretigheid.

Grol dringt aan op een vroege openingsscore en slaagt daar in door een snelle aanval die begint bij Robin Schuurmans die een aanval van Luctor et Emergo onschadelijk maakt, de bal vooruitspeelt die uiteindelijk bij Christian Pillen terecht komt, die uithaalt en de bal in de rechter benedenhoek krult. Daarna blijft Grol aandringen maar kan de score niet uitbouwen. Het levert geen opgelegde kansen op, maar wel mogelijkheden. De blauwwitten spelen echter de gehele wedstrijd zeer geconcentreerd en geven op hun beurt ook niet veel weg, al komen er ook kansen voor de Tukkers. Max de Vries staat echter uitstekend te keepen. Met enkele katachtige reacties houdt hij het doel schoon. Net na rust is hij echter kansloos op een schot van Sten Middelkamp die van dichtbij vrij uit kan halen. Het spel gaat vervolgens over en weer en even lijkt het dat Luctor het ene puntje wel welletjes vindt, al zijn het de uitsupporters die hun favorieten sommeren door te drukken. Het komt er niet van en Grol blijft zelf gaan voor de volle buit, zonder de achterste linies te verwaarlozen. De gehele wedstrijd wordt er zeer geconcentreerd gespeeld en maakt er iemand een foutje, dan wordt dit door de speler zelf hersteld of door een teamspeler. Er wordt hard gewerkt voor elkaar.

Alles lijkt te kloppen in dit team. Het team, inclusief wisselspelers, heeft nog legio mogelijkheden door te groeien. Het is een lust voor het oog dit collectief aan het werk te zien. Nog niet wezen kijken? Dan wordt het tijd. Dit team heeft veel in huis, en verdient daarnaast alle steun van de trouwe Grolaanhang.

Zondag 23 september speelt Grol een uitwedstrijd tegen KOSC in Ootmarsum. Aanvang 14.00 uur.

Wedstrijdinformatie

Speelronde: 3
Scheidsrechter: dhr. Mike Molenmaker uit Arnhem
Eindstand: 3-1
Ruststand: 1-0
Scoreverloop:

1-0 Christian Pillen
1-1 Sten Middelkamp
2-1 Wouter Pillen
3-1 Done Emaus

Opstelling Grol: 1.Max de Vries, 2.Thomas Porskamp, 3.Tim Peters, 4.Bjorn Koldeweij, 5.Michel Kamphuis, 6.Robin Schuurmans (18.Bram Huls), 7.Mathijs Warnar (19.Bart Porskamp), 8.Wouter Pillen, 9.Sander Nijhoff (aanvoerder), 10.Christian Pillen,11.Bram Rhebergen (14.Doné Emaus).
Pupillen van de week: Kaj Riteco en Teun Hagens (beiden Grol F1)
Wedstrijdbal: Aangeboden door Snackbar Floor
Bijzonderheden: Op dezelfde middag vond er een bijeenkomst plaats op het sportpark van de Business Club s.v. Grol met o.a. het bekijken van de wedstrijd van Grol.

Uitslagen 2e klasse J

PH – Dieze West 3-2