PSV winnaar geslaagde jubileumeditie Marveld Toernooi

27-05-2014

PSV is de winnaar van het 25e Internationale Marveld Toernooi 2014. Na een spannende wedstrijd, inclusief verlenging,  besliste PSV via penalty’s het toernooi. Real Madrid eindigde op een verdiende tweede plaats.

Het Marveld toernooi verbindt zich al enige jaren aan een goed doel. In 2014 was dit KIKA. Voorzitter Ben Bomers mocht deze organisatie verblijden met een cheque van € 2.000,-

Niet alleen het maken van doelpunten is belangrijk op het Marveld Toernooi. Ook de manier waarop de ploegen zich op en buiten het veld tot in de eetzaal aan toe gedragen is een wezenlijk onderdeel van succesvol zijn. Daarom heeft de organisatie de Fair Play Cup in het leven geroepen en hoofd arbitragezaken, Peter van Dongen  riep Manchester United naar voren om de prijs in ontvangst te nemen.

S.V. grol voorzitter Hans Scheinck nam vervolgens het woord om twee Grol spelers blij te maken. Timo Roerderdink mocht de aanmoedigingsprijs in ontvangst nemen en Luuk Waenink bleek de meest waardevolle speler van de s.v. grol. Timo Roeterdink verraste gedurende het toernooi, hij bleek over de juiste discipline te beschikken en hij bezit technische en tactische kwaliteiten. Luuk Waenink was de onzichtbare schakel die buiten zijn comfortzone is getreden in verband met het coachen dat hij dit weekend deed. Binnen en buiten de velden was hij een voorbeeld voor zijn team en meerdere malen is hij echt 'tot het gaatje gegaan'.

Scheidend toernooivoorzitter Ben Bomers kreeg vervolgens de eer de rest van de prijzen uit te delen. Wouter Beukers werd uitgeroepen tot de beste keeper vanwege zijn fraaie reddingen en mooie spelvoortzettingen. Daarnaast beschikte hij over een 'lekkere trap'. Armando Obispo was de beste speler de afgelopen drie dagen. Obispo toonde zich een goed coach/aanvoerder. Hij werkte goed mee met de hoekschoppen wat in een directe goal resulteerde. Volgens het juryrapport was hij ook sterk, slim bij het uitlopen met de bal en bezit hij een goeie pass. Elliot Gomez van real Madrid en Christian Henrique Mota de Oliveira Silva hadden beide 5 doelpunten gemaakt en deelden samen het topscorer-schap.

Allebei mochten zij zich al eens winnaar noemen. FC Barcelona in 2005 en Bayer ’04 Leverkusen in 1996, 2000, 2002 en 2012. Anno 2014 moesten zij echter strijden om de derde stek. De Duitse ploeg won deze match met 1-2 van de Catalanen en mocht deze podiumplaats toevoegen aan haar imposante rij Marveld Toernooi prijzen.

Vorig jaar won het Braziliaanse Atletico Paranaense het toernooi en ze hadden goede hoop dat dit jaar weer te doen nadat ze afgelopen zondag een toernooi in Zuid Nederland hadden gewonnen. Ze ondervond echter meer tegenstand dan vorig jaar. Strafschoppen waren uiteindelijk nodig om te bepalen dat fc Twente vijfde werd en de Braziliaanse voetballers met een zesde plaats naar huis kon reizen. Debutant Chivas Guadalajara uit Mexico eindigde in haar poule nog onder het Rotterdamse Feyenoord. In de eindstrijd revancheerde zij zich, won met 1-0 en nam de zevende positie in beslag.

In de onderste regionen streed de andere nieuwkomer Fluminense uit Brazilë tegen Ajax. De Amsterdamse club won deze pot en bezette de negende plek. Thuisploeg Grol en Manchester United hadden penalty’s nodig om te bepalen wie zich 11e mocht noemen. Ondanks mooie doelpunten van Eduardo en Colin wisten de Engelsen er meer te maken en werd Grol met opgeheven hoofd de hekkensluiter.

De weergoden waren het Marveld Toernooi de afgelopen dagen gunstig gezind en lieten de voorspelde buitjes achterwege. De sfeer op en rondom de velden was geweldig en de organisatie kijkt op alle fronten terug op een geslaagde jubileumeditie. Op naar de volgende 25 jaar!