Grol op felheid en fysiek spel afgetroefd

16-03-2014

v.v. Rigtersbleek - s.v. Grol  2 - 0

Op uitzondering na van o.a. Christian Pillen en de blessure van Kai Ordelmans, de laatste heeft nog wat tijd nodig om geheel wedstrijdfit te geraken, trad Grol vrijwel volledig aan op het kunstgras van sportpark Rigtersbleek tegen de thuisclub met de gelijkluidende naam. Deze traditionsverein, zoals onze oosterburen het altijd zo fraai kunnen benoemen en in het Enschedese ook na de vergane textielglorie nog altijd aangeduid wordt met “de Bleek”.

Een club die kan bogen op een roemrijk verleden in het betaalde voetbal en heeft afgelopen jaar tijdens het 100-jarig bestaan van de club het genoegen van de hoofdklasse mogen proeven. Na de degradatie geeft ook de huidige positie op de ranglijst de club niet bepaald een geruststellend gevoel en zal men alle zeilen bij moeten zetten om niet in een nacompetitie promotie/degradatie verzeild te raken. Grol daarentegen, ook na de jammerlijke punten aftrek behaald in de duels tegen het inmiddels failliete SC Glanerbrug, hinkt waarschijnlijk op twee gedachten. Enerzijds heeft de ploeg een redelijke afstand van de gevarenzone en kan men bij positieve ontwikkelingen ook nog een blik op de hogere regionen van de ranglijst werpen.

Grol begon fris en monter aan het uitduel in Enschede. Men nam direct het initiatief door de tegenstander min of meer vast te zetten op eigen helft. De combinaties liepen, vergeleken met de recente wedstrijd tegen het Duivense DVV, aanmerkelijk beter. De artificiële ondergrond stond ook beter spel toe. In een van de aanvankelijk vloeiende combinaties in de openingsfase leek een afstandschot van aanvoerder Lennard Walterbos doel te treffen, maar zijn inzet ging evenwel naast. Ook een voorzet van Johan Houben werd door Mart Zieverink net niet verzilverd. Uit een vrije trap na amper 20 minuten speeltijd, tikte Dylan Droste de bal op doel, maar wist de Grolgoalie nog niet te verrassen. Ook een misverstand in de Grol verdediging waarop direct Jurrie Stevens een dot van een mogelijkheid kreeg. Ook nu bleef de teller op nul omdat Max de Vries in eerste instantie redding bracht en de rebound aan de Enschedese aanvaller niet besteed was.

Naar alle waarschijnlijkheid voor de thuisploeg het sein om het over een andere boeg te gooien. Door een fikse portie felheid en fysieke inzet in het spel te brengen, kreeg de thuisploeg een overwicht in de wedstrijd die het gedurende het verdere verloop van de wedstrijd ook niet meer uit handen gaf. In het midden van de eerste helft werd de partij ontsiert door een fiks aantal overtredingen die tegen, zo niet over het randje gingen. Scheidsrechter Leushuis hield niettemin zijn kaarten op zak en probeerde met “shake hands” de wedstrijd onder controle te houden.

Grol vergat hierna te voetballen, verloor de slag op het middenveld. In de 33ste minuut rondde Babuloglu Burak een misverstand in de uitgespeelde verdediging af met een bekeken kopbal, 1-0. Vijf minuten voor de thee was aarzelend optreden wederom bijna fataal, maar keeper Max pareerde een inzet van de boomlange spits Bas Postma.

Gelijk na rust ging Rigtersbleek door met haar felheid in het spel, o.a. Jelle Kornegoor werd op bruuske wijze tegen het kunstgras gewerkt. Evenals bij andere onreglementaire acties van o.a. keeper Rene Remie, bleven de kaarten achterwege. Tot na een uur spelen kennelijk voor de te milde arbiter de maat vol was en om de partij niet te laten ontaarden in een ordinaire schoppartij, het eerste geel te voorschijn kwam. Grol kwam echter niet meer in de wedstrijd, door de vele overtredingen was het allengs uit haar ritme. Met verwoede pogingen werd nog getracht de stand om te buigen, hetgeen niet of nauwelijks baat had. In de ijver om dit te bereiken werd het verrast door een snelle counter, al of niet uit een buitenspel situatie, waaruit Dylan Drosten tien minuten voor tijd de 2-0 aantekende.

In de blessuretijd had Nick ten Cate nog meer zout in de wonden kunnen strooien, maar in riante positie faalde hij hopeloos. De thuisploeg trok op basis van felheid en fysieke inzet verdiend aan het langste eind. Jammer dat de uitvoering van deze elementen evenwel niet altijd een schoonheidsprijs verdienden.

a.s. Zondag wacht Grol een volgende kluif en wel thuis de ontmoeting met Babberich/Liemers dat eveneens zal knokken voor lijfsbehoud.

Wedstrijdinformatie

Speelronde:

Wedstrijd:

v.v. Rigtersbleek 1 - s.v. Grol 1

Scheidsrechter:

dhr. A. Leushuis uit Goor

Eindstand:

2 - 0

Ruststand:

1 - 0

Scoreverloop:

33e min. 1-0 Babuloglu Burak