Grol 1 wint met 3 - 1 van WVC 1

24-03-2013

Grol blijft met zege in derby op koers

De derby tussen Grol en WVC vond op de eerste lentezondag plaats onder bijna Siberische omstandigheden. Normaliter alle reden om de ontmoeting af te gelasten, maar gelet op het so wie so al erg warrig verloop van de competitie in dit kalenderjaar was verder uitstel geen optie. De gasten uit Winterswijk, waartegen Grol in oktober j.l. de eerste periodetitel wist te behalen, verkeren op dit moment in een fase die zij zichzelf waarschijnlijk anders voorgesteld hadden. Met vooraf een achtste plaats op de ranglijst voldoet het team van de honderdjarige club voorlopig niet aan de reëel geopperde verwachtingen. Men wil vanzelfsprekend dolgraag het laatste seizoen, voordat de club opgaat in FC Winterswijk, afsluiten met een klinkend resultaat. Grol daarentegen presteert in het eerste seizoen onder trainer Jos Heutinck boven verwachting en kan het vizier op de top van de ranglijst blijven richten.

Ook in dit treffen, in de wetenschap dat Grol tijdens de Fancy Fair van de VSVG nimmer het onderspit delfde, brak Grol niet met deze traditie. Hoewel, reeds in de eerste minuut kwam men van een koude kermis thuis en leek men achter de feiten aan te lopen. Bij de eerste de beste diepe bal tastte men volledig mis en na een misplaatste terugspeelbal van Lennard Walterbos stelde de laatste Ösby Genc in staat zijn ploeg eenvoudig op voorsprong te zetten. De gasten waren mede door de snelle voorsprong feller en dikwijls meester in de persoonlijke duels.

Foto's: streekgids.nl

Aanvankelijk maakte de Grol verdediging een aangeslagen indruk, maar men wist zich tijdig te herpakken en de bakens te verzetten. In de 13e minuut werden de blauwwitten beloond voor de wijze waarop men met de vroege tegenslag om wist te gaan. Op aangeven van Sander Nijhoff rondde Christian Pillen een snelle aanval af en tekende de gelijkmaker aan, 1-1. Deze treffer gaf de ploeg het zelfvertrouwen terug en er ontstond veel druk op het doel van keeper Danny Vergeer. In een tijdsbestek van enkele minuten werd zijn honk gevaarlijk bestookt door de Grol voorwaartsen. Een inzet van Sil Brockötter kon de WVC goalie ternauwernood met zijn vingertoppen pareren. Tussendoor mistte overigens een fraaie kopstoot van Timothy Gernaat ternauwernood het doel.

Grol nam meer en meer het initiatief in de wedstrijd. Op een voorzet van de snelle Sil Brockötter joeg Bram Rhebergen de bal nog in het zijnet. Een minuut later, in de 33e minuut, herstelde Lennard Walterbos zijn fout uit de beginfase en rondde met buitenkant voet een voorzet van Sander Nijhoff schitterend af, 2-1. Grol had in die fase het initiatief en overwicht op het veld. Het wachten was op een uitbouw van de score waarvoor het zich de mogelijkheden creëerde, maar vooralsnog niet benutte.

Na de thee liep het ogenschijnlijk voetballend minder, de gasten drongen energiek aan om de opgelopen schade te repareren. Daarvoor nam men meer risico, door achterin een op een te gaan spelen en zo meer mankracht naar de frontlinie te brengen. In de 69e min. had deze taktiek bijna succes, echter keeper Max de Vries wist ten kostte van een hoekschop een inzet van Ralph van der Burg uit zijn doel te ranselen. Uit de voortvloeiende hoekschop wist de Grol goalie andermaal in een reflex de bal over te tikken.

Doordat de Grolelf zichzelf in de eerste vijfenveertig minuten niet had beloond met een bevrijdende derde treffer, hield de wedstrijd de kleumende toeschouwers in spanning en vergaten zij hierdoor wellicht de snijdende kou. Vijf minuten voor het verstrijken van het officiële einde van de speeltijd trachtte de opgekomen Tim Peters met een afstandschot tevergeefs de veruitgelopen keeper Vergeer te verrassen. Maar de definitieve genadeklap mistte zijn schot het doel. Deze viel in de blessuretijd door een rebound van Sil Brockötter, nadat eerst Mart Zieverink de bal met een snoeihard schot op de paal had geschoten. De eindstand 3-1 op het scorebord bevestigde dat een thuiswedstrijd tijdens de Fancy Fair van de VSVG vooralsnog een succesvol resultaat laat zien.

Enkele beelden van de wedstrijd zijn terug te zien via de website van SMOOVZ: videobeelden sv Grol op SMOOVZ

a.s. Zaterdag, Paaszaterdag, speelt Grol om 17.00 uur de uitwedstrijd tegen Dieze West in Zwolle. Ook hier is het support van het trouwe Grollegioen een welkome ondersteuning. Evenals op Paasmaandag in de thuiswedstrijd op Sportpark Den Elshof tegen KOSC uit Ootmarsum.

Wedstrijdinformatie

Speelronde:

Wedstrijd:

s.v. Grol 1 - WVC 1

Scheidsrechter:

B.D. Megchelenbrink uit Nijmegen

Eindstand:

Ruststand:

2 - 1

Scoreverloop:

1e min. 0 - 1 Ösby Genc
13e min. 1 - 1 Christian Pillen
33e min. 1 - 2 Lennard Walterbos
93e min. 1 - 3 Sil Brockötter

Opstelling Grol:

doel: Max de Vries
achter: Thomas Porskamp, Tim Peters, Michel Kamphuis, Wouter Pillen,
midden: Lennard Walterbos, Donè Emaus (75e min. Bjorn Koldeweij), Christian Pillen,
voor: Bram Rhebergen (78e min, Mart Zieverink), Sil Brockötter, Sander Nijhoff, (88e min. Bart Porskamp).

Sponsor Wedstrijdbal:

Kramer en Molenveld Hoveniersbedrijf Groenlo