Voetbalkraker eindigt in doelpuntrijke remise

27-04-2014

Bij aanvang van het huidige seizoen had de hoofdmacht van de s.v. Grol zich tot doel gesteld om zich als promovendus te handhaven in de 1e klasse, het hoogste niveau dat de club in haar inmiddels 96 jarig bestaan had bereikt. De enerverende slotfase van het vorige seizoen bracht menig Grolhart in verrukking, door met een periodetitel op zak een promotie te bewerkstelligen.

Ook aan het eind van dit lopende seizoen is de ploeg van trainer Jos Heutinck niet geheel kansloos om andermaal een succes van gelijke potentie te realiseren. Echter dan moesten wel hobbels van het kaliber Spcl. Silvolde overwonnen worden. En daar zag het in de wedstrijd lange tijd naar uit, dat het team in deze opzet zou slagen. In een enerverende duel waarin de voetballiefhebber een aantal doelpunten van hoge schoonheid kreeg voorgeschoteld. Treffers van beide zijden, gescoord uit sublieme en snelle acties om van te smullen.

Grol trachtte vanaf het beginsignaal de tegenstander op eigen helft vast te zetten, waarin het behoorlijk slaagde. De thuisclub probeerde met een aantal lichte overtredingen (lees intimidaties) het spel te ontregelen, maar kon niet verhinderen dat Lennard Walterbos in de 12e minuut met een fraaie treffer de score op sportpark Munsterman opende. Enkel minuten later kwam Grol bij een counter van de thuisclub goed weg toen Rick Bouwmeester, keeper Max de Vries lag al verslagen op het natte gras, voorlangs schoot. Vervolgens brak er een fase aan waarin met name Lennard Walterbos zijn uitstekende voetbalkwaliteiten etaleerde en zijn ploeg op sleeptouw nam. De thuisclub beperkte zich hoofdzakelijk tot de counter en de lange bal, maar stichtte met deze tactiek eigenlijk nauwelijks gevaar. Althans daar had het de schijn van, want met een niet al te hard afstandschot in de 41e minuut van Sander Kuiperij had keeper Max de Vries de nodige moeite. Geheel verrast liet hij de bal door zijn handen glippen, terwijl het leder tergend langzaam over de doellijn rolde. Niettemin kreeg Grol vlak voor rust loon naar werken en mocht Lennard Walterbos vanaf 11 meter aanleggen. Loepzuiver benutte hij de toegekende strafschop, nadat zijn broer Edgar onreglementair binnen de zestien was afgestopt.

Na de thee nam de thuisclub het initiatief door furieus uit de startblokken te komen. Reeds na zes minuten werd Grol verrast door een razendsnelle counter over en drietal schijven en even zo fraai afgerond door Rick Bouwmeester. Grol toonde zich niet aangeslagen, binnen luttele minuten trachtte spits Mart Zieverink keeper Oolthuis te verrassen met een lob, hetgeen zonder succes bleef. Uitstel van executie, want amper bekomen van de teleurstelling lag de bal wel in het netje. Met een gave hattrick, gescoord uit een dito fraai doelpunt, rondde Lennard Walterbos een vlotte aanval van zijn team af.

Grol leek op koers te liggen, zeker nadat de voor Christian Pillen ingevallen Thomas Porskamp een voorzet van Jelle Kornegoor met zijn hoofd buiten bereik van keeper Marco Oolthuis subliem afrondde. Het sein voor de ploeg van trainer Scott Calderwood om er nog een schepje bovenop te gooien en haar “trukendoos” nog verder open te trekken. In de 70e minuut leidde dat tot de aansluittreffer van een sterk spelende Mike van Aken die van grote afstand vrij mocht uithalen. Grol ging een moeilijke fase tegemoet, het had bij wijze van spreken handen en voeten nodig. Elementen die de thuisclub regelmatig hanteerde, om al strijdend overeind te blijven. Een slotfase waarin intimidatie door de tegenstander de boventoon voerde en waarin de jeugdige scheidsrechter zich met enige regelmaat ogenschijnlijk mee liet slepen in het spel van de gastheren. Voetbal is een contactsport en zoals succescoach Rinus Michels het ooit benoemde; voetbal is oorlog. Neemt niet weg dat het trek- en sleurwerk van de Silvoldenaren uiteindelijk een in ruim toegemeten blessuretijd al of niet terecht werd beloond werd met de gelijkmaker door Wesley Althoff.

Zondag 4 mei a.s. speelt Grol de thuiswedstrijd tegen v.v. Hoogland, aanvang 14.00 uur.

Wedstrijdinformatie

Speelronde:

Wedstrijd:

spcl. Silvolde 1 - s.v. Grol 1

Scheidsrechter:

de heer A.M. Steeg

Eindstand:

Ruststand:

Scoreverloop:

12e min. 0-1, Lennard Walterbos,
41e min. 1-1, Sander Kuiperij,
44e min. 1-2 (pen), Lennard Walterbos,
51e min. 2-2, Rick Bouwmeester,
55e min. 2-3, Lennard Walterbos,
63e min. 2-4, Thomas Porskamp,
70e min. 3-4, Mike van Aken,
90+4e min. 4-4, Wesley Althoff

Gele kaarten: Grol: Michel Kamphuis, Kai Ordelmans en Thomas Porskamp.
Silvolde: Pim Olthuis en Rick Bouwmeester.
Rode kaarten: n.v.t.

Opstelling Grol:

doel: Max de Vries,
achter: Kai Ordelmans, Michel Kamphuis, Wouter Pillen, Tim Peters.
midden: Sander Nijhoff, Christian Pillen (45. Thomas Porskamp), Lennard Walterbos,
voor: Jelle Kornegoor (87. Quint Kristen) Mart Zieverink, Edgar Walterbos (72. Mart Willemsen)

Bijzonderheden: Beide teams volop in de race voor de derde periodetitel.

Uitslagen 1e klasse E

Silvolde - s.v. Grol 4 - 4