Grol buit man meer situatie onvoldoende uit.

07-11-2005

Je zult het maar treffen, twee maal te weinig doel treffen om doeltreffend te zijn in het doel wat je jezelf gesteld hebt. De eerste periodetitel ging hiermee aan de neus voorbij van het vlaggenschip van de sv Grol. Niemand die zich hier ogenschijnlijk druk om maakt, na een periode die zo’n onverwachte valse start kende. Veel meer gewicht legt de fraaie gedeelde eerste plek op de ranglijst in de schaal, aan de zijde van aartsrivaal WVC. Tot aan de winterstop, het laatste duel in dit kalenderjaar is op 18 dec.a.s., kunnen spelers en begeleiders zich gaan focussen op hun voorgenomen doelstelling, om met het spelletje binnen de lijnen tot een succesvol en mooi seizoen te komen.

De verwachtingen voor dit duel waren bij de gastheren redelijk hoog gespannen. De thuisclub kende na de eclatante zege tegen Longa’30 geen aanspreekbaar succes meer. Tegen Grol moest het maar weer eens gebeuren, getuige de prachtige entourage die de supportersvereniging Neede-Noord buiten de lijnen aanbracht. Grol is dikwijls het team dat bij de tegenstander een brok inspiratie en beleving los maakt. Zo ook in dit onderlinge treffen met sc Neede. Onder het genot van een aangename herfstzon nam Grol het initiatief. De defensie van de gastheren moest gelijk diep in de buidel tastten. Arbiter Wossink moest al in de 2e min. vermanend optreden t.o.v. Bob Groenevelt, maar hij deed dit verbaal af.

In dezelfde minuut had Kevin de score al open kunnen breken op een voorzet van Tom Kaak, maar hij tikte de bal voor open doel naast.

Het begin van deze wedstrijd kenmerkte zich door aantrekkelijk voetbal aan weerszijden, Neede weliswaar met meer spelers achter de bal. Geen van beide teams verstopten zich.

In de 10e min. kreeg Björn Koldewey op een vrijwel identieke plaats als afgelopen zondag een vrije trap te nemen. De supporters die er nu ook weer eens recht voor gingen zitten, werden echter een herhaling van dat huzarenstukje onthouden. Toch zou het niet lang meer duren voor het openbreken van de wedstrijd. Een lange bal vanachter uit door Frank Oosterholt, bereikte Tom Kaak die vervolgens zijn man uitkapte en vrij voor keeper Jeroen Vergeer onhoudbaar bij de tweede paal binnen schoot, 0-1. Voor Sc Neede het sein om meer uit de schulp te kruipen en zich opportunisties en nadrukkelijker met het spel te bemoeien. Er ontspon zich een leuke partij in die fase, waarin o.a. Niek Hassink en Robert Hartemink met afstandschoten probeerden de gelijkmaker te realiseren. Naar tevens later in de ontmoeting zou blijken, waren de voorwaartsen van de haantjes niet erg op dreef. Het had er alle schijn van dat hun kruit tegen Longa’30 was verschoten.

Rond de 30e min. was Niek Hassink wel dicht bij succes, een attente Dennis wist echter bij de eerste paal met zijn voet de score te blokkeren. In de 39e min. ging Bob Groenevelt over de schreef door Kevin binnen de beruchte lijnen neer te leggen, hij kon onmiddellijk met rood vertrekken. Tom Kaak zag aansluitend zijn vrije trap, door de scheids buiten de 16 gelegd, tegen de lat uiteen spatten. Vlak voor de thee zag Collin Stokkers zijn schot in uitstekende positie naast de paal verdwijnen. Bij aanvang van de tweede helft speelde de thuisploeg achter met drie verdedigers op een lijn om een mannetje meer naar het midden te kunnen sturen. Het was echter Grol dat met de man meer situatie geen raad wist en dit onvoldoende uitbuitte.

Kansen deden zich wel voor, maar werden onvoldoende en te onrustig uitgespeeld om de definitieve genadeklap uit te delen. Teveel ging de ploeg van trainer Bos achteruit doordat de slag op het middenveld veelal door fysieke strijdwijze van de opponent verloren ging. Met het inbrengen van Jalal en Khalid, voor Jean Paul Papen en Sander Nijhoff, werd getracht meer druk op de uitgedunde verdediging te zetten, wat aanvankelijk ook wel lukte. Alleen de afwerking bij acties binnen en in de buurt van het strafschopgebied waren dikwijls te zelfzuchtig om voor serieus gevaar te zorgen. Aan de overzijde voor het doel van Dennis mistten Bram Hesselink en Nick Lammersen uitstekende kansen.

Tot ver in blessuretijd bleef het onrustig, met name voor het Groldoel. Uit een corner kopte Nick Lammersen buiten bereik van Dennis rakelings over. Voordat Niek Hassink met een daverend schot tot opluchting van de Grolaanhang net over mikte, had Kevin nog een riante mogelijkheid. Er werd echter door geen van beide partijen meer gescoord, waardoor Grol op basis van de tweede helft de moeizaam verdiende punten aan zijn totaal kon toevoegen.

a.s. Zondag staat Grol de ontmoeting thuis tegen Doetinchem te wachten, andermaal een stevige klus.

Speelronde: 9

Scheidsrechter: dhr. J Wossink uit Haaksbergen.

Eindstand: 1 – 0.

Ruststand: 1 – 0.

Scoreverloop: 16e min. 1-0, Tom Kaak.

Gele kaarten: 17e min. Rob Brendel, 25e min. Rene Saaltink (beide sc Neede).
Rode kaarten: 39e min. Bob Groenevelt (sc Neede).

Afwezig bij Grol: Jorrit Bomers en Juliën Harbers (geblesseerd).

Bijzonderheden: Eerste wedstrijd 2e periode. Trainer Gerard Bos weer volledig in functie.

Opstelling Grol 1:

Doel: Dennis Dibbets

Achter: Tom Groot Kormelink, Patrick Blanckenborg, Frank Oosterholt, Tom Klein Zeggelink (84e min.Jeroen van Dalen).

Midden: Wouter Scharenborg, Tom Kaak, Björn Koldewey.

Voor: Jean Paul Papen (68e min.Jalal Essbai), Kevin Stöteler, Sander Nijhof, (73e min.Khalid Chahboune).

Uitslagen afgelopen zondag:

Longa’30 - WVC` 1-1

Doetinchem - Bon Boys 3-1

sc Neede - sv Grol 0-1

Ulftse Boys - sc Eibergen 5-0

Gendringen - DVC’26 2-1

HC’03 – PAX 2-3

Programma zondag 13 november a.s.:

Bon Boys - Longa’30

sv Grol - Doetinchem