Grol wint onverwachts van Rheden

26-01-2014

v.v. Rheden - s.v. Grol 2 - 3

Het zag er eigenlijk niet meer naar uit, maar uiteindelijk nam Grol toch nog drie punten mee naar huis. Kreeg men vorige week tegen AWC twee punten te weinig. Deze week haalde men tegen en in Rheden twee, en misschien wel drie, punten meer dan waar men recht op had.

Grol begon met een zeer aantrekkelijke eerste helft tegen v.v. Rheden, oud-hoofdklasser en voormalig amateurkampioen van Nederland. Thomas Porskamp en Bram Rhebergen waren geblesseerd en Grol begon met Mart Willemsen en Johan Houben in de basis. De selectie was smal en Rick Arink en Roel Bruins uit de A1 waren er voor de eerste keer bij als wissel. Ze hoefden echter niet in te vallen.

Al in de tweede minuut kwam Grol bijna achter. Een schot van Roman van ‘t Veld leek via de handen van Max de Vries in het doel te belanden, maar Wouter Pillen kon ternauwernood de bal van de lijn halen. Een minuut later leek Lennard Walterbos Grol op voorsprong te zetten, maar dit doelpunt werd, ten onrechte, wegens buitenspel afgekeurd. De toon was gezet voor de eerste helft. Op een moeilijk bespeelbaar veld, toonde Grol inzet, en wisselde men goede aanvallen af met slordige passes. Met name de verdediging had het lastig tegen de beweeglijke en snelle spitsen van Rheden. Na een kwartier werd het dan toch 1 – 0 door fout uitverdedigen van Max de Vries en Michel Kamphuis, die beiden overigens een verdienstelijke wedstrijd speelden. Rick Smeenk strafte dit genadeloos af. Grol mocht van geluk spreken dat het hier bij bleef. Max de Vries pareerde stijlvol een hard schot van Mauro Slütter. Wessel Peelen, een van de gevaarlijkste spelers aan de kant van Rheden, schoot in vrije positie voorlangs. Ramon van ‘t veld ging alleen op Max af, maar ging hier te slordig mee om. Het werd zelfs nog bijna gelijk, Mart Zieverink kopte een hoge bal door over de uitlopende keeper van Rheden, maar deze bal ging net naast. Na een half uur spelen was het dan wel raak voor Grol. Een prachtige voorzet van rechts, door de zeer goed spelende Jelle Kornegoor, werd overtuigend ingekopt door Christian Pillen. Keeper Michiel Bos was kansloos: 1 – 1. Grol was op dat moment de gevaarlijkere ploeg, maar de beste kans was even later toch voor Rheden. Max de Vries tikte het schot van Leroy Neumann uit de kruising. Jelle Kornegoor sloot de zeer aantrekkelijke eerste helft af met een schot dat rakelings over ging. De ruststand was derhalve 1 – 1.

Vlak na rust leek de wedstrijd Grol te ontglippen. Rick Smeenk, die te veel ruimte kreeg van Tim Peters, schoot strak in de korte hoek langs Max de Vries: 2 – 1. De tweede helft was bij lange na niet zo aantrekkelijk als de eerste helft. Grol kwam er ook niet meer uit. De aanvallers van Rheden kregen veel ruimte en kwamen menigmaal gevaarlijk dicht bij het doel van Grol. En Grol kwam niet verder dan het geven van lange ballen. Het was een rommelige fase in de wedstrijd. Een overwinning leek daarom dan ook ver weg. De gevaarlijkste momenten waren voor Rheden. Maar zoals vaker in dit seizoen, en ook het vorige seizoen, wisten de manschappen van trainer Jos Heutinck, na een slechte fase, de draad toch weer op te pakken. Doné Emaus kwam er in voor Johan Houben en dit gaf Grol weer een impuls. Een kwartier voor tijd schoot Lennard Walterbos, de eerste de beste mogelijk voor Grol in de tweede helft, hard en laag in: 2 – 2. Een punt leek daarmee gewonnen, net als in de eerste wedstrijd tegen Rheden, dat destijds in een 4 – 4 eindigde. Maar Grol ging door. Een gevaarlijke voorzet van Jelle Kornegoor, Tim Peters die als verdediger meer druk naar voren ging zetten en een kopbal van Sander Nijhoff waren al wat waarschuwingen. En in de allerlaatste minuut werd dit beloond met wederom een strakke voorzet van Jelle Kornegoor, die door Sander Nijhoff op een fraaie wijze bij de eerste paal werd ingekopt: 2 – 3. De vreugde was dan ook groot. Drie zeer belangrijke punten, waarmee Grol stijgt naar een fraaie gedeelde 6e plaats op de ranglijst.

Zondag a.s. speelt men om 14.30 thuis tegen SC Bemmel dat in punten gelijk staat met Grol. Komt allen kijken. Aansluitend aan de wedstrijd wordt het deelnemersveld van het 25e Internationale Marveldtoernooi gepresenteerd

Wedstrijdinformatie

achter: Mart Willemsen, Michel Kamphuis, Wouter Pillen, Tim Peters,
midden: Sander Nijhoff, Lennard Walterbos, Christian Pillen,