Grol kijkt na eclatante zege verder dan klassebehoud

13-04-2014

s.v. Grol - Achilles '12  6 - 1

“Als we de laatste wedstrijden winnen kan het nog een mooi einde worden”

Of de missie geslaagd is, wordt trainer Jos Heutinck gevraagd na de 6-1 overwinning op Achilles ’12, waarmee Grol zich veilig speelt in de 1e klasse, waarin het dit jaar succesvol debuteert. “Missie 1 is geslaagd,” antwoordt Jos verrassend, waarbij een goed verstaander aan een half woord genoeg heeft. Op de logische vraag of er dan nog meer missies zijn begint hij te lachen, en verraadt zijn blik wat hij wil zeggen. Dan zegt hij het zelf. “Als we de laatste drie wedstrijden ook winnen kan het nog wel eens een mooi einde van de competitie worden. Ook de vierde plek kan nog bijzonder interessant zijn voor nacompetitie.” Menig Grolsupporter zal er nog niet eens aan gedacht hebben. Men is al blij met klassebehoud, en de overtuigende manier waarop dit gebeurd is. “Het is toch al prachtig dat je het er zo over mag hebben,” vult Jos wachtend op een instemmende knik aan. “Jazeker”!
Fantastisch wat Grol 1 dit jaar presteert. Het is zeker geen Grolse wind als Grol betitelt mag worden als een van de smaakmakers in deze eerste klasse. Begon de ploeg ietwat onwennig aan de competitie en werden niet altijd de resultaten behaald die gehoopt werden. Jos Heutinck vertelde ruim voor de winterstop al dat de ervaring die de eerste competitiehelft op zou worden gedaan de tweede competitiehelft zich uit zou laten betalen in punten. Hij kreeg gelijk.

Max de Vries blijft

Na afloop van de wedstrijd liggen de spelers relaxt voor de dugout met een flesje bier. Het komt ze toe. Een felicitatie is op zijn plaats. En wie weet wat er nog meer in dat Grolse vat zit. Veel goeds weten we al sinds 1615. Jos Heutinck is een tevreden man, tot op heden. Ook als hij vooruit kijkt naar het nieuwe seizoen al. “Dat doen we al een paar weken eigenlijk. Het is fijn om te kunnen vertellen dat de selectie het komende jaar in tact blijft. Ook Lennard Walterbos en Wouter Pillen die op belangstelling konden rekenen. En natuurlijk Max de Vries die vandaag de groep bekend zal maken dat ook hij blijft en niet voor Topklasser HSC ’21 uit Haaksbergen kiest, waar hij een aanbieding van had.” De hoofdtrainer bevestigde daarna zelf de aanstaande komst van Rob Temmink, middenvelder van HSC naar Grol. “Rob is een collega van Grolman Joost Frank. Rob maakte te weinig minuten, vond hij zelf, dus kon Joost hem interesseren voor Grol. Ik heb hem zelf niet aan het werk gezien maar me wel uitgebreid laten informeren over hem.” Max de Vries bevestigt de woorden van zijn trainer over zijn aanblijven. “Ik heb een goed gesprek gehad met HSC. Zij zagen het echt in me zitten, maar ik kies toch voor Grol, omdat ik zie dat er nog veel potentie is hier.” Een felicitatie waard voor Max, maar zeker ook voor Grol. De doelman is van onschatbare waarde voor het team.

Ook Jos Heutinck blijft, ook in geval hij niet toegelaten wordt tot de trainerscursus waarvoor hij ingeschreven staat. Een verplichting voor een trainer van een eerste klasser. “Op 30 april heb ik een gesprek met de KNVB en hoor ik daarna of ik toegelaten wordt. Het aanbod is immers groter dan het aantal plaatsen. Voordat ik mijn contract verlengde heeft Hans Scheinck hier al contact over gehad met de KNVB. Mocht ik niet toegelaten worden in verband met een te groot aanbod, krijg ik in ieder geval dispensatie. Dat staat vast.”

Wedstrijd

Oh ja er werd ook nog gevoetbald. Grol kwam sterk uit de startblokken met al snel de 1-0 door een kopbal van Mart Zieverink, van dichtbij, na een strakke voorzet van Jelle Kornegoor op rechts. Niets leek een makkelijke middag in de weg te staan tot Achilles een strafschop kreeg in de categorie ‘je kunt hem geven, je kunt door laten spelen’, na een ongelukkige handsbal van ‘een blauwe arm’. Grol was de rest van de eerste helft geen schim meer van wat het daarvoor was, ondanks de 2-1 door Jelle Kornegoor, met een strakke diagonale schuiver , en een kopbal van Mart Willemsen, wat een ruststand van 3-1 betekende.

Foto's: Gerard Houben Fotografie. Meer foto's op Facebook svgrol.

In de rust werd er niet gewisseld, behalve het schoeisel van de uitstekend leidende scheidsrechter Barret. De ‘man in black’ had nieuwe schoenen gekocht die hem toch niet lekker bleken te zitten. In allerijl werd ‘Schoenenreus’ Hans Scheinck ingeschakeld die even later met een jumbozak schoenen uit de bak ‘gevonden voorwerpen’ aan kwam zetten. De scheids had inmiddels al de schoenen aan van de elftalleider van Achilles aan. Schoenen die geen warming up meer nodig hadden! De Grolvoorzitter voorzag de Achillesleider op zijn beurt van Grolse ‘campingbalsjes’. Enkel lachende gezichten derhalve. Aan Grolzijde bleef dit zo het resterende deel van de zeer sportieve wedstrijd. Al snel scoorde Johan Houben 4-1, waarna Achilles de vlag streek en Grol door wederom doelpunten van de uitstekende Jelle Kornegoor en Mart Zieverink uit kon lopen naar 6-1. Een uitstekende teamprestatie, of zoals Bjorn Koldewey zijn voormalige teammakkers complimenteerde; “Hee guys, prachtige tweede helft.”

Dinsdag 15 april a.s. speelt Grol 1 tegen Pax 1 voor de Achterhoekcup. Aanvang 20.00 uur. Locatie: sportpark Dichteren van VIOD. De eerstvolgende competitiewedstrijd is op zondag 27 april uit tegen Silvolde.

Wedstrijdinformatie

Opstelling Grol:

doel: Max de Vries;
achter: Tim Peters, Wouter Pillen, Mart Willemsen en Michel Kamphuis;
midden: Sander Nijhoff (72. Kai Ordelmans), Lennard Walterbos en Christian Pillen;
voor: Jelle Kornegoor, Mart Zieverink (86. Thomas Porskamp) en Johan Houben (74. Mark Peters).

Afwezig: Bram Rhebergen (geblesseerd)
Bijzonderheden: De combinatie thuiswedstrijd Grol 1 en Fancy Fair van de VSVG, bleek wederom een gelukkige.

Uitslagen 1e klasse E

s.v. Grol - Achilles '12 6 - 1