Grol 1 verliest nipt van Silvolde 1

09-06-2014

Op het sportpark Dichteren van Viod in Doetinchem heeft Grol 1 de finale om de Achterhoek Cup met 2-1 verloren van Spcl. Silvolde 1.

Na de reguliere 90 wedstrijdminuten prijkte er een 1-1 stand op het scorebord, zodat er tweemaal 15 minuten verlengd moest worden. In de tweede helft van de verlenging wist Silvolde met een geluksgoal de overwinning en daarmee de Achterhoek Cup naar zich toe te trekken. Al met al een meer gelukkige dan verdiende overwinning.

Onder bijzonder warme weersomstandigheden, hetgeen bij beide teams zijn tol eiste, maakten Grol en Silvolde er een enerverende partij voetbal van, waarin beide teams duidelijk maakten dat ze met de cup met de grote oren huiswaarts wilden keren. Grol, waarbij alleen Christian Pillen vanwege vakantie ontbrak, ging bijzonder voortvarend en dat als een homogeen team, waarbij in alle linies fel werd gestreden, van start. Van ontzag voor het team van Scott Calderwood was totaal geen sprake, waardoor Grol gaandeweg de wedstrijd kon werken aan een voortreffelijke teamprestatie, ondanks het uiteindelijke verlies.

In deze finale kwam nog eens duidelijk aan het licht welk een groeiproces het jonge team van Jos Heutinck in het afgelopen eerste seizoen in de eerste klas heeft doorgemaakt. Te beginnen bij goalie Max de Vries, die zich met de wedstrijd beter manifesteert en ook afgelopen zaterdag met enkele wereldreddingen liet zien wat hij in zijn macht heeft. In de verdediging is Wouter Pillen uitgegroeid tot een ware voetbalstrateeg, die van achteruit zijn voetbaldaden koppelt aan zijn goede over- alsmede inzicht. Kai Ordelmans voetbalde zaterdag in het centrum als een taaie verdediger, die zich niets aantrok van de intense hitte. Rechter verdediger Tim Peters speelt alsof hij al jaren voor Grol 1 uitkomt, maar houdt alleen de bal nog iets te lang bij zich wanneer hij zich met de aanval bemoeit.

Een compliment verdient Michel Kamphuis voor zijn neergezette prestatie. Eerder op de dag reisde hij als trainer/coach van Grol A1 af naar Ulft om daar aan te treden in de finale tegen DVV A1 voor een plaats in de hoofdklas. Grol A1 won na een slopende strijd, die na de verlenging een 2-2 stand kende, zodat strafschoppen de beslissing moesten brengen. Grol A1 was in het nemen van strafschoppen de betere en promoveerde naar de hoofdklas, hetgeen een bijzonder succesvolle en met name belangrijke triomf betekent voor de voetbalclub s.v. Grol. In plaats van dat hij zich in de feestvreugde stortte, liet Kamphuis zich ijlings naar Doetinchem vervoeren om daar aan de aftrap te verschijnen. Andermaal en dat op één en dezelfde dag moest de kleine verdediger, die over het gehele afgelopen seizoen een hoog rapportcijfer scoort, tot het uiterste gaan. Daarbij een voorbeeld leverende voor iedereen.

Het middenveld van Grol, bestaande uit Thomas Porskamp, Lennard Walterbos en Sander Nijhoff zorgde voor een uitgebalanceerde schakel, waarbij technisch verzorgd voetbal gepaard ging met er bij tijd en wijle gewoon keihard in kleunen. Vooral Nijhoff kan, nu hij niet in de spits maar op het middenveld speelt, terugkijken op een goed seizoen, waarbij hij heeft aangetoond van veel meer voetbalmarkten thuis te zijn. In de driemansvoorhoede speelden Mart Zieverink en Johan Houben afgelopen zaterdag enigszins onder de maat, maar hebben wel de potentie in huis om zich in het komende seizoen verder te ontwikkelen. Jelle Kornegoor begon ietwat onwennig, maar liet gaandeweg de wedstrijd zien welke voetbalkwaliteiten hij in huis heeft. Met andere woorden, ook deze speler kan in potentie alleen maar beter worden.

Hoogtepunten wedstrijd:
21e min. Lennard Walterbos scoort uit een strafschop, nadat hij binnen de beruchte lijnen tegen de grond was gewerkt.
50e min. Silvolde neemt een hoekschop en Jael Krosse scoort daaruit met het hoofd: 1-1.
52e min. Een mooie actie van Michel Kamphuis resulteert in een fraaie voorzet van dezelfde speler, waaruit een kopbal van Thoams Porskamp net geen doel treft.
60e min. Mark Peters vervangt Mart Zieverink.
63e min. Een slechte vrije trap van Wouter Pillen resulteert in een tegenaanval van Silvolde, waarbij doelman Max de Vries een onwerkelijke wereldredding verricht.
74e min. Uit een hoekschop van Lennard Walterbos kopt Jelle Kornegoor fraai in, maar wordt de bal door een verdediger van Silvolde van de doellijn gehaald.
108e min. Uit een mooie aanval van Grol kopt Jelle Kornegoor maar net naast.
111e min. Thijs Nibbelink vervangt Kai Ordelmans.
115e min. Mart Willemsen vervangt Thomas Porskamp.
117e min. Jael Krosse scoort voor Silvolde de winnende treffer: 2-1.

Zaterdag 14 juni a.s. vindt op het sportpark Den Elshof de afsluiting van het voetbalseizoen 2013-2014 plaats met onder andere de bekendmaking van ‘de voetballer van het jaar’, ‘de super-supporter van het jaar’, alsmede ‘de verenigingsman van het jaar’. De eerste training van de eerste selectie van Grol ter voorbereiding op de nieuwe voetbalcompetitie 2014-2015 in de eerste klas is gepland op maandag 4 augustus a.s., de eerste oefenwedstrijd op zaterdag 9 augustus en de eerste competitiewedstrijd op zondag 7 september a.s.

Trainer/coach Jos Heutinck zal de start van de het nieuwe voetbalseizoen maken met een spelersgroep van 22 spelers (twee doelverdedigers en 20 veldspelers).