Eerste Soccerpal training

19-12-2005

Op vrijdag 16 december om 17.00 uur hadden zich 24 jongens en meisjes van de sv Grol zich in de sporthal verzameld om voor het eerst kennis te maken met SoccerPal.

Onder leiding van Patrick Pos, Nico Verrips en Jos Porskamp werden oefeningen gedaan met een SoccerPal (bal in een netje. Verschillende oefeningen en bewegingen werden op de tonen van de muziek geoefend.

Naast het SoccerPal werd er ook nog “ The King of the Court” gespeeld. Teams van tweetallen speelden kleine partijtjes tegen elkaar waardoor uiteindelijk een winnaar overbleef.

WAT IS SOCCERPAL OP MUZIEK?

De SoccerPal is een voetbalnetje met een koord waarop een blokje bevestigd is. In dit netje wordt een skill ball gestopt. Door het gebruik van de SoccerPal kan de bal altijd in het bereik van de beoefenaar blijven en kunnen trapbewegingen zeer veel herhaald worden. Het begeleiden van de oefeningen met muziek verhoogt de concentratie tijdens de uitvoeringen en verplicht de uitvoerder om beheerst en verzorgd de bal te behandelen.

Het materiaal, een voetbalnetje en een skill ball, is een uitstekend didactisch hulpmiddel om individueel de oefeningen uit te voeren. Het gebruik van muziek om het ritme aan te geven is nieuw en innoverend en creëert een sfeer waardoor trainen heel aangenaam wordt.

WAAROM SOCCERPAL OP MUZIEK?

Door de oefenstof op deze manier te organiseren, wordt geprobeerd de beoefenaars via een eigentijdse benadering tot meer bewegen aan te zetten. Deze nieuwe bewegingsvorm verbetert vooral de lichaamsbeheersing en de balbeheersing met betrekking op de ritmiek, de coördinatie, de looptechniek, het evenwicht, de timing, de beweeglijkheid en de voetbaltechniek van de uitvoerder, omdat alle bewegingen zeer vaak herhaald worden. Het voortdurend links en rechts trappen zorgt ervoor dat je perfect tweevoetig wordt en dat je bekken soepel en recht blijft staan, zodat je kans op blessures verlaagt.

GELIJKTIJDIGE UITVOERINGEN

Gelijktijdige uitvoeringen van oefeningen leveren een aantrekkelijk schouwspel op en motiveren de beoefenaars om zeer veel met 'SoccerPal op muziek' te oefenen. Hierdoor wordt buiten de club-trainingen veel meer aan 'techniek' gewerkt. Bovendien moeten de beoefenaars aangemoedigd worden om creatief met het voetbalnetje om te springen en kan een competitie (om ter snelst een beweging uitvoeren) tussen beoefenaars en ouders/trainers spelenderwijs de motoriek en de coördinatie verbeteren. Door samen een demo met “SoccerPal op muziek” op te voeren, doe je aan TEAMBUILDING.

De komende tijd zal er verder geoefend worden om een demonstratie met de groep te kunnen uitvoeren voor en tijdens de rust van de wedstrijd van het eerste elftal.

De eerstvolgende training is vrijdag 13 januari om 17.00 uur in de sporthal.

Elk jeugdlid dat graag mee wil doen is hier van harte welkom en kan zich voor de training op 13 januari bij de leiding melden.